Venedik, bugün eski saraylarını koruma mücadelesinde. Bir konağı korumak az bir şey değil. Venedik’i korumak için İtalya gayretini tabii ki gösterecek. Ama dünyanın Venedik için gösterdiği gayret hiçbir şekilde istenen düzeyde değil... Venedik Bienali Türkiye Pavyonu hayli orijinal... Marco Polo, dünya tarihinin ilginç bir seyyahıdır. Milattan önce 13. asırdan beri kaleme alınan seyahatnameler var. Onların içinde Marco Polo’nunki en çok tartışılanı...
#VenedikMekânla birlikte var olan, her sergilenişte değişime ve yorumlamaya açık eserleriyle izleyiciye yeni bir hikâye anlatan Sarkis’in ‘SONSUZ’ adlı sergisi Arter’de. Sarkis’in 1980’li yıllardan başladığı ‘Respiro’ isimli yerleştirmesinden parçalar da içeren sergi, ısıtma, soğutma, yakma, bellek ve iz bırakma gibi temalar üzerinde yükseliyor.
#Sarkis18. Venedik Mimarlık Bienali Türkiye Pavyonu’nda bu yıl Sevince Bayrak ve Oral Göktaş’ın ‘Hayalet Hikâyeleri: Mimarlığın Çuval Teorisi’ adlı projesi sergileniyor. Terk edilmiş binaları yıkmak yerine hikâyelerini dinlemeyi ve dönüştürmeyi öneren sergi, inşaat bağımlılığına karşı bir tür rehabilitasyon örneği sunuyor.
#18. Venedik Mimarlık Bienali Türkiye Pavyonuİki gün önce bir e-mail düştü ekranıma, ‘Ressam Çılgın Ergin’ konu başlığıyla. Yıllar önce bir sergisi vesilesiyle buluşup röportaj yaptığım Ergin Atlıhan’ın çok sevdiği ve kendine yakıştırdığı lakabıydı ‘çılgın’. Sergi açacağı zaman arayıp bilgi verirdi ama uzun süredir kendisinden haber almamıştım.
#Ergin AtılhanBu yıl uzatmalarla 9 günü bulan Kurban Bayramı tatili sırasında en iyi yaptığımız şey bu süreyi evimizde geçirmek, İstanbul’un tadını çıkarmak oldu. Trafiğe takılmadan kentin dört bir yanına gidebilme lüksünü yaşadık. Zamanımızı dinlenmenin yanı sıra uzun süredir gitmek isteyip de trafik ya da kalabalıktır korkusuyla vazgeçtiğimiz semtlere ve mekânlara giderek değerlendirdik. Tatil beldelerinden gelen haberler ve görüntüler de ne kadar isabetli bir karar aldığımızın kanıtı gibiydi...
#Kurban Bayramıİstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV), Cumhuriyet’in 50’nci yılında başladığı yolculuğunda yarım asrı geride bıraktı. Müzik, film, caz ve tiyatro alanlarındaki büyük İstanbul Festivalleri ile İstanbul Bienali’ni düzenleyen, Türkiye’de festival kültürünün yerleşmesinde önemli pay sahibi olan İKSV’nin 50 yıllık görkemli tarihini 50 maddede özetledik.
#İksvŞöyle bir medya düşünün: Odaklarında sadece tüm gezegene ilham veren yeşil projeler var. Onları çekip yayınlıyorlar. Mesela sürdürülebilir ve ekolojik temeli sağlam bir proje mi yarattınız? Dünyanın neresinde olursa olsun fark etmiyor, projenizi ve sizi tüm dünyaya tanıtıyorlar.
#Onur BaştürkİSTANBUL Kuzguncuk’taki Hayri Onur Yalısı’nda anlatılmaya başlayan bir masalın peşine düşüp Venedik’in tarihi tersanesi Arsenale’ye kadar geldik. Sanatçı Füsun Onur’un ‘Evvel zaman içinde...’ adını verdiği modern zaman masalı burada devam ediyor çünkü.
# Füsun OnurHalen karla karşılaştığımız için fark edemesek de aslında bahar başladı. Tiyatrolar yeni oyunları, galeriler yeni sergileri, televizyonlar yeni dizileri, restoranlar yeni menüleriyle karşımızda. Pandemi kısıtlamaları da hafifletilmişken uzun bir aradan sonra kültür-sanatın ve şehrin tadını çıkarmak için alanında uzman isimlere ‘yeni sezonda kaçırmamamız gerekenler’i sorduk.
#MÜZİKVenedik Bienali’nin 17. Uluslararası Mimarlık Sergisi ‘Birlikte Nasıl Yaşayacağız?’ temasıyla yarın başlıyor. İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) koordinasyonunu yürüttüğü Türkiye Pavyonu’nda bu yıl Neyran Turan’ın küratörlüğünde ‘Ölçü Olarak Mimarlık’ başlıklı proje yer alıyor.
#Gazetehaberleriİstanbul Kültür Sanat Vakfı: Kültür-sanat ekolojik dönüşümde nasıl bir rol oynayabilir? Küresel ekolojik krize dikkat çeken “Ekolojik Dönüşüm için Kültür ve Sanat” başlıklı dokuzuncu raporunda İKSV, kültür-sanat dünyasında ekolojik dönüşüm üzerine bir tartışma alanı açmayı amaçlıyor. Raporda ayrıca, kültür-sanat kurumları için dönüşüm nerede başlayabilir sorusuna cevap olabilecek bazı somut öneriler de sunuluyor.
#İksvErnst Franz Vogelmann Vakfı’nın heykel ödülünü bu yıl Ayşe Erkmen aldı. Kurumun ödüllendirdiği ilk kadın sanatçı olan Erkmen: “Kanımca buradaki iyi sanatçıların çoğu kadın ve bu yeni bir şey de değil. Türkiye çağdaş sanat tarihinin bir özelliği ve hâlâ devam ediyor.”
#Gazetehaberleriİnci Eviner’in yeraltı ve yerüstü, bilinçaltı ve bilinçüstü gibi tezatlarla dolu yeni sergisi ‘Kalanlar, Geri Dönenler ve İmalar’, bir bakıma şiire benziyor. Okuması son derece kişisel. Sözcüklerle imgeler bir arada. Bilinen dünyanın bilinmeyen koordinatları var karşımızda. Yavaşlamanız, her desenin her bir parçası önünde durmanız gerekiyor. Kelimeler, sergiyi anlamak için yegâne ipuçlarınız.
#İnci Eviner