2004 yılında Karl Lagerfeld ile ilk tasarımcı iş birliğine adım atarak moda endüstrisinde devrim yaratan H&M, merakla beklenen yeni iş birliğini duyurdu. Sokak giyimi ve couture arasında bir denge yakalayan Belçika doğumlu Glenn Martens, H&M 2025 Sonbahar Kış koleksiyonunun yeni ismi oldu.
#Karl LagerfeldÇevreye verdiğimiz zararla ileride yaşanacak bir felaketin kapılarını araladık. Gençler ekonomik büyümeden faydalanamıyor. İnsanlar sürekli kendilerinin daha iyi bir versiyonu olmak için çabalıyor. İşte tüm bu yaşananlar süregelen ‘Büyümek iyidir’ inancını tartışmaya açtı. ‘Degrowth’ yani büyümeme fikrini savunanlara göre ‘yavaşla’ düğmesine basma zamanı geldi.
#Meltem FıratlıRengârenk şortlar, yazlık elbiseler, gömlekler, aksesuarlar mağaza vitrinlerinden göz kırpıyor, moda markalarının indirimleri bizi adeta baştan çıkarıyor. Evet, indirim dönemi alışveriş için en uygun zaman ancak bunu iyi değerlendirmek gerek. İşin sırrı da abartıya kaçmamak ve akıllıca seçimler yapmak.
#ModaBusiness of Fashion ve Mckinsey tarafından hazırlanan, “Modanın Durumu, 2024” (The State of Fashion 2024) raporunda Trendyol, global moda endüstrisinde ezber bozan üçüncü nesil markalar arasında gösterilerek listede yer alan tek Türk şirketi oldu.
#TrendyolYapılan araştırmalar, anketler hem tüketicilerin hem de markaların modada sürdürülebilirlik anlayışını benimsediğini, tercihlerini bu tür ürünlerden yana kullandıklarını söylüyor. Peki, gerçekte böyle mi? Markalar üretim yaparken, tüketici satın alırken çevre dostu ürünleri mi seçiyor? Eğer öyleyse adı yeni koyulan ve sürdürülebilirlik konusunda ciddi tehdit oluşturan ‘bracketing’ kavramını nasıl açıklayacağız?
#ModaModa, gazdan ayağını çekiyor. Mevcut ekonomik yavaşlama, ölümcül hıza ulaşan modanın güvenle yola devam etmesi için bir fırsat. Yeni nesil tüketici annesine değil babaannesine benzeyen taleplerle geliyor çünkü. Bu yüzden markalar yatırıma dönük, ‘evladiyelik’ koleksiyonlara ağırlık verdi. Yargıcı iyi örneklerden. Bunu yaparken dezavantajlı kadınları da dahil ettiği Re-Love projesiyle bir taşla çok fayda yaratıyor.
#Modaİstiklal Caddesi’nde son dönemde alışverişteki canlılık, saat 03.00’e kadar sürüyor. Markalar çift vardiya çalışırken; en çok Ortadoğulu turistlerin yoğunluğu görülüyor. Gece eğlenmeye gitmeden önce şık kıyafet giymek isteyen ya da kozmetik ihtiyacı için mağazaların yolunu tutan turistler, yeme-içme mekânlarını da dolduruyor. Güvenlik için ise WhatsApp gruplarıyla önlem alan mağaza çalışanları, “Polislerle WhatsApp grupları kurduk, bir güvenlik sorunu olduğunda artık mesajla bilgi veriyoruz. Hızlı müdahale ediliyor” diyorlar.
#İstiklal CaddesiTürkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, ihracatta hedeflerin tutturulması için üç öneri sıraladı. Gültepe, “Türkiye’nin ciddi bir ara mal sorunu var. Bu, büyük yatırımlarla aşılırsa cari açığı etkilemeden ihracat artar. Bunun için de kimyada, elektronikte, otomotiv yan sanayisinde tıpkı TOGG’da yapıldığı gibi büyük ortaklıklarla yatırımlara başlanılmalı. Türkiye’nin her bölgesi ihracatta bir kalemi sahiplenmeli, İstanbul’da artık konfeksiyon yatırımı yapılmasına izin verilmemeli” dedi.
#Türkiye İhracatçılar MeclisiHızlı modanın önde gelen markaları uzun süredir giysi bağışlarını kabul ederek, tüketicileri bilinçlendirmek ve döngüsel ekonominin güçlendirilmesi için kampanyalar yürütüyor. Changing Markets Foundation tarafından yapılan bir araştırmaya göre, 2. el ürünlerin çoğu sisteme tekrar dahil edilmezken; iade ve üretim süreçlerinde getirilecek yeni zorunluluklarla bu döngünün kırılabileceği belirtiliyor.
#MODABMD Başkanı Sinan Öncel, geçen sene Türkiye’deki yabancı alışverişlerinde, yüzde 245 artış olduğunu, bir numaraya ise Rusların yerleştiğini söyledi. Öncel, “Lüks markalar Moskova’dan çekildi. Artık alışverişe Avrupa’ya gidemeyen zengin Ruslarla sadece İstanbul ve Antalya’da buluşabilen lüks markaların kapısında kuyruk var. Dünya devleri tek tek Türkiye operasyonlarını büyütüyorlar’’ dedi.
#Sinan ÖncelGeçen yıl moda sahnelerini ele geçirmeye başlayan tül ve transparan detaylar, 2023 İlkbahar sezonuyla etkisini iyice arttıracak. Rihanna, Kendall Jenner ve Kim Kardashian gibi ünlülerin vazgeçilmezi haline gelen trend, bugünlerde çoktan kırmızı halılardan sokak stillerine sıçradı bile.
#TransparanVakko, Bursa’da 400 milyon dolarlık yatırımla hayata geçirilecek lüks yaşam merkezi DownTown’da 4 bin metrekarelik alana yatırım yaptı. CEO Jaklin Güner, “Dünyada lüks bir büyürse Türkiye’de iki büyüyecek. Pandemiden en hızlı çıkış yapan lüks segmentte bölgenin merkezi ise İstanbul olacak. Biz de Vakko olarak sadece hazır giyim değil otelcilik ve hizmet alanlarında da lükse yatırımlarımızı artıracağız” dedi.
#VakkoDünya uzun bir süredir, daha sürdürülebilir olmayı, özellikle üretimde çevreci yöntemler bulmayı tartışıyor. Çoktan harekete geçen markalar ve hayatımıza yeni giren kavramlarsa değişimin başladığını gösteriyor. Son zamanlarda sıklıkla hayvan derisine alternatif olarak sunulan vegan deri bu çözümlerden biri olabilir mi ve gerçekten sanıldığı kadar sürdürülebilir mi?
#VeganDamat fabrikasında üretimin yüzde 50’si grup markaları, kalan yüzde 50’si ise dünyanın en iyi 3-5 erkek giyim markası için yapılıyor. Dev markaların ek kapasite almak için sırada olduğunu söyleyen Orka Grup Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, ‘‘Talebe yetişemiyoruz. 150 milyon TL’lik yeni yatırım kararı aldık. Günde 1700 takım elbise, 11 bin gömlek üreteceğiz’’ diyor.
#DamatSürdürülebilirlik günümüzde her alanda konuşulan popüler kelimelerden... Bu konuda hamle yapan kuruluşların başında ise Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) geliyor. Sürdürülebilir Kampüs Projesi ile farkındalık çalışmaları yapıyor, toplumu bilinçlendiriyor. İşbirliği ve ortaklıklarla bu gönüllü oluşumun büyümesi hedefleniyor. Dünyada büyümeye güzellemeler yapmak yerine dengelenmenin olması gerektiğinin altını çizen BUÜ Sürdürülebilirlik Kampüs Koordinatörü Prof. Dr. Güray Salihoğlu, “Artık dengelenelim. Zenginler daha çok büyüyeceğiz diye hedef koymak yerine ‘Ben daha çevre dostu üretim yapacağım. Büyümeyeceğim’ demeli. Büyümemenin yüceltilmesi lazım” dedi.
#BursaErkek giyim sektörü değişen alışkanlıklar ve pazardaki oyuncuların yeni yatırımlarıyla büyümesini sürdürüyor. Euromonitor’e göre küresel erkek giyiminin, önümüzdeki dört yıl içinde kadın giyiminden daha hızlı büyümesi ve 2026 yılına kadar 547.9 milyar dolarlık pazara ulaşması bekleniyor. Türkiye’de sektör temsilcileri ise pandemiyle değişen giyim alışkanlıklarının sektörü de etkilediğini belirtiyor.
#Erkek Giyimİklim krizinin ve doğal kaynakların tehdit altında olmasının olası sonuçları giderek daha fazla belirginleşiyor. Yanlış enerji politikaları, aşırı kaynak kullanımı, su kaynaklarının tükenmesi ve ormansızlaşma dünyadaki sürdürülebilir yaşamı tehdit eden konulardan sadece bazıları. Bu olumsuzlukların bizlere ve dünyamıza yaşatabileceği geri dönülemez sonuçların farkına varmak ve olabildiğince hızlı bir şekilde eyleme geçmek gerekiyor. Bu konuda tüm sektörlere büyük sorumluluk düşerken moda sektörü de günümüzün son derece hızlı gelişen teknolojisiyle birlikte bu sorunun çözümüne katkı sağlamaya çalışıyor.
#Teknoloji