Z jenerasyonu hızlı modayı bitirecek mi?

Z kuşağı diye adlandıran nesil her ne kadar akılları beş karış havada gibi gözükse de baktıkları çerçeve bizim alıştığımız sistemin tamamen dışında.

Haberin Devamı

Bu nesil hakkında sürekli makaleler okuyoruz.
Tüm oklar var olan multi-milyon dolarlık endüstrinin alışkanlıklarını değiştirebilme ihtimallerini gösteriyor. Peki bu ne kadar gerçekçi?
Evet, alışveriş alışkanlıkları farklı.
TikTok gibi dijital içerik ürettikleri platformlarda hızlı modaya isyan olarak ikinci el alışverişi teşvik edenlerin sayısı hatırı sayılır derecede fazla. Hatta bunu bir başkaldırı olarak değerlendiriyorlar.
Ama sorun şu ki savundukları ile uyguladıkları birbirinin tamamen zıttı.
İkinci el alışveriş organizasyonu thredUP’ın Z kuşağından iki bin tüketiciyle gerçekleştirdiği araştırmasına göre; katılımcıların üçte biri “hızlı modaya bağımlı” olduğunu belirtiyor.
Hızlı moda markalarının influencer’larla yaptıkları iş birliklerinin ana hedefinde aslında onlar var. Hiç de yeni bir kavram olmasa da hızlı moda, onlarla şekillendi ve düşük fiyatlı giysiler sunan online satış markaları bu dönemde ortaya çıktı.
Evet, sokak modasına ve markaların DNA’sına bambaşka yön veriyorlar ve bir bakıma tarihi yeniden yazıyorlar. Ama sosyal medya dünyasında sadece güzel fotoğraf veriyor diye tek giyimlik kıyafetleri tercih etmeleri sürdürülebilir olmayan hızlı tüketim kültürüne de ne kadar bağımlı olduklarını gösteriyor.
Tüm bu paradokslar, Z kuşağının hızlı modanın sonunun getirebileceğine dair inancımı zedelese de giysileri paylaşmayı savunmaları, niş sürdürülebilir moda içerikleri, sosyal medyada yüksek takipçiye sahip kullanıcıların “şu markadan bunu aldım” tarzı içeriklerin sonunu getiriyor olması da umut verici.

Haberin Devamı

Amazon’dan moda sektörüne büyük hamle

İstediğimiz ürünün birkaç gün içinde kapımızda olmasına alışmamızın sebebi olan Amazon, lüks moda sektörüne giriş yapınca bir sürü görüş ayrılığı ortaya çıktı. Lüksün ulaşılabilir olması, lüksü lüks yapan özelliğini kaybettirecek diyenlerin sayısı oldukça fazla. Amerika’da online ve mobil olarak kurulan ve bu yıl Avrupa’ya açılan Amazon Luxury Stores, henüz Türkiye’de faaliyet göstermiyor.
Lüksün tam karşıtı olan Amazon, birçok kişi için hız, bolca seçenek ve uygun fiyatlarla eş anlamlı. O yüzden sevdiği markaları Amazon’da görmeyi kesinlikle istemeyenler de var.
Gerçi yıllar önce ‘Net-A-Porter tüm markaların online satış mağazası olacağım’ dediği zaman da kimse inanmamıştı ama şimdi nereye geldiği ortada.
Amazon Luxury Stores ile başarıyı yakalamakta kararlı olan Amazon, lüks platformunun açılışını Oscar de la Renta ile yapınca büyük yankı uyandırdı. Cara Delevingne’in modelliğini yaptığı kampanyayla lüks sektörüne güçlü bir giriş yapan Amazon’un sunduğu teknoloji kendilerini diğer lüks e-ticaret sitelerinden ayıracaktır.
Oscar de la Renta ile birlikte Elie Saab, Peter Dundas ve Christopher Kane de Amazon Luxury’e şans veren isimlerden. Dünyanın en büyük lüks holdingi LVMH’in CEO’su Bernard Arnault, holdingin yıllık konferansı sırasında yaptığı konuşmasında Amazon’a katılmanın yakın zamanlı planları arasında yer almadığını belirtirken bunun sebebinin platformda satılan sahte ürünler olduğunu söyledi.
Lüks sektöründe tutunmak hiç kolay değildir ama Amazon’un gücünü de unutmamak gerek. Sunduğu birçok inovasyon ve servisi lüks sektörüne adapte edebilirse bütün sektörü yerinden oynatabilir. Peki, bunu yapabilecek mi? İşte orası hepimiz için büyük bir soru işareti.

Yazarın Tüm Yazıları