Marketlerden gelen “fiyat sabitleme” hamlesinin ardından restoran ve lokantaların çatı örgütü TÜRES’ten de çağrı geldi. TÜRES Başkanı Ramazan Bingöl, son dönemde birçok girdi fiyatında gerileme yaşandığını belirterek, “Buradan tüm restoran ve lokantalara ramazanda fiyatları sabitleme çağrısında bulunuyoruz” dedi. TÜRYİD’den ise “Fiyat sabitleme Don Kişot’luk olur” yanıtı geldi.
#Restoranlar FiyatlarıEn az yarı final başarısı beklediğimiz A Milli Futbol Takımımızın EURO 2024’te Almanya’da katılacağı turnuvada maç günleri ve statları epeydir belli. Avrupa’da en çok Türkün yaşadığı ülkede gerçekleşecek turnuvada büyük bir destek görecek olan millilerimiz için şimdiden çoğu taraftar otellerini ayırdı ve seyahatlerini planladı. Bizim gibi son dakikada plan yapacaksanız iki futbolsever tur rehberi olarak kendimize hazırladığımız planı sizinle de paylaşalım...
#Oğulcan TatarEğer aklınızdan bu yaz bir Yunan adaları seyahati geçiyorsa hiç ertelemeyin çünkü kapıda vize uygulaması bunu çok kolaylaştırdı. Bir saatlik deniz yolculuğuyla kendinizi hem evinizde hem dünyanın öteki ucunda hissedebilirsiniz. Turkuvaz renkli suları ve çok tanıdık mutfağıyla karşı kıyıda bizi bekleyen Yunan adalarında yapılacaklar için kapsamlı bir rehber hazırladık; birini seçin ve harekete geçin!
#Aynur TATTERSALLTürkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) İzmir Bölge Temsil Kurulu (BTK) Başkanı Kıvanç Meriç, “Aynı fiyata yurtdışında tatil yapmak isteyenler Yunan adalarını tercih ediyor. Eskiden bu makas daha açıktı. Yurtiçi daha ucuza geliyordu, yurtdışı pahalıydı. Ama şu an fiyatlar kafa kafaya. Eylül ayı ile birlikte ülkemizde fiyatlarda minimum yüzde 15-20 düşüş yaşanacak. Tatil yapmak isteyenler bu fırsatı değerlendirebilir” dedi.
#Türkiye Seyahat Acenteleri BirliğiTÜRES’e üye 25 bin restorandan bazıları, satışlarındaki yüzde 20-30’lara varan düşüşü telafi edebilmek için indirim başlattı. Hürriyet’e konuşan TÜRES Başkanı Ramazan Bingöl, bu yıl menü fiyatlarının geldiği seviyeyi turistlerin bile pahalı bulduğunu; özellikle Arap turistlerin talebinde dönemsel olarak yüzde 40’ı bulan düşüşler yaşandığını söyledi. Tüm üye işletmelere indirim çağrısında bulundu. Bingöl’ün çağrısına kimi üyeler sınırlı ürünlerle kimileri de tüm menü ile katıldı.
#TurizmTurizmin en yoğun sezonunda gözde tatil lokasyonlarında mekânlar boş kaldı. Fiyat yükselten oteller tatilciye pahalı gelince doluluklar yüzde 70-80’de kaldı. Oteller boş kalan odaları doldurmak için yabancı turiste yüzde 10 ila 20 arasında indirime gitti. Sosyal medyada ise boş Bodrum sokakları paylaşılıyor. Turizmciler, “Artık Bodrum’da tahmin edilebilir bir fiyat algısı yok” yorumunu yaptı.
#TurizmTürkiye’de restoran işletmenin birçok zorluğu var. Yüksek kiralar, gıda fiyatlarındaki dalgalanmalar, kalifiye personel yönetimi ve paket servis maliyetleri... Tüm bu zorluklara rağmen ayakta kalmaya çalışan restoranları aslında desteklemek gerekirken linç etmek ne kadar adil?
#RestoranTURYİD Başkanı Kaya Demirer, son dönemde restoranlarla ilgili fiyat eleştirileri ve boykota dair konuştu. “Giderlerimiz pandemiden bu yana enflasyonun çok üzerinde artıyor. Restoran matematiği tutmuyor” diyen Demirer, tüm segmentlerde müşterinin bir alta indiğini ve eskisi gibi harcama yapmadığını söyledi. Demirer, restoran ihracatına yönelik önerilerini de Ticaret Bakanlığı’na ileteceklerini ifade etti.
#RestoranFahiş fiyatlı yemeklerin boykot edilmesiyle ilgili fikir ve yorumlar genelde ikiye ayrılıyor. Kimileri restoranların günah keçisi ilan edilmesine karşı; alım gücümüzün düşmesini sorumlu gösteriyor. Kimileriyse enflasyondan aldıkları güçle fiyatların çok fazla abartıldığını söylüyor. İşin aslını gastronomi sektörünün tecrübeli isimlerine sorduk, restoran müşterilerinin görüşlerini aldık.
#FiyatPek çok kişi artık eskisi kadar dışarıda yemek yemiyor. Sebep elbette restoranlardaki fiyatlar. Değil mükellef sofralar kurdurmanın, basit bir tabak çorbanın, makarnanın, salatanın fiyatı bile aldı başını gitti. Müşteriler şikâyetçi, restoranlar savunmada… Mekân sahipleri malzeme, işletme, personel ve sabit giderleri sebep gösteriyor. Peki, tüm bunlar her gün biraz daha artan fiyatları açıklamaya yetiyor mu? Gastronomi alanından isimlere sorduk.
#YemekZaman, para meselesi: Zırt pırt gidemesek de, görmesek de haftada bir hayalini kurmaya devam ediyoruz bu yerlerin. Bu sefer istikamet Çanakkale, Kaz Dağları. Yeşilyurt adlı güzeller güzeli bir köyün içindeki Nadas otelinin X Suite adlı odası... Okumadan önce nefesinizi verin, çünkü az sonra burnunuzdan dünyanın ikinci en yüksek oksijenini çekeceksiniz.
#Çanakkaleİlk iftarlar yapıldı. Oteller, restoranlar ve lokantaların iftar mönülerine bakıldığında oldukça geniş bir fiyat makası olduğu görülüyor. Hürriyet bu makasın her iki ucunu da araştırdı. Geçen yıla göre iftar mönüsü fiyatları yüzde 100 ila 150 arasında artmış durumda. En uygun iftar yemeğini 249 TL’ye veren lokanta da var, kişi başı 4 bin TL’yi aşan fiks mönüsü olan Boğaz manzaralı restoran da...
#İftarUcuzluk arayışı artınca marka sadakati azaldı. Perakendeciler, benzer ürün veya hizmet sunan başka markalar olmasına rağmen yıllardır aynı markayı tercih edenlerin bu yıl yüzde 20 azaldığını tahmin ediyor. Marketlerde markadan en hızlı kopuş temizlik ürünlerinde görülüyor. Moda ve hazır giyimde ise ‘Bir cekete, pantolona bu fiyat verilmez’ diyerek bir alt markanın benzer ürününe kayanlar artıyor.
#Perakendecilerİşletmelerde 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek menü yönetmeliği hakkında Zeytinburnu'nda işletmelere bilgilendirme yapan Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan, "Bu menü yönetmeliğimiz yılbaşından itibaren yürürlüğe girecek. Restoranlar, kafeler gibi işletmeler kapılarının önlerinde, vatandaşın görebileceği şekilde ve okuyabileceği şekilde menü asarak fiyatlarını yayınlamak zorunda" dedi.
#Ceza