Dünyaca ünlü piyanist ve besteci Fazıl Say, geçen hafta en prestijli müzik ödüllerinden, Almanya’daki Beethoven Akademisi’nin ‘2016 Uluslararası Beethoven İnsan Hakları, Barış, Özgürlük, Yoksullukla Mücadele ve İçselleme Ödülü’nü aldı. Say, ‘Türkiye’de klasik müziğin ilgi görmediği, kendi bestelerine yeterli değerin verilmediği’ algısının kesinlikle doğru olmadığını söylüyor. 4500 kişilik salonda yapılacak konser biletleri üç gün içinde tükenen Fazıl Say’a göre Türkiye’de aynı rakama ulaşan tek bir isim var, o da Tarkan. Fazıl Say’la İstanbul’daki evinde konuştuk...
#Fazıl SayTürkiye kökenli genç kemancı Ezo Sarıcı, İngiltere, Kraliyet Müzik Akademisi (Royal Academy of Music) bünyesinde gerçekleştirilen ‘String and Piano Duo Prize’ yarışmasında piyanist arkadaşı Junyan Chen’le oluşturduğu Duo ile birinciliği elde etti.
#ALMANYA23 Nisan’dan beri Fazıl Say’ın yaptığı 100. Yıl Marşı gündemde. Ben, beğendim. Evet, sözlerine eşlik etmek çok zor ancak ‘Ver, ver, ver, ver... Ver elini’ gibi yüksek bölümleri dile kolay dolanıyor. Orkestra ise gümbür gümbür... ‘Marş böyle olmaz’ eleştirilerini anlıyorum ama hakaretamiz sözleri saçma buluyorum. Zira Say’ın millet olarak bize bir marş borcu vardı da ben mi kaçırdım? Ayrıca beklerdim ki Cumhuriyet’imizin 100’üncü yılı için sadece bazı besteciler değil kurum, kuruluşlar da harekete geçsin. Yarışmalar düzenlenebilir, otoritelerin değerlendirdiği eserler halka sunulabilirdi mesela. Halk da 100’üncü yıla layık eseri böylelikle kendi seçerdi. Ama bildiğim kadarı ile Çekmeköy Belediyesi’nin düzenlediği ‘100. Yıl Marşı Yarışmaları’ etkinliği dışında böyle bir hazırlık yok! Kendi çabaları ile ‘marş’a soyunan sanatçılarımız Erol Evgin, Ataol Behramoğlu ve Soner Arıca ile konuştum.
#100. Yıl MarşıYüzölçümünün çok büyük bir bölümü deprem, heyelan, sel gibi doğal afet riski altında bulunan ülkemizin risk ve hasar azaltma politikaları geliştirerek kısa, orta ve uzun vadeli programlarla yerleşim birimlerini yeniden yapılandırması kaçınılmazdır.
#Türkiye Ulusal Risk KalkanıFazıl Say’ın yeni bestesi ‘Hayat Ağacı’nın bir ‘aile albümü’ olduğunu söyledi geceyi sunan Yekta Kopan eseri anons ederken. Bu tespiti doğruladı Fazıl Say da. Annesini, babasını, eşini anlatıyordu eserin bölümlerinde. Cuma akşamı Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nin ana salonu hınca hınç doluydu. Fazıl Say’ın 100’üncü bestesi ‘Hayat Ağacı’ süitinin dünya prömiyeri vardı. PSM’nin 10’uncu yılı için sipariş edilmişti sanatçıya.
#Fazıl SayZorlu PSM 10'uncu sezonunu Fazıl Say’ın 'Hayat Ağacı' eseri ile açıyor. Yeni sezonda 700’den fazla etkinliğe ev sahipliği yapmayı planlayarak dünya çapındaki efsanevi müzisyenleri, dünyaca ünlü tiyatro, müzikal, dans, opera-bale gösterilerini, yerli yıldızları ve alternatif sesler ile genç sanatçıları ağırlamaya hazırlanırken bu sezonun yeni projelerini ve devam edecek projelerini duyurdu.
#Zorlu PSMBarış Sehlikoğlu ‘Bin Yaşındayım’ şarkısı ile kadrajıma girdi. Kendisini o günden beri de ilgiyle takip ediyorum. Şu sıralar yeni çalışması ‘Artık Yol Yok’ dinleyiciyle buluştu. Pop ve elektronik öğeleri kullanarak ürettikleri şarkılar özellikle dijital platformlarda ilgi görüyor. Şarkıların genel teması için espriyle karışık ‘dertli dans’ diye bir tabir kullanıyorlar. Bu tabiri çok sevdim. Sevgili Barış müziğiyle ilgili sorularımı yanıtladı.
#Barış SehlikoğluBundan daha iyi tanıtım olur mu? Ve istesen de dedirtemeyeceğin sözleri, dünya üzerinde milyonlarca dinleyici kitlesine sahip sanatçılar, Akra Caz sahnesinden büyük bir şevkle, bağıra bağıra söylüyor. Şimdilerde, bir sosyal medya paylaşımı, bilmem kaç bin dolar olmuş insanların içinden gelerek, doğaçlama paylaşımları çok değerli.
#Akra Caz FestivaliANKARA'da hayatını kaybeden, piyanist Fazıl Say’ın babası müzikolog ve yazar Ahmet Say için anma töreni düzenlendi. Fazıl Say, babası için bestelediği 'Babam Ahmet Say'ı ilk kez törende çaldı. Fazıl Say babası Ahmet Say ile 12 Eylül'de yaşadıklarını anlatırken ise, ''Eve jandarmalar geldi. Son dakika gelmeden önce solculuk adına bütün kitapları duvar piyanosu içine koydular. Jandarmalar evi aradı sonra baktılar piyanoya ‘Bu ne’ dediler. Babam ‘Piyano, oğlum çalıyor’ dedi. ‘Bize bir mastika çalsın oğlunuz’ dediler. Ben de mastikayı çaldım.'' ifadelerini kullandı.
#Ankaraİstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın ilk festivali olan İstanbul Müzik Festivali bu sene 50. yaşını kutluyor. 6-24 Haziran tarihleri arasında Borusan Holding sponsorluğunda gerçekleştirilecek olan festival ‘İstanbul’ temasıyla 50. yılında nefis bir programla bu yazı unutulmaz bir mevsime dönüştürecek.
#HürriyetBorusan İstanbul Filarmoni Orkestrası, onursal şef Gürer Aykal yönetiminde 4 Kasım’da Zorlu PSM’de gerçekleştireceği ‘Büyük Resme Bakmak’ başlıklı konserde 2016’da Uluslararası Klasik Müzik Ödülleri (ICMA) tarafından ‘yılın genç müzisyeni’ seçilen viyolonselci Pablo Ferrandez’e eşlik edecek. Ferrandez, Stradivari’nin günümüze kalabilmiş 63 çellosundan biri olan 1696 yapımı çelloyla sahneye çıkacak.
#Pablo FerrandezFazıl Say, 1995’te dünyanın en prestijli yarışmalarından biri olarak kabul edilen Concert Artists Guild’in gençler kategorisinde yarışmıştı. Yarışmayı kazanması ona dünya çapında bir kariyerin kapılarını aralamıştı. 1993’de Azerbaycan’da doğan, iki aylıkken Türkiye’ye gelip Ankara’da büyüyen, Çağdaş Eğitim Vakfı’nın (ÇEV) genç yeteneklerinden Cemal Aliyev de geçen ay aynı yarışmayı yetişkinler kategorisinde kazandı. İmzaladığı sözleşme sayesinde dünyanın dört bir yanında konserler verecek. Fazıl Say, genç sanatçıyı yayımladığı bir mesajla kutladı, “Bravo Cemal, kocaman bir bravo sana... Büyük başarılara imza atıyor, hak ederek, çok iyi müzik yaparak ilerliyorsun. Çok özel bir yere varacaksın, yol uzun ve zor, asla vazgeçme” dedi. Aliyev’le yoğun konser turu başlamadan hemen önce, İstanbul’da bir araya geldik.
#Cemal Aliyev