‘Sürdürülebilir’ tarım, enerji, turizm gibi birçok alanda karşımıza çıkan bir tanım. Son 10 yılda gündelik hayata kadar indi, artık gardırobumuzun veya tatilimizin bile sürdürülebilir olmasını konuşuyoruz… Pek çok işkolunda da sürdürülebilirlik uzmanları görev yapıyor. Peki bu uzmanların tam olarak işleri ne, ne yapıyorlar?
#EğitimKüresel moda endüstrisinin 2023 yılında enflasyon ve jeopolitik gelişmelerin etkisinde zor bir yıl geçirmesi bekleniyor. Özellikle resesyonun beklendiği AB, en büyük ihracat pazarı olarak Türkiye’yi de yakından ilgilendiriyor. Sektör temsilcileri bu süreçte ihracatın olumsuz etkilenebileceğini, tüm dünyada ikinci el ve geri dönüştürülmüş ürünlerinse ön planda olacağını belirtiyor.
#Resesyonİklim krizinin ve doğal kaynakların tehdit altında olmasının olası sonuçları giderek daha fazla belirginleşiyor. Yanlış enerji politikaları, aşırı kaynak kullanımı, su kaynaklarının tükenmesi ve ormansızlaşma dünyadaki sürdürülebilir yaşamı tehdit eden konulardan sadece bazıları. Bu olumsuzlukların bizlere ve dünyamıza yaşatabileceği geri dönülemez sonuçların farkına varmak ve olabildiğince hızlı bir şekilde eyleme geçmek gerekiyor. Bu konuda tüm sektörlere büyük sorumluluk düşerken moda sektörü de günümüzün son derece hızlı gelişen teknolojisiyle birlikte bu sorunun çözümüne katkı sağlamaya çalışıyor.
#TeknolojiÜniseks ürünler, yani kadın ve erkeklerin ortak kullanabildiği kıyafetler pandemi etkisi ve Z kuşağının öncülüğünde altın çağını yaşıyor. Markaların bu trendin gerisinde kalamayacaklarını belirten sektör temsilcileri, bu alandaki üretimlerin de artacağı görüşünde. Koleksiyonların da bu yönde değişmeye başladığı belirtilirken, oversize yani rahat kesim modellerde de benzer şekilde talep artışına dikkat çekiliyor.
#ÜniseksSavaşın ilk haftalarında ticareti tamamen kesen Ukraynalı alıcılar, Laleli piyasasına geri dönmeye başladı. Laleli Sanayici ve İşinsanları Derneği (LASİAD) Başkanı Gıyasettin Eyyüpkoca, “Laleli piyasasında Rusya’nın payı yüzde 35, Ukrayna’nın yüzde 20. Savaşın etkisiyle 40-45 gün hiçbir şey yapmadık ancak artık Ukraynalılar dönmeye başladı” dedi. Laleli esnafı da, çatışmaların başlaması halinde bahar havasının sona erebileceğini ancak şu anki durumdan memnun olduklarını ifade etti.
#LaleliYeni bir yıla yaklaşmanın heyecanını artık yavaş yavaş hissetmeye başlıyoruz. Bu sebeple yeni yılın trendlerine, yeniliklerine ve değişimlerine kendimizi hazırlamaya başlamamız gerekiyor artık. Evet belki yine Covid19 ve dünyanın yaşadığı ekonomik değişimler ya da “keşke birdenbire düzelse” dediğimiz birçok konu yine gündemimizi işgal edecek, belirsizlikler yine var olacak. Ama her ne olursa olsun bence yeni yıla yine de kocaman bir şans vermek lazım.
#Ecehan ErsözH&M’in 2021 yılı başlarında başlattığı, sürdürülebilir malzemeler ve tasarımlar sergilemeyi amaçlayan Innovation Stories girişiminin üçüncü bölümü olan Co-Exist Story koleksiyonu uzun bir aradan sonra uluslararası ortamda, fiziksel lansman eşliğinde Paris’te tanıtıldı.
#Hande CanTelefonunuzun ekranına bir-iki dokunuş yapsanız ve üzerinizdeki dizleri çıkmış eşofman ışıl ışıl yanan bir pantolona dönüşse nasıl olur? 'Mükemmel' diyenlerdenseniz sizi aşağı alalım. 'Saçmalamayın' diyenlerdenseniz sizi yine aşağı alalım...
#Dijital GiysiMiniso, Mumuso, Yoyoso... Bu üç marka Japonya, Güney Kore ve Filipinler’de doğdu. Hızlı moda mağaza zincirleri olarak tanımlanan bu markalar, Uzakdoğu’da birbirlerine rakip. Ve rekabet şimdi Türkiye’ye taşındı. Aynı konseptle peş peşe kurulan markalar, Türk yatırımcıların ilgisiyle Türkiye’de de yayılıyor.
#Jale ÖzgentürkTürkiye’nin önde gelen mücevher markası Atasay, 4’üncü kuşağın yönetime gelmesiyle birlikte ‘gençleşme’ sürecine girdi. Şirketin yönetim Kurulu Başkanı olan 4’üncü kuşak temsilcisi Atasay Kamer, “Dünya değişiyor. Biz de değişiyoruz. 2018’de yurtiçinde 15, yurtdışında 30 yeni mağaza açacağız. Bunu yaparken de koleksiyonumuzu ve mağazalarımızı gençleştiriyoruz” dedi.
#GazetehaberleriSon dönemde yaptığı yatırımlarla adından sıkça söz ettiren melek yatırımcı Hasan Aslanoba, yatırımlarına bir yenisini daha ekledi. Aslanoba, yalnızca online erkek giyim markası olarak e-ticaret sektörüne giren Fit&Color'a, 1 milyon liralık yatırım gerçekleştirdi. Markafoni’nin kurucu ortaklarından Sina Afra’nın da hissesinin bulunduğu Fit&Color’a yaptığı yatırımla ortaklık sayısını 36’ya çıkaran Aslanoba, 32 milyon dolara ulaşan toplam yatırımının, 2013 sonunda 35 milyon dolara ulaşmasının ardından hız keseceğini söyledi.
#Zeynep KılınçoğluTürkiye’nin yünlü kumaş üretiminde İtalya’dan daha uygun maliyetli ürün sunmasının ve fast fashiona ayak uydurabilmesinin büyük avantajı olduğunu söyleyen Yünsa Genel Müdürü Cem Çelikoğlu, “Çin ve Hindistan gibi ülkeler dünyadaki değişen bu trende cevap veremedi. Sumo güreşçisi gibi, hem iriyiz hem çeviğiz. 3-4 ay öndeki dolulukla gidiyoruz” dedi.
Sektör ve tasarımcı iş birliklerinin bir yenisiyle karşınızdayız. Cengiz Abazoğlu, adL 2012 İlkbahar-Yaz koleksiyonu için 32 parçalık özel bir koleksiyon hazırladı. Gece kıyafetlerinin ağırlıklı olduğu ‘adL & CENGİZ ABAZOĞLU’ koleksiyonun ilk defilesi 9 Eylül 20.30’da İstanbul Fashion Week kapsamında yapılacak. Bacak dekoltesinin ağırlıkta olduğu koleksiyonun ilk örnekleri Kasım’da adl mağazalarına girmiş olacak
Tüm dünyada 6 bin satış noktasına ve 2 milyar Euro’yu aşkın ciroya sahip Benetton’un Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Alessandro Benetton, yerel ortakla hem üretip, hem ihracat yaptıkları hem de mağazalar açtıkları Türkiye’yi diğer ülkelere örnek gösterdi. Benetton, “İlham verici Türkiye, Benetton gibi rengârenk” dedi.