Güncelleme Tarihi:
Modanın hızlı değişimine kimi zaman markalar kimi zaman tüketiciler yön veriyor. Son yılların hızla artan trendi üniseks kıyafetlerse markaların görmezden gelemeyeceği bir noktaya ulaştı. Talep artışında özellikle Z jenerasyonu başı çekerken; pandemideki ‘rahatlık’ anlayışının da bu trendi güçlendirdiği belirtiliyor. Özellikle fast fashion sektörünün önde gelen markaları H&M ve Zara gibi markaların koleksiyonlarındaki üniseks ürünlere artarak devam eden talep, diğer markaların yaklaşımını da etkiliyor. Laleli Sanayici ve İşinsanları Derneği (LASİAD) Başkanı Gıyasettin Eyyüpkoca, üniseks ürünlere olan talebin daha önce karşılaşmadıkları ölçüde yükselişte olduğunu belirtti.
TALEP SÜRECEK
Eyyüpkoca, “Son 3-4 yıldır üniseks kıyafetler ön panda. Örme kumaşlarda özellikle t-shirt ve pantolon gibi ürünlere çok talep var. Üretimde henüz yüzde 15 gibi bir kısım üniseks ürünlerden oluşsa da trend hızla yükseliyor. 35 yıldır bu işin içindeyim, üniseks ürünlerdeki yükselişi başka bir alanda görmedim. Perakende markalarının da bu talebin gerisinde kalması mümkün değil. Birçok firmada üniseks ürünleri de görmeye başlıyoruz. Tüm markaların bu tarafta üretimi artacak. Artık tüm markalar bundan geri kalmayacak, iş koleksiyona dönüşmeye başladı. Laleli’de de üniseks ürünlerdeki artış hızla çoğalıyor” değerlendirmesini yaptı.
OVERSIZE ETKİSİ
TOBB Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektör Başkanı Şeref Fayat ise daha rahat ve daha geniş olan oversize modellere olan talep artışına dikkat çekerek, “Pandemi etkileriyle rahat kıyafetlere alışıldı, açılmalar başlasa da insanlar dar pantolon giymek istemiyorlar. Daha ziyade gençlerin tercihi bu yönde. Pantolonlardaki kalıplar da genişledi. Daha çok vücuda oturan ürünler satarken artık geniş kesim ürünler satıyoruz. Bu trend iki yıl daha devam edecektir. Uzaktan çalışma alışkanlığının da bunda etkisi olacaktır” değerlendirmesini yaptı.
ÜNİSEKS ÜRÜNLERDE Z KUŞAĞI ETKİSİ
Yaklaşık 10 yıl önce kurulan ve dünya çapında öğrencilerin ücretsiz olarak yararlanabileceği bir indirim web sitesi olan UniDAYS araştırmasına göre, Z kuşağındaki öğrencilerin yüzde 64’ü kıyafet seçimlerinde karşı cins için pazarlanan kıyafetleri tercih ediyor. Z kuşağının tercihleri önemli çünkü aynı rapora göre, söz konusu kuşağın, yıllık 200 milyar dolarlık bir küresel harcama gücüne sahip olduğu tahmin ediliyor. Sadece Z kuşağının takip ettiği markalar değil; son yıllarda Gucci ve Dior gibi dünyaca ünlü köklü markalar da çantadan ayakkabıya ve montlardan gömleklere kadar ürünlerini üniseks tarafında geliştirmeye başladı.
‘İLGİ ARTARAK DEVAM EDECEK’
Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, erkek hazır giyim sektöründeki bir marka olarak, koleksiyonlarında kadın müşterileri de hedeflediklerini belirterek, “Güncel moda trendlerinde etkili olan oversize kalıpların kadın müşterilerimiz tarafından da ilgi odağı olduğunu gözlemledik. Her bedene uyan ürünlerdeki talep son yıllarda yükselen bir grafik sergiliyor. Bu ilginin artarak devam edeceğini öngörüyoruz. Orka Holding olarak, döngüsel tüketimi yansıtan ‘Sürdürülebilir Gardırop’ felsefemizle kadınların da giyebileceği ürünlere yer verdik. Müşterilerimiz, elastikiyeti çok yüksek ürünlerimizi gerek iş gerekse sosyal hayatta ortak kullanım lüksüne sahip oluyor. Üretim stratejimizin de odak noktasında yer alan bu konsept, artaracak devam edecek” dedi.
%43 - Z jenerasyonunda kıyafetlerde cinsiyet ayrımına inananlar
%64 - Z kuşağında karşı cinsin kıyafetini alanlar
%79 - Z kuşağında sürdürülebilir modanın önemli olduğunu düşünenler