Toplumcu gerçekçi kalemi, kadın özgürleşmesine sunduğu büyük katkı ve eserleriyle 1930’lardan itibaren Avrupa dillerine çevrilen Suat Derviş, ölümünün 50’nci yılında bir dizi etkinlikle anılıyor. Usta yazarı ve külliyatını bu vesileyle bir kere daha anımsıyoruz.
#Suat Derviş1.yüzyılın ikinci çeyreğinde toplumcu gerçekçi akım hem sinema hem de edebiyat alanında ortaya çıkmıştır. Sinemada İtalyan Yeni Gerçekçi adı ile bilinmekte olan akım, edebiyatta ise başta hikaye ve şiir olmak üzere pek çok türü kapsamaktadır. Toplumcu gerçekçi yazarlar kimlerdir ve eserleri nelerdir detayları ile derledik.
#EğitimToplumcu gerçekçi akım, ilk olarak 19. yüzyılın ikinci çeyreğinde hem edebiyat hem de sinema alanında ortaya çıktı. Sinemada İtalyan Yeni Gerçekçi ismi ile de bilinen akım, edebiyatta ise, başta şiir ve hikaye başta olmak üzere pek çok türü kapsar. Toplumcu gerçekçi hikaye anlayışı nedir, yazarları kimlerdir ve örnekleri nelerdir sizler için derledik.
#EğitimBugünün toplumunu anlamak için kasaba olgusunu ele alan eserleri iyi incelemelisiniz. Bunun en iyi örneklerini ise Kemal Bilbaşar’da buluruz. Kasabanın Türk toplumunda ve siyasetinde belirleyici etkisini öğrenmek istiyorsanız Bilbaşar’ın ‘Yeşil Gölge’sini okumalısınız.
#Kemal BilbaşarKoronavirüs nedeniyle okullar uzaktan eğitim verirken, evde de ailelere büyük iş düşüyor. İşte bu süreçte neler yapılabilir? Hangi yaş grubuyla nasıl vakit geçirilebilir. Uzmanlar, sınava hazırlanan öğrencilere, dengeli beslenmeyi ve günde sekiz saat uyumayı öneriyor.
#TkitapRoman, Türk edebiyatına Fransızcadan yapılan basit çevirilerle girdi. Yıl 1862’ydi, Fénelon’un romanı Türkçeye Yusuf Kâmil Paşa’nın çevirisiyle ‘Terceme-i Telemak’ olarak çevrildi. Sonra Victor Hugo geldi... İlk Türk romanıysa bundan 10 yıl sonra yayımlanacaktı. Şemseddin Sami’nin ‘Talat ile Fitnat’ın Aşkı’ adlı eseri, ana-babasının zorlamaları sonucu istemediği biriyle evlendirilen ve sonunda kendini öldüren genç bir kızı anlatıyordu. Sonra Ahmet Midhat Efendi’ler, Recaizade Mahmut Ekrem’ler geldi. Türk edebiyatı akımlardan etkilendi ve yazıldığı döneme ışık tutan eserler üretildi. Kimi yazar insanı öne çıkardı, kimi tarihi, siyasi tutumunu, kimi cinselliği... Hepsi biricikti, hepsi bize masa başında yazılmış gibi görünen ‘gerçek hayatlar’ı anlattı. Okuyana ‘hayatın anlamı’nı sorgulattı. Bir liste yapıp romanlara gömülsek insanların, ülkelerin, psikolojinin, siyasetin nasıl değiştiğine dair tarih dersi almamız da kaçınılmaz. İşte biz de bu büyük fotoğrafa bakalım istedik. Hürriyet Pazar olarak ‘sinema’ ve ‘müzik’ soruşturmalarının ardından eleştirmenler, yazarlar, akademisyenler, edebiyat öğretmenleri ve yayıncılardan oluşan 100 kişilik bir jüriyle ‘Türk Edebiyatının Gelmiş Geçmiş En İyi 100 Romanı’nı çalıştık. Tavsiyemiz bu listeyi alın ve onun izinden bir kütüphane oluşturun.
#Türk Edebiyatının En İyi 100 EseriPervin Par, bu toprağın ‘Rüya ve umut fabrikası’ Yeşilçam’ı ayakta tutan geçmiş zaman yüzlerindendi. 1977’de son filminde rol almış ve sonrasında mütevazı bir hayatı tercih etmişti. ‘Gurbet Kuşları’, ‘Murad’ın Türküsü’, ‘Haremde Dört Kadın’, ‘Hudutların Kanunu’ gibi yapımların unutulmaz oyuncusu geçen hafta aramızdan ayrıldı.
#Türk SinemasıTürk edebiyatının usta kalemlerinden Kemal Bilbaşar’ın uzun yıllardır baskısı bulunmayan ‘Zühre Nine’, ‘Bedoş’, ‘Cevizli Bahçe’ (Öyküler 1), ‘Irgatların Öfkesi’ (Öyküler 2), ‘Yeşil Gölge’ ve ‘Ayın Tutulduğu Gece’ kitapları Can Yayınları etiketiyle, yeniden yayımlandı.
#Kemal BilbaşarSANATÇI dostlukları kalıcı mıdır? başlıklı, sanatçılar arasındaki dostlukla ilgili yazım için edebiyatçı Nedret Gürcan bir mektup gönderdi. E-posta değil, bir mektuptu bu. Edebiyat tarihi için önemli bilgileri içeren mektubu önce okuyun, onun hakkındaki notları sonra yazacağım: