Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu sonuçlarına göre; 2023 yılında Türkiye’de yüzde 132 büyüme gösteren e-ticaret satış hacmi, 1.855 milyar TL'ye ulaştı. Önceki yıllara göre 2023'te işlem sayısının yıllık büyüme oranı ise yüzde 23 oldu ve 2023 Türkiye’sinde 6 milyar adete yakın e-ticaret işlemi gerçekleşti. Buradan da ortalama sepet büyüklüğü 2023 yılında yüzde 108 büyüdü ve bir önceki yıla göre 255 TL artarak 492 TL’ye yükseldi.
#E-TicaretSon dönemin gözdesi e-ticaretle yurt dışına açılmak isteyen şirketler, pek çok devlet desteğinden yararlanabilirken, süreç içinde püf noktalarına dikkat etmek büyük önem taşıyor. Ticaret Bakanlığı, e-ticaret yapacak şirketlere sağlanan desteklerle ilgili yeni bir rehber hazırladı. Destek başvurusunun hangi statüyle yapıldığı belirleyici olurken, e-ihracat destekleri, başvurudan ödemeye kadar 6 basamakta tamamlanıyor.
#TeknolojiKullanıcılarına, günlük hayatın her anında tek uygulamadan ihtiyaçlarını karşılamayı vadeden Türkiye İş Bankası iştiraki online alışveriş platformu Pazarama, e-ticaret kategorisindeki yükselişine devam ediyor.
#Sponsorlu İçerikEv ve mutfak eşyaları sektöründe faaliyet gösteren Lux Plastik, bir makine ve kalıpla başladıkları yolda bugün dünyanın en önemli perakende zincirleriyle çalışıyor. “Hikâyemizde katalizör etkisi yaratan etken ihracattı” diyen Genel Müdür Burak Önder, “İstanbul Silivri fabrikamızda ürettiğimiz ürünlerin yüzde 70’ini 5 kıtada 93 ülkeye ihraç ediyoruz. İhracat yapmak, dünyaya ayak uydurmak ve bu yönüyle değişime uyum sağlamak bugünkü konumumuzda çok etkili oldu” şeklinde konuştu.
#Burak ÖnderGeçtiğimiz hafta gerçekleşen Global Marketing Summit etkinliğinde Me-taverse özel oturumuna katılarak, giyilebilir teknolojiler tasarımcıları dostlarım Ezra Çetin Soyay, Tuba Çetin ve Ava isminde yeni nesil bir dijital asistan ile birlikte bir panelde yer aldım. Oturumun moderasyonunu gerçekleştiren, EzraTuba’nın tasarladığı yapay zeka destekli duygusal bir ava-tar olan Ava, “human touch, high tech” (ileri teknolojiye, insan dokunuşu) yaklaşımıyla geliştirilmiş ve ilerleyen dönemde dijital asistanlar ile olan iletişimimizi ve ilişkimizi değiştirmeye aday bir avatardı. Bu oturum sıra-sında edindiğim izlenim ile panel sırasında şunları paylaştım: “Önümüzdeki yıl, bu etkinliği bir metaverse ortamında, üç boyutlu avatarlarımız ile gerçekleştireceğimize olan inancım daha da arttı”…
#Ergi ŞenerPek çok değişik ürün ve hizmet konusunda yapılacak olan reklamlar günümüzde dijital dünyaya taşınmıştır. Bu reklamların etkili olarak insanlara ulaştırılması da büyük önem taşımaktadır. Bu anlamda dijital pazarlama kavramı ortaya çıkmaktadır. Son yıllarda dijital pazarlama uzmanlarının ne iş yaptığı ve ne anlama geldiği hakkında pek çok araştırılma yapılmaktadır. Peki dijital pazarlama nedir? Ne iş yapar? Dijital pazarlama nasıl öğrenilir? Sizlere dijital pazarlama hakkında merak edilenleri detaylıca derledik.
#Dijital PazarlamaULUSLARARASI Kuru ve Kabuklu Meyveler Kongresi (International Nut and Dried Fruit Council-INC), dünya genelinde kuru meyve ve kabuklu meyvelerin en üst istişare platformu olarak kabul ediliyor. Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’ni temsilen; INC Mütevelli Heyeti Üyesi Osman Öz, INC Türkiye Büyükelçisi Ahmet Bilge Göksan, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyeleri Birol Celep ve Gürcan Şen ile birlikte Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Tarım Sektörleri Müdürü Ece Tırkaz’ın katıldığı kongre, bu yıl 39’uncu defa 11-13 Mayıs tarihlerinde Dubai’de düzenlendi. 60 ülkeden bin 500’ün üstünde sektörün önde gelen temsilcisinin bir araya geldiği Kongre’yi Ahmet Bilge Göksan ile konuştuk.
#1Sağlık turizmi son yılların en önemli konusu. Özellikle Ankara, termal turizmi ve eğitim araştırma hastanelerinin fazlalığı İle ön planda yer alıyor. Konunun detaylarını öğrenmek için Başkent Üniversitesi öğretim üyesi F. Bahar Işın ile sohbet ettik. “Mecburi istikamet sağlık turizmidir, etkin ve etkili bir eylem planı ile tüm paydaşların adanmışlığı, ülkemizi ve şehrimizi bu pazarda lider ve öncü konuma getirecektir” diyen Kılıç, şunları söyledi:
#AnkaraVodafone Business, organize sanayi bölgelerinde yer alan işletmelerdeki yöneticilerin ve çalışanların dijital bilgi seviyesini anlamak, güncel dijital trendler hakkında onları bilgilendirmek ve Türkiye’deki organize sanayi bölgeleri genelinde işletmelerin danışmanı olmak amacıyla Organize Sanayi Bölgeleri Üst Kuruluşu (OSBÜK) ile yeni bir proje başlattı.
#DijitalAttıkları her adım takip ediliyor, önerdikleri ürünler stok tüketiyor. Özel hayatlarını kendi filtrelerinden geçirerek milyonlarla paylaşıyorlar, menajerleri dahi var. Influencer’ların merak edilen dünyasını bu defa menajerlerinden dinledik...
#İnfluencerDeloitte’un Dijital Tüketici Trendleri 2021 Araştırması’nın sonuçları kullanıcıların hayatla bağını elektronik cihazlar üzerinden kurduğunu gösteriyor. Araştırmaya göre akıllı saat ve fitness bilekliği altın çağını yaşıyor, hızlı internet ve 5G’ye talep artıyor. Türkler akıllı TV, robot süpürge ve akıllı ev aletleri sahipliğinde global ortalamanın hayli üstünde. Akıllı cihazları en fazla kullananlar 25-34 yaş aralığında.
#AraştırmaHer sektör gibi perakende de dijitalleşmenin etkisi ile ciddi bir dönüşümden geçiyor. Müşterilerin alışveriş alışkanlıklarının değişmekte olduğu ve sürekli yeni dijital kanalların devreye girdiği bu dönemde, perakendecilerin tüketicilerle etkileşim ve bağ kurma yeteneği her zamankinden daha önemli hale geliyor. Yapay zekâ, blokzinciri, metaverse gibi teknolojilerin perakendedeki uygulamaları; son araştırmalar ve öne çıkan yeni müşteri trendleri doğrultusunda yeni nesil perakendeyi tüm detaylarıyla analiz ettim.
#Ergi ŞenerMetaverse âlemi hızlı gelişiyor. Facebook ve Microsoft’un yanı sıra Nike ve Gucci gibi markaların metaverse’teki projeleri için personel almaya başladığı haberi bu hafta gündemdeydi. Sektörler arasında ABD’nin süpermarket zinciri Walmart’tan tutun Fortnite üzerinden metaverse’e giren Ferrari’ye kadar geniş bir yelpaze açılırken yepyeni ‘meta meslekler’ ortaya çıkmaya başlayacak. Gerçek dünyayı dijitale yansıtacak fütüristik iş sahalarını keşfedelim.
#MetaverseGün geçmiyor ki “metaverse”e yönelik yeni bir haber ya da gelişme ile karşılaşmayalım… Forbes’da yer alan bir makale “metaverse ile ilgili Twitter paylaşımlarının geçen yıl %19,425 artış gösterdiğini” belirtti. 2021’in son günlerinde, metaverse özelinde gerçekleştirilen bir araştırmaya göre, “Z kuşağı metaverse’deki sanal mağazalarda alışveriş yapma konusunda oldukça pozitif düşünüyor”.
#HürriyetYıla gelecek ayların popüler trendlerini, en çok konuşulacak başlıklarını tahmin ederek, yeni umutlarla girmek âdetten. Artık sadece teknolojinin ya da moda olanın değil, pandeminin yarattığı koşulların da yüksek etkisini hissediyoruz. Koşullar yaratıcılığı teşvik ediyor, yeni kulvarlar ortaya çıktıkça kesin sonuçlar öngörmek de zorlaşabiliyor. Bunların dışında 2022’de neler yükselişe geçecek, neleri normalleştirmeye başlayacağız, en çok hangi lezzetleri tadacağız? Hepsini bir de alanında uzman isimlere sorduk...
#Türk MutfağıMicrosoft’un kurucusu, önde gelen bir girişimci, yatırımcı ve iş insanı olan Bill Gates’in, “en sıra dışı ve zor yıl” olarak nitelendirdiği 2021 yılının bitmesine artık sadece günler kaldı. 2021’i zor ve sıra dışı yapan etkenlere baktığımızda, global ölçekte, tüm insanlığı ilgilendiren sorunlar ile ortaklaşa mücade etmek durumunda kaldığımızı görmekteyiz: Pandeminin bitmeyen etkileri, iklim krizi kaynaklı sıradışı doğa olaylarının artışı, ekonomik sıkıntılar, kuraklık, vb…
#Ergi Şenerİş dünyasının önde gelen yöneticileri, Fortune Türkiye & DataExpert iş birliği ve BMI organizasyonuyla düzenlenen CHRO Summit 2021’de bir araya geldi. RESHAPE temasıyla düzenlenen zirvede pandeminin etkisiyle ortaya çıkan yeni düzende çalışma hayatının geçireceği dönüşüm ve şirketlerin bu dönüşüme nasıl ayak uyduracağı gibi konular ele alındı.
#Fortune Türkiyeİçinde bulunduğumuz ve işletmeleri ve sektörleri radikal bir biçimde etkileyen değişim süreci, pazarlamanın geleneksel tanımının ve uygulama alanlarının da yeniden gözden geçirilmesini gerektiriyor… Yeni teknolojiler, özelikle yapay zekâ, büyük veri, 5G ve IoT (nesnelerin interneti), her sektördeki firmaların müşterileri ile etkileşim kurma şeklini önemli ölçüde değiştiriyor. Bu teknolojiler ve hayatımıza giren artan dijital kanallar ile pa-zarlamacılar artık, müşterilerinin yaşamlarına değer katmak için her zamankinden daha fazla fırsata sahipler.
#Ergi ŞenerDeloitte tarafından gerçekleştirilen 2021 Küresel Pazarlama Trendleri anketine göre, şirketlerin yüzde 70’inden fazlası, müşterilerle kurdukları bağları dijital çözümlerle güçlendiriyor. Araştırma, şirketlerin yüzde 63’ünün salgın sonrasında teknolojiyi daha sık kullanmayı planladığını gösteriyor.
#DeloitteGünlük yaşamını dijital olarak sürdüren, dünyadaki dönüşüme ayak uyduran milyonlarca tüketici; şirketleri ve markaları da dönüşüme zorlamayı sürdürüyordu. İletişimden alışverişe, eğlenceden bilgi paylaşımına kadar geniş bir dijital deneyimden söz ediyoruz. Dijital tüketiciler online alışveriş yapıyor, sosyal medyadan, sitelerden yorum okuyor-değerlendirme yapıyor, film izliyor, WhatsApp’tan birçok işini çözüyor. Bu yeni dijital tüketici tipi, bir süredir şirketlerin yatırımlarını belli ölçüde etkilese de COVID-19 pandemisiyle şirketler; dijitalleşme, çevik olma, hızla durumu anlayıp, bilgi kaynaklarını değerlendirme, karar alma ve uygulamaya geçirmenin ne kadar önemli olduğunun daha da farkına vardılar.
#Teknoloji