SXSW 2021’den notlar

South by Southwest (SXSW) 1986 senesinden bu yana Texas’ın Austin şehrinde düzenlenen müzik, ve film sektörünün başta olduğu yaratıcı tüm endüstrilerin bir araya geldiği çok özel bir festival.

Haberin Devamı

Özellikle dijital dünyanın nerdeyse tüm iletişim dünyasına dokunmasıyla festivalin etkisi ve katılımcı sayısı her sene daha da artıyordu. Geçen seneye kadar son 3 senedir bu etkinliği yerinde deneyimleyip sizlere de gördüklerimi, öğrendiklerimi bu satırlar aracılığıyla aktarmıştım. Geçen yıl Covid-19’un tam yükseliş trendine geçtiği zamanlar, kısıtlamaların ve kapanmaların başladığı dönem maalesef festivalin düzenlendiği zamana denk geldiği için ilk defa SXSW iptal edilmişti. Bu sene pandemi maalesef hala devam ettiği için etkinlik online olarak 16-20 Mart tarihlerinde düzenlendi. Austin’de olmadan SXSW elbette aynı etkinlik değil onu başta söylemeliyim. Ama yine de festivalin akışı o kadar planlı ve sorunsuzdu ki, evden çıkmadan tüm festivali izlemek de gerçekten büyük rahatlıktı.

Haberin Devamı

İlk başta web ve mobilden takip etmesi zor olur diye düşünürken, Apple Tv üzerinden etkinliğin izlenebildiğini öğrenince resmen festival keyfim katlandı. Oturumları 5 kanalda yayınlayan etkinlikte program canlı olarak izlenebildiği gibi kaçırsanız da sorun olmadan daha sonra ilgili bölümler altında tüm oturumları izleme olanağı veriyordu.

Austin’de SXSW’e katıldıysanız, olayın oturumlar veya etkinlikler için mutlaka kapılarda dakikalar hatta bazen saatler öncesinde sıra beklemek ve sabretmek olduğunu ilk günden öğreniyorsunuz. SXSW 2021’de çevrimiçi deneyimle bu konu ortadan kalkmış durumda. Bir oturumu kaçırdıysanız, ya da aynı anda başka bir oturumu izlemek istiyorsanız hiç sorun yok, birini o an izlersiniz diğerini de daha sonra tüm oturumların eklendiği alandan seçerek izleyebilme şansına sahipsiniz.

Bence bu senenin açılış konuşmacıları diğer senelere göre biraz zayıftı. Diğer yandan tüm oturumları istediğim zaman izleme şansına sahip olmak bana daha çok oturuma katılma imkanı verdi. SXSW’da bu sene öne çıkan konular iklim krizi, yapay zeka ve buna bağlı teknolojiler, Z kuşağı ve trendleri, yeni ürün pazarlama stratejileri, covid-19 sonrası etkinlik sektörünün yaşayacağı sorunlar ve öneriler, influencer işbirlikleri dikkatimi çeken konulardı. Amy Webb’in her sene büyük ilgi gören Teknoloji Trend Raporu bu sene de oldukça detaylı ve aydınlatıcı bir sunumdu. Önümüzdeki dönemin odağında nesnelerin interneti (IOT) ve insanların vücutlarıyla bağlantılı ürünlerin (YOT) olacağını anlatan Webb, kişisel veri güvenliğinin ve bu verilerin korunması konusunun daha da önemli olacağının altını çizdi.

Haberin Devamı

Festivalin film ve müzik bölümü her sene olduğu gibi bu sene de muhteşem bir zenginlikteydi. Yine de bu iki bölümün Austin’deki halini kesinlikle evde izlediğim haline tercih ederim onu da eklemeden geçemeyeceğim. 4 sene önce Billie Eilish’i henüz şu anki dev şöhretine ulaşmamışken canlı izlediğim 100-150 kişilik konser ortamı SXSW’in gerçek ruhunu yansıtıyor. Austin’in etkinlik mekanlarında, sokaklarda, hatta kiliselerde müzik performansının yapıldığı festivalde bu sene çevrimiçi olarak düzenlenen müzik etkinlikleri önceden kaydedilmiş performanslar olarak akışı belli bir şekilde izlenebilir şekildeydi. British Music Embassy etkinlikleri önceki senelerde olduğu gibi bu sene de benim için en öncelikli performanslardı. Bu sene kendime not ettiğim ve bundan sonra da takip edeceğim isimler; The Goa Express, Porij, Toya Sound, Phobe Green, Ann B Savage, Katy J Pearson, Beauty Sleep oldu. Çevrimiçi SXSW’un bir diğer kolaylığı da film festivali bölümünde kendini gösterdi. Normal koşullarda Austin’de SXSW’a katıldığınızda oturumlar arasında eğer kaçırmak istemediğimiz bir film varsa mutlaka gidip o mekan önünde sıra beklemeniz gerekiyordu, bu sene çevrimiçi deneyim sayesinde filmleri dilediğiniz zamanda izleme şansınız olduğu gibi, sadece bazı içeriklerde önceden kayıt yaptırdığınızda size özel izleme imkânı veren bir format da düzenlenmişti.

Haberin Devamı

16-20 Mart arasında düzenlenen SXSW 2021 çevrimiçi etkinliği bitti ama deneyimi yaşamaya devam etme imkanı hala mevcut. Festival katılımcıları 18 Nisan’a kadar SXSW 2021 çevrimiçi etkinliğinin kayıtlarına erişebiliyorlar. Diledikleri performansları, belli sayıda filmi ve müzik performansını ve tüm oturumları hala izleyebiliyorlar. Dileğim SXSW 2022 yine önceki senelerde olduğu gibi fiziksel olarak katılımın mümkün olduğu bir düzende olması yönünde, umarım pandemi ve onun getirdikleri kısa sürede biter ve eski düzenimize geri döneriz. 

 

PSM Radyo

Zorlu PSM Vestel sponsorluğunda Karnaval Medya Grubu iş birliğiyle Vestel PSM Radyo yayın hayatına başladı. İstanbul’un önemli performans sahnelerinden olan Zorlu PSM online radyosu ile müziğe, kültür sanata destek vermeye devam ediyor.

Haberin Devamı

Vestel PSM Radyo’da;  caz davulcuları üzerine programıyla Ferit Odman, sosyal medyada bayılarak takip ettiÄŸimÂmüzik seçkileri ile Nordik Simit, keÅŸif temalı müzik programı ile Merve Evirgen, yine sosyal medya içerikleriyle bağımlısı olduÄŸum gündem ve popüler kültür içeriÄŸiyle Play TuÅŸu, muhtemelen birçoÄŸunuzun Youtube içeriklerinden bildiÄŸi ‘Kutsal Motor’ ve lokal sahneden isimlerle ‘Lokal Terapi’ programıyla Zeynep Güray, kültür sanat gündeminden haberlerin yer alacağı Bloknot dinleyicilerle buluÅŸacak. 

 

Yeni Çıkışlar

Merve Çalkan – Aşkı Bana Getir

Benim için geçen haftanın en güzel olayı Merve Çalkan’ın yeni şarkısı ‘Aşkı Bana Getir’ oldu. Birkaç aydır yayınlanmayı usulca bekleyen bu nefis şarkı nihayet artık bizlerle ve şimdiden favorilerime hızlı girişini yaptı.

Haberin Devamı

Sözü ve müziği Mabel Matiz’a ait bu harika şarkının düzenlemesi Volkan Karaman imzası taşıyor. Şarkının enerjisi, Merve’nin harika vokaliyle birleşince esas patlama burada oluyor. Henüz havalar bahar modunda olmasa da ‘Aşkı Bana Getir’ ile yaz mevsiminin neşesini yaşatıyor. Merve Çalkan’ın sesiyle yükselen, Mabel Matiz’in kaleminden çıkan bu harika şarkı yaydığı pozitif hava her dinlediğimde kendisini hissettiriyor. Pose Records etiketiyle yayımlanan ‘Aşkı Bana Getir’i Merve’nin sesinden daha çok ve sık aralıklarla yepyeni şarkılar dinleme isteği uyandırıyor.

 

Can Baydar – Ateş

Gece grubundan sonra solo kariyerinde emin adımlarla ilerleyen Can Baydar yeni şarkısı ‘Ateş’i geçtiğimiz hafta yayımladı. Avrupa Müzik etiketiyle yayımlanan sözü, müziği kendisine, düzenlemesini ise Cem Şahin ile birlikte yaptığı şarkı sanatçının ilk solo albümünün de habercisi oldu. Şarkıda arkada duyduğumuz vokal ise Fatma Turgut’un nefis sesi.

Şarkıyı dinlediğim ilk anda bende uyandırdığı Muse hissi veren gitar dokunuşları ve nabzı yükselten ritmi Can Baydar’a da çok yakışmış.

Şarkının Can Baydar’ın performansının odakta olduğu buram buram rock kokan klibinin yönetmenliğini Ecem Gündoğdu üstlenirken, klibin görüntü yönetmeni ise Veli Kuzlu olmuş. Can Baydar’ın bu sene yayımlanması beklenen ilk solo albümü için ‘Ateş harika bir çıkış şarkısı olarak karşımızda, devamında bizi neler bekliyor meraklanmamak imkânsız.

 

Ekin Beril – Körkütük

Geçen haftanın bir diğer harika olayı ise Ekin Beril’in yeni şarkısı ‘Körkütük’tü. Söz ve müziği kendisine ait düzenlemesini ise Playjoy ile birlikte yaptığı ‘Körkütük’ elektronik sularda gezinen çok güzel bir şarkı olmuş. Universal Music Türkiye etiketiyle yayımlanan şarkı benim de gördüğüm kadarıyla sosyal medyada geçtiğimiz Cuma gününden beri çok ciddi bir ilgi gördü. İlk albümü ‘Dualite’nin yayımlanmasının ardından geçen sene çıkarttığı ‘Fırtına’ şarkısı ile takipçilerini heyecanlandıran Ekin Beril, özellikle ‘Körkütük’ ile sade ama müzikal açıdan daha zengin bir dile ulaştığını düşünüyorum. Şarkının 1:05 ile başlayan değişim yaşayan bölümünü o kadar seviyorum ki durup durup başa alıp tekrar tekrar dinliyorum.  

 

Efza – Gen

Efza’nın yeni şarkısı ‘Gen’ geçtiğimiz hafta yayımlandı. Efza yine önceki çalışmalarındaki gibi içeriğinde derin bir hikaye ve felsefeyle bizlere sesleniyor. Varoluşun hikayesini anlatan ‘Gen’ iyiler ya da kötüler altında insanlığın bölünmesini, bu durumu gen aktarımı üzerinden sorguluyor.

Şarkıda elektronik altyapıların yanı sıra canlı enstrümanların da yer alması yine Efza’nın kendine has müzik temelini yansıtıyor. Şarkının söz, müzik , düzenleme ve miksi Efza’ya ait. Şarkıdaki gitarlarda Hakan Grey, bas gitarda Onur Atar, bendir ve Ebowda ise Ali Saran eşlik etmiş. ‘Gen’de Efza’ya vokallerde Can Bora Tanzer de eşlik etmiş. Şarkının klibini Meltem Şentürk yönetirken, görsel efektler ise Yağız Mehdiabbas imzası taşıyor.

 

Yazarın Tüm Yazıları