Fiat Chrysler Grubu’nun (FCA) efsane CEO’su Sergio Marchionne’nin geçen hafta ani ölümü finansal piyasalarda da tartışılmaya başlandı. Hissedarlar ve yatırımcılar hastane tarafından Marchionne ve ailesinin sağlık durumunun ciddiyetini 1 yıldır bildiğini açıklamasına rağmen FCA yönetiminin böylesine önemli bir riskten haberi olmamasına pek inanmıyor. Konuyla ilgili soruşturma başlatılırken, bazı hissedarlar dava açmaya hazırlanıyor.
#Giovanni AgnelliİTALYAN otomotiv devi Fiat Chrysler Grubu’nda (FCA) şoklar devam ediyor. Grubun 66 yaşındaki efsane CEO’su Sergio Marchionne’nin ölüm döşeğinde olduğunun ortaya çıkmasıyla birlikte hafta sonu apar topar yerine Jeep ve Ram markasının başındaki Mike Manley’in atanması üst yönetimi karıştırdı. Marchionne’nin normal şartlarda 2019 yılında emekli olmasının ardından yerine aday olarak gösterilen isimlerin başında gelen FCA Avrupa, Afrika ve Ortadoğu Başkanı Alfredo Altavilla dün sürpriz bir kararla istifa etti.
#Alfredo AltavillaTofaş’ın 50’inci yılı törenine katılmak için İstanbul’a gelen Fiat Chrysler Grubu (FCA) Yönetim Kurulu Başkanı John Elkann, 2068 yılında da Koç Grubu ile ortaklıklarının 100 yıllık başarısını kutlayacaklarına emin olduğunu söyledi. Fiat’ın kurucusu Giovanni Agnelli’nin torunu olan Elkann, “Tofaş bugün Avrupa’daki iki en büyük Ar-Ge merkezinden birisi. Bu merkez şu anda elektrifikasyon üzerinde çalışıyor” dedi.
#Elektrikli AraçFIAT Chrysler Grubu’nun (FCA) efsane CEO’su Sergio Marchionne’nin 1 Haziran’da görevini bırakması bekleniyor. İtalyan Fiat’ı iflasın eşiğinden çıkartarak 2 milyar dolarlık şirketi 72 milyar dolarlık dünya devi yapan Marchionne’nin yerine CEO olarak adı geçen 4 aday arasında öne çıkan isim ise Tofaş’ın eski CEO’su olarak da yakından tanıdığımız İtalyan yönetici Alfredo Altavilla.
#Sergio MarchionneÜretim ve ihracatta Türk otomotiv sanayi rekorlarını alt üst eden Tofaş, Egea projesinde talep patlaması yaşayınca Bursa fabrikasının kapasitesini ezber bozan bir hamleyle 400 binden 450 bin adede çıkartıyor. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, bunun artık en üst limit olduğunu belirterek, “Yeni model üretimi verilirse 2. fabrika gerekiyor. Biz artık Fiat’ın bölgeyi yöneten merkeziyiz. Dolayısıyla İran’daki üretim fırsatlarına da bakıyoruz” diye konuştu.
#FIATAni ölümü iş dünyasını sarsan Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç’u, 2015 yılında en çok sevindiren gelişmelerden biri Fiat Egea’nın Avrupa’da yılın otomobili, Koç Holding Otomotiv Grubu’nun ise ‘yılın şirketi’ seçilmesiydi. Mustafa Koç’un ömrü belki bu ödülleri almaya yetmedi ama Milano’daki törende tüm ödüller ona adandı.
#Koç HoldingTarihinin büyük yatırım hamlesine kalkan Tofaş’ın adeta kumar oynayarak 520 milyon dolara geliştirdiği ‘Ege’ proje isimli yeni kompakt sedan modeli Fiat Chrysler CEO’su Sergio Marchionne’den tam puan aldı. Bursa’ya gelip otomobili test ederek, nihai onayı veren Marchionne, Tofaş çalışanlarına, “Çok iyi bir iş çıkardınız” diyerek övgüler yağdırdı.
#Fiat Chrysler CEO’Su Sergio MarchionneOyak Renault’da başlayıp Tofaş ve yan sanayiye ulaşan iş bırakma eylemlerinin seyrini üst düzey yöneticilerinin mesajları belirledi. Fiat’in iki numaralı ismi Afredo Altavilla, “Biz bu otomobilleri ancak onlar sayesinde üretebiliriz” diyerek işçilere ılımlı mesaj verirken, Renault Avrasya Bölge Başkanı Kugler’in, “Eylemler sürerse yatırım planlarımızı gözden geçirebiliriz” sözleri tehdit olarak algılandı. Tofaş üretime başlarken, Renault’da eylemler hâlâ sürüyor.
#RenaultTofaş tarafından 520 milyon dolar yatırımla Bursa’da üretilen Fiat Aega’nın (Ege) Autoshow fuarında gerçekleşen dünya tanıtımına işçi eylemleri damgasın vurdu. Fiat Chrysler Grubu EMEA Direktörü Alfredo Altavilla ve Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen, “Dünyanın en iyi fabrikasında bu güzel otomobili ancak siz üretebilirsiniz. O yüzden işinize göre dönün” çağrısı yaptı.
Otomotiv, son dönemde ‘Phantom test’ yani hayalet testiyle gizli müşteri kılığında, servis zamanı gelen araçlarda 5 farklı küçük arıza meydana getirip, bayilerini denetliyor. Bu gizli testten haberi olmayan bayiler 3 kez başarısız olursa sözleşmelerine son veriliyor. Araç sahipleri ise firmalarla bu işbirliğine girerse, periodik bakıma para ödemiyor.
BİR şirket düşünün; yaklaşık 4-5 yıl önce batmak üzereyken bugün dünyanın en büyük şirketlerini alacak duruma geldi. Bu şirket hepinizin tahmin etttiği gibi İtalyan Fiat. 2002-2005 yıllarında iflas noktasına gelen ve bir çok fabrikasını kapatıp binlerce işçi çıkartan Fiat, 2005 yılında General Motors’la ortaklığını bitirip, Amerikan şirketten 1.6 milyar Euro para alınca herşeyi tersine çevirmeyi başardı. Fiat’ı bugünkü durumuna getiren 1.6 milyar Euro’luk GM parasının hikayesi de ilginç...
Amerikalı Chrysler’le ortaklığa hazırlanan İtalyan Fiat Grubu’nun Uluslararası İş Geliştirme ve Powertrain Bölümü Başkanı Alfredo Altavilla, Tofaş’ın Fiat’ın geleceği için çok önemli ortaklık olduğunu belirterek, "Tofaş’ta doğru zamanda doğru işler yaptık. Tüm bunlar şu anki kriz sürecinde Tofaş’ın en önemli sigortası oldu" dedi.
Tofaş CEO’su Ali Pandır ile yeni bir yatırım ve kapasite artırımına giden Fiat’ın Ankara’daki performansını ve başkent izlenimlerini konuştuk. Uzun yıllar yurtdışında yaşayan, Endonezya Başkanı olarak General Motors’u (GM) Asya-Pasifik pazarında büyüten ve kısa bir süre önce TOFAŞ CEO’luğuna atanan Pandır, bayi ziyareti için geldiği başkentte Ankara Hürriyet’e, "Ticari araç satışlarımız Ankara’da KOBİ’lerin hareketlendiğini gösteriyor" dedi.
Geçtiğimiz haftanın otomotiv sektörüne ilişkin en flash haberi kuşkusuz Karsan’ın Amerika için Bursa’da üreteceği taksilerdi. 100 milyon dolarlık yatırımla Karsan, 2009 yılından itibaren Amerika pazarına yılda 20 bin adet taksi üretecek ve otomotivin anavatanı olan bu ülkeye yılda 400 milyon dolarlık ihracat yapacak.
Ergenlik dönemini İstanbul’da geçirdiğini söyleyen Fiat Auto Tasarım Grubu Başkanı Frank Stephenson, Türkiye’de üretilecek yeni bir aracın kendini çok heyecanlandırdığını belirterek, "Linea ve Minicargo’dan sonra Bursa’da üretilecek yeni bir ticari araç üzerinde çalışıyoruz. Bu en seksi ticari araç olacak" dedi.
2007 yılında dünyanın en büyük otomotiv üreticisi olması beklenen Toyota, sektörde hem bu işten para kazanıp hem de hızla büyüyen ender markalardan biri durumunda. Fiat CEO’su Sergio Marchionne, günümüzdeki artık otomobil üreterek büyük kárlar elde etmenin mümkün olmadığını, oyunu bir tek Toyota’nın farklı oynadığını söylüyor. Marchionne, "Bizim Toyota’nın yaptıklarına bakıp bir şeyler öğrenmemiz gerekiyor. Ben Toyota’yı ’kusursuz uygulama makinası’ olarak adlandırıyorum. Onları seyretmek korkutucu" diye konuşuyor.
Fiat’ın CEO’luğuna en yakın aday olarak gösterilen Alfredo Altavilla, Tofaş’taki görevini Ali Pandır’a devretmesinin planlanmış bir şey olmadığını, her şeyin 9 günde tamamlandığını belirtti. Günün 20 saatinde sürekli çalıştığını da kaydeden Altavilla, "Geceleri eşimle birlikte uyuyabilmek için cep telefonunu sessize almak zorunda kalıyorum. Aksi takdirde beni yatak odasına almıyor" dedi.
Tofaş’ın yeni CEO’su Ali Pandır, göreve "Dünyada Fiat’ın en büyük üretim üssü olacağız" iddiasıyla başladı. Pandır, "550 milyon Euro’luk yatırımla devreye girecek Linea ve Minicargo projeleriyle Tofaş’ın üretim kapasitesi yıllık 360 bin adede yükselecek. 2-3 ay içinde belli olacak projelerle birlikte kapasitemiz 500 bin adedi aşacak, Brezilya ve Çin’i geçeceğiz" dedi.