10 ayda 10 genel müdür değişti sırada Peugeot ve Honda var
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Son yıllarda Türk otomotiv sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin yönetiminde hızlı bir değişim yaşanıyor. Bu değişim modellerin yenilenme hızının bile önüne geçmiş durumda. Bunun tabiki bir çok sebebi var.
Bazı şirketler yaşanan yoğun rekabette istenilen performansı alamadıkları için yönetim kademesinde değişime gerek duyarken, bazı yöneticilerin görev süresi doluyor, bazıları ise terfi ediyor. Sonuçta geçtiğimiz yıl Ağustos ayından itibaren otomotiv sektöründe 10 markanın genel müdürü değişmiş durumda. Buna Temmuz ve Eylül aylarında Honda ve Peugeot’nun da eklenmesiyle sayı 12’yi bulacak. Bende bu doğrultuda bu hafta yaşanan bu değişimleri hatırlatmak istedim. Çünkü her yeni genel müdür yepyeni bir strateji ve yönetim tarzıyla geliyor. Bu da hem satışlarda hem de Türkiye’ye bakışta önemli değişikliklere sebep olabiliyor. İşte markaların yönetim kademesinde yaşanan değişimler:
Önce Ağustos ayında, bünyesinde Opel, Saab, Chevrolet markalarını barındıran General Motors (GM) Türkiye Genel Müdürü Peter Fahrni’nin yerine ilk defa bir Türk genel müdür olarak Özcan Keklik atandı.
Kasım ayında ise Tofaş’ta önemli bir değişim yaşandı. Tofaş’ın İtalyan CEO’su Alfredo Altavilla yerini GM Endonezya’nın başındaki Ali Pandır’a bıraktı.
Yine Kasım ayında Suzuki’nin 10 yıldır genel müdürlük görevini yürüten Koray Batur’un yerine Edmonda Morigi atandı.
1 Nisan itibarıyla yaklaşık 1 yıldır boş duran Volvo Car Türkiye’nin Genel Müdürlüğüne Torben Eckardt getirildi.
Haziran ayına gelindiği ise Doğuş Otomotiv’de yönetim kademesinde taşlar tamemen yerinden oynadı. Ali Bilaloğlu’nun Doğuş Otomotiv’in CEO’luğuna atanmasının ardından 7 Haziran itibariyle Volkswagen Binek Araç Marka Genel Müdürü Birgül Ak Karacahisarlı’nın yerine Volkswagen Ticari Araç Genel Müdürü Vedat Uygun atandı.
Vedat Uygun’dan boşalan Volkswagen Ticari Araç Genel Müdürlüğü görevine ise Doğuş Oto Ankara Bölge Direktörü Kerem Güven getirildi.
Ali Bilaloğlu’nun şirketin CEO’su olmasının ardından Audi’nin Genel Müdürlüğüne Bentley ve Lamborghini’nin Genel Müdürü olan Gino Bottaro getirildi. Bottaro böylece üç markanın genel müdürü olmuş oldu.
Aynı değişim rüzgarında Seat Türkiye’nin Genel Müdürü Bahadır Gören’in yerine Audi Satış Müdürü Anıl Gürsoy atandı.
Anıl Gürsoy aynı zamanda Ali Bilaloğlu’nun yerine Porsche’nin de yeni Genel Müdürü oldu.
Doğuş Otomotiv’in yönetim kademesindeki değişiklikler tartışılırken, Japon Toyota’dan çok önemli bir değişim geldi. Toyota Türkiye Genel Müdür ve CEO’su Kazuhiro Kobayashi’nin Japonya’da yeni bir göreve atanması ile birlikte, şirketin Genel Müdür ve CEO’luğu görevini 22 Haziran itibarıyla Tamer Ünlü üstlendi. Ünlü böylece Japon şirketin dünyadaki ilk Türk CEO’su oldu.
Değişim rüzgarı bunlarla da sınırlı değil. Öğrendiğime göre Honda Türkiye’nin Genel Müdürü ve CEO’su Katsumi Sawai Temmuz itibariyle görevini bırakıyor. Sawai’nin yerine yine bir Japon yöneticinin atanması bekleniyor.
Yönetimdeki değişim Fransız Peugeot markasında da yaşanacak. Türkiye’de 4 yılını tamamlayan Yann Carnoy, Eylül ayı itibariyle Peugeot Türkiye Genel Müdürlüğünden ayrılacak. Carnoy’un yerine yine bir Fransız yöneticinin gelmesi bekleniyor.
2 yıl CEO adaylarının performanslarını izledik
Bildiğiniz gibi Volkswagen, Volkswagen Ticari, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Porsche, Scania, Krone ve Meiller gibi markaların Türkiye temsilcisi olan Doğuş Otomotiv’in Haziran itibariyla CEO’luğuna Audi ve Porsche Genel Müdürü Ali Bilaloğlu getirildi. Aclan Acar ise Doğuş Otomotiv’in Yönetim Kurulu Başkanı olarak görevine devam ederken, markaların yönetimi artık Bilaloğlu’ndan sorulacak.
20 yıla yakın bir süredir Doğuş Grubu’nda finans, perakende ve otomotiv alanlarında üst düzey görevlerde yer alan Aclan Acar, bu değişim hakkında kendisiyle ilgili yapılan eleştirilere sinirlenmiş. Acar şunları söylüyor: "Bu operasyon 2004 yılında Doğuş Otomotiv’in yeniden yapılanma faaliyetlerinin bir parçası. 2004 yılında Doğuş Otomotiv’in Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su olduğumda bu değişim zaten planlanmıştı. Sadece 2 yıl yönetim olarak CEO adayı olarak belirlediğimiz isimlerin performanslarını izledik. Zaten hesap alanla hesap verenin aynı kişi olması kurumsal yönetim mantığı ile uyuşmuyordu. Ben göreve geldikten sonra yaşanan yapısal değişim sürecini ikinci yılın sonunda tamamladık. Artık ben başkanlığa geçip hesap soracağım. Şirketi ise otomotivde benden daha tecrübeli olan Ali Bilaloğlu yönetecek."
Acar, markaların yönetiminin Bilaloğlu’na geçmesinin normal bir süreç olduğunu belirterek, "Bugün Finans Grubu Başkanı Süleyman Sözen ama Garanti Bankası’nı Ergun Özen yönetiyor. Aynı şekilde Medya Grubu Başkanı Erman Yerdelen ama NTV’yi Cem Aydın yönetiyor. Benzer durumu otomotiv alanında da gerçekleştirdik. Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Üyesi olan bizler işin tepesindeyiz" yorumunu yapıyor. Acar, Doğuş Otomotiv’in CEO’luğu için Ali Bilaloğlu ve Vedat Uygun’un en büyük adaylar olduğunu belirterek şunları söyledi: "Bu arkadaşların ikiside çok başarılı işler yapıyorlar. 2 yıllık süreçte önemli yurtdışı tecrübesi olan Bilaloğlu’nun CEO’luğa, Vedat Uygun’u ise Volkswagen Binek’in başına getirdik. VW Binek’in eski Genel Müdürü Birgül Akkaracahisarlı ise CEO adayları arasında yer almıyordu. Birgül hanım hırslı birisi. Kendisi ayrılmak istedi. Ama söylendiği gibi başarısız olduğu için ayrılmadı."
Yeni Doblo’yu dünya Hürriyet’ten okudu
Geçtiğimiz hafta pazartesi günü, Tofaş’tan bir davet geldi. Davette, "Tofaş’ın ülke ekonomisine büyük katkılar sağlayacak yeni projesi ile ilgili basın toplantısı 20 Haziran Çarşamba günü düzenlenecek" deniyordu. Otomotiv sektörünü takip eden biri olarak, Tofaş’ın elinde yeni olarak açıklayabileceği bir tek Doblo’nun olduğunu biliyordum. Zaten uzun bir süredir Tofaş, yeni Doblo’nun üretimini almak için büyük mücadele veriyordu. Kararı Fiat verecekti ve bizde açıkçası otomotiv basını olarak bu kararı bekliyorduk. İşte böyle bir davet gelince, yeni Doblo’nun üretimini aldığımız ortaya çıktı. Tabi bunun üzerine Çarşamba günkü toplantıdan önce Salı günü haberi gazeteye taşıdım. Aynı ayrıntıyı birkaç meslektaşım da yakalayınca, Tofaş çarşamba günü düzenleyeceği toplantıyı iptal etmek zorunda kaldı. Salı günü yayınlanan "Yeni Doblo’yu kaptık" haberimi, uluslararası haber ajansı Reuters İngilizce’ye çevirerek dünyaya servis yaptı. Dünyadaki bir çok yayın kuruluşu, Hürriyet’in ismini kullanarak ’Yeni Doblo’ haberlerine yer verdi. Sonuçta Türkiye’de bir taraftan otomotiv sektörü büyürken, biz de otomotiv basını olarak Avrupalı rakiplerimizle boy ölçüşür hale geldik.