2006 yılında Hürriyet gazetesi ve Otoyaşam olarak otomotiv haberleriyle sektöre adeta damgamızı vurduk.
Türkiye, otomotiv sektörüne ilişkin bir çok gelişmeyi ve haberi ilk kez ve sadece Hürriyet ile Otoyaşam’da okudu. İşte 2006 yılında yayınladığımız ve büyük ses getiren bazı haberler:
Sivrisinekler Ford’un ihracatını patlattı (6 Ocak): Kocaeli’nde SEKA’nın bataklık arazisinde kurulan ve 5 yıldır üst üste Avrupa’nın en iyi fabrikası seçilen Ford Otosan Fabrikası’nın sivrisinekler sayesinde ihracatta patlamaya yaşadığını yazdık. Ford Otosan İş Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ufuk Güçlü, fabrikanın kuş göç yolları üzerindeki bir bataklıkta kurulduğu için sivrisineğin bol olduğunu belirterek, "Fabrikanın ihracatı bu sivrisineklerin yok olmamasına bağlı. Çünkü Ford Otosan’ın ihracat yapabilmesi için ekolojik dengeyi bozmayıp dünya çevre örgütlerinin tepkisini çekmemesi gerekiyor" açıklamasını yapmıştı.
Clio Station Wagon Türkiye’de üretilecek (7 Ocak): Oyak Renault’un 200 milyon Euro yatırımla Bursa’da yeni Clio üretmeye başlamasının ardından, Clio’nun dünyadaki ilk station wagon modelinin de Bursa’da üretileceğini yazmıştık. Bu haberimizden kısa bir süre sonra Renault resmi açıklamayı yaptı.
Hyundai yatırımını Çeklere kaptırdık (13 Ocak): Güney Koreli otomotiv devi Hyundai’nin 1.2 milyar Euro’luk yatırımı için Türkiye ile Çek Cumhuriyeti arasında son dönemde yaşanan yarışı Çeklerin kazandığını Türkiye ilk kez Hürriyet’te okudu.
Temsa’nın Askam ile ağır kamyon flörtü (11 Nisan): Sabancı Holding’e bağlı Temsa’nın ağır kamyon üretimine girmek için Çiftçiler Holding bünyesindeki Askam’ın ya tamamını almak ya da ortak olmak üzere görüşmelere başladığını ilk kez 11 Nisan’da yazdık. Bu haberin ardından 10 Mayıs’ta Otoyaşam gazetesinde Askam’ı almak için devlerin sıraya girdiğini manşet yaptık.
Tofaş, PSA içinde Doblo üretecek (8 Mayıs): 2017 yılına kadar hafif ticari araç üretimi konusunda ortaklık yapan Fiat ve PSA Grubu’nun (Peugeot-Citroen), Tofaş tarafından üç marka için Bursa’da üretilecek Minicargo projesinden sonra tamamen yenilenecek Doblo’yu da bu ortaklığa dahil etmeyi planladığını yazmıştık. Ses getiren bu haberimiz doğrulanmasa da üç şirkete yakın kaynaklar bunun gerçekleşeceğini üstüne basarak söylüyor.
Bill Ford’dan özel açıklamalar (25 Haziran): 2006 yılında İstanbul’u ziyaret eden Ford Motor Company’nin Başkanı Bill Ford, Hürriyet’e özel açıklamalar yapmıştı. Mayıs ayında Türkiye’de yaşanan ekonomik dalgalanmanın kısa süreli olacağını ve otomotiv satışlarının yine artacağını söyleyen Ford, "Türkiye’de olduğumuz için mutluyuz, başka yere gitmeyiz" yorumunu yapmıştı.
İranlı ve Çinli otolar geliyor (26 Haziran): 2006 yılında otomotiv sektörünün en çok konuştuğu konuların başında Çinli ve Hintli otolar geliyordu. Hürriyet gazetesi olarak 26 Haziran’da Türkiye’ye aralarında İranlı ve Çinli otomobillerinde yer aldığı 6 yeni markanın daha geleceğini yazmıştık. ’İranlı Samand ve Hintli Mahindra Türkiye temsilcisini seçerken, Çinli Chery Mermerler Grubu, Koreli SsangYoung ise Bayraktar Grubu ile flört ediyor’ diye yazmıştık. Bu haberin ardından tüm bu markalar sırayla Türkiye’deki yerini almaya başladı.
Ticari araç fuarında yıldız ülke oluyoruz (13 Temmuz): Türkiye’nin ticari araçta Avrupa’nın üretim üssüne dönüşmesi, dünyanın en büyük ticari araç fuarında ’yıldız ülke’ olmasını sağladı. Bu haber yine ilk kez Hürriyet’te yer aldı. Eylülde 61’incisi düzenlenen IAA Uluslararası Ticari Araç Fuarı, Türkiye’yi ’yıldız ülke’ seçip üretim başarısını, ürettiği araçları konferanslarla anlattı.
Hindistan ile diplomatik kriz çıktı (21 Ağustos): Hint malı Mahindra markalı araçların Türkiye distribütörlüğünü alan İlhan Çetinkaya, 11 aydır hükümetten faaliyete geçmek için izin alamadı. Çetinkaya, "Kürşad Tüzmen bana iki ülke arasında dış ticaret fazlası olduğunu, bu yüzden bu markanın Türkiye’ye giremeyeceğini belirtti. Daha sonra Hindistan’ın Türkiye Büyükelçiliği de devreye girdi ve olay Dışişleri Bakanı Abdullah Gül’e kadar ulaştı" açıklaması yapmıştı.
Temsa, ihracat için Mısır’da fabrika kuruyor (28 Ağustos): Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, Temsa ile hem üretim hem de ihracatta büyük hedefler taşıdıklarını belirterek, "Temsa artık otomotivdeki amiral gemimiz. Ortadoğu ve Afrika pazarları için Temsa markasıyla Mısır’da otobüs üreteceğiz. Fabrikanın temellerini yıl sonunda atacağız. İlk etapta 15-20 milyon dolar olacak yatırım ise artarak devam edecek" diyerek ilk açıklamayı Hürriyet’e yapmıştı. Bu açıklamadan 2 ay sonra resmi imzalar atıldı.
OSD Çinli oto ithal etmek isteyenleri uyardı (6 Eylül): Son günlerde Çinli ve Hintli otomobil markalarının Türkiye’ye ithal edilmesiyle ilgili olarak yapılan açıklamalara Otomotiv Sanayi Derneği’nden (OSD) zehir zemberek cevap gelmişti. OSD, Çinli ve Hintli otomobil ithal etmek isteyen firmaların açıklamalarını tüketiciye yönelik bir hayali vaat olarak değerlendirirken, "Biz bu firmaları ciddi bulmuyoruz. Türkiye’nin hayali vaatlere değil, ciddi yatırım girişimlerine ihtiyacı var. Bu gibi yatırım vaatlerinin bir pazarlama taktiği olarak kullanılması tüketiciyi yanıltmaktadır ve rekabete de aykırıdır" yorumu yapılmıştı.
Ford, çalışanlarını terleterek tasarruf yaptı (25 Eylül): Üretimden enerjiye, internet kullanımından kırtasiye malzemelerine kadar her alanda tedbirler uygulayan Ford Otosan, 2006 yılı sonunda 5-6 milyon Euro’luk bir tasarruf hedefliyor. Ford Otosan’ın uyguladığı tasarruf tedbirleri arasında en ilginci ise aşırı yaz sıcaklarında fabrikadaki klimaların gün içinde sadece 3 saat açılması. Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak’ın "Gün içinde sadece 13.00-16.00 saatleri arasında klimaları açıp 500 bin Euro enerji tasarrufu elde ettik" açıklaması büyük ses getirdi.
Hintli Tata’nın otobüsleri Adana’da üretiliyor (11 Ekim): Hintli otomotiv devi Tata’nın Türkiye temsilcisi İsotlar Grup’la Adana’da otobüs üretmeye başladığı ilk kez Otoyaşam’da duyuruldu. Tamamı İsotlar Grup tarafından yapılan 20 milyon dolarlık yatırımla Adana’da kurulan İsoto fabrikasında üretilmeye başlanan Tata markalı otobüsler, ilk etapta Ortadoğu, Kuzey ve Batı Afrika’ya ihraç edilecek. İsotlar ve Tata, Adana’da yılda 1000 adet otobüs üretmeyi planlıyor.
Akıllı adam Çin malı otomobil satın almaz (30 Ekim): Türk otomotiv sektörünün duayenlerinden Orhan Yüce, Hürriyet’e yaptığı özel açıklamada Çinli otomobil markaları için ağır konuştu. Skoda’nın Doğuş Grubu’yla birlikte Türkiye temsilcisi olan Orhan Yüce, "Çinli markaların ayakta kalması çok zor. Çünkü akıllı adam Çin malı otomobil almaz" diyerek büyük ses getirmişti.
Altavilla Fiat Auto’ya en güçlü CEO adayı (11 Kasım): Fiat Grubu’nun CEO’su Sergio Marchionne, Fiat Auto’daki CEO’luk görevini önümüzdeki dönemde bırakacağını, yerine şirket içinden birinin atanacağını açıkladı. Bu açıklamayla birlikte, 1 Kasım’dan itibaren Tofaş’ın CEO’luğundan ayrılan Alfredo Altavilla’nın Fiat Auto CEO’luğuna en yakın aday olduğunu Türkiye’de tek yazan gazete biz olduk.
DaimlerChrysler soruşturması (16 Kasım): DaimlerChryslyer’e bağlı EvoBus’un yanı sıra Mercedes-Benz Türk’ün Yönetim Kurulu Başkanı olan Wolfgang Diez’in istifasıyla gündeme gelen rüşvet soruşturmasının Türkiye’de 5 yıl Direktörler Kurulu Başkanlığı yapan Till Becker’e de uzandığını Türkiye Hürriyet’ten okudu. DaimlerChrysler Kuzeydoğu Asya Bölgesi Başkanı olan Becker görevden alındı. Becker ve Diez, "Biz başkaları gibi Başbakan’a otobüs vermeyiz" diyordu.
Yeni City üretilmeyecek (20 Kasım): Honda, 100 milyon dolarlık yatırımla Ekim 2007’de 50 bin adetlik kapasiteye çıkartacağı Gebze Şekerpınar fabrikasında, City’nin üretimini durdurup daha kárlı olan Civic Sedan üretimiyle büyüyeceğini açıkladı. Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaarslan, "Maliyetleri inceledik, Türkiye’de City yerine Civic Sedan’la büyümenin daha kárlı olduğunu gördük. İkinci nesil City artık Türkiye’de üretilmeyecek" açıklamasıyla dikkat çekti.
Yerli Fiat Linea’da Çin motoru sürprizi (13 Aralık): Çinli otomobillerin Türkiye pazarına girme hazırlığı otomotiv sektöründe çeşitli tartışmalar yaratırken, Fiat’ın Bursa’da üreteceği Linea modelinde Çinli Chery tarafından üretilen motorların kullanacağını ilk kez yine biz yazdık.
Hyundai Türkiye’de Kia üretecek (13 Aralık): Güney Koreli kardeş şirketler Hyundai ve Kia’nın ortak platformda ürettiği ikiz modellerden Accent Era, Türkiye’de Hyundai Assan tarafından da üretilirken, Kia Rio ise Türkiye ve Avrupa’ya Kore’den ithal ediliyor. Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, "Accent Era’dan sonra Kia Rio’yu da Türkiye’de üretmek istiyoruz. Stratejik planımız içinde yer alan bu projeyi önümüzdeki günlerde Hyundai yönetimine ileteceğiz" açıklamasını yaparak müjdeyi ilk kez Hürriyet’e verdi.