Güncelleme Tarihi:
ABD pazarında büyümek için Chrysler’in tamamını aldıktan sonra General Motors’la (GM) evlilik için niyetini ortaya koyan İtalyan Fiat, Avrupa’da büyümek için ise Koç Holding’le ortak olduğu Tofaş’a güveniyor. Kompakt sınıfta zayıf
YÜKSEK YETENEK SONUCU
Koç Holding ve Tofaş Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç ile birlikte Aega (Ege) isimli kompakt sedan otomobili test edip nihai üretim onayını veren Marcihonne, ayrıca Tofaş fabrikasını gezip, Ar-Ge Merkezi’nde incelemelerde bulundu. Daha sonra Fiat Ege projesinde görev alan Tofaş çalışanlarıyla bir araya gelen Sergio Marchionne, tüm çalışanları tebrik ederek, “Çok iyi bir iş çıkardınız. Yeni kompakt sedan Tofaş’ın ürün geliştirme ve üretim alanlarında sahip olduğu yüksek yeteneklerinin bir sonucudur” dedi. Mustafa Koç da yapılan ziyaret ve test sürüşünden duyduğu memnuniyeti dile getirerek, “Emeği geçen tüm çalışanlara teşekkür ederim. Gelinen nokta gurur verici” açıklamasını yaptı.
ETKİ ALANI GENİŞLİYOR
Toplantılarda ve ziyarette Sergio Marchionne ve Mustafa Koç’a eşlik eden FCA Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölgesi Operasyonlar Direktörü Alfredo Altavilla ise, “Kasım ayından itibaren Türkiye’den başlayarak kademeli olarak satışa sunulacak olan Agea (Ege) proje isimli yeni Fiat kompakt sedanın ilk aşamada EMEA (Avrupa, Ortadoğu, Afrika) Bölgesi’nde 40 ülkede satışa sunulması hedefleniyordu. Bugün araç henüz yola çıkmadan Avrupa’da beklentilerin daha da arttığını görüyoruz. Mevcut gidişat gösteriyor ki, yeni modelin etki alanı daha da genişleyecek” açıklamasını yaptı.
TARİHİNİN KUMARINI OYNAYIP KAZANDI
Tarihinin en büyük yatırım hamlesine kalkan Tofaş, Ege (Aegea) projesinde büyük risk alarak başarıya ulaştı. 1 milyar dolarlık dev yatırımla sedan, hatchback ve station wagon olmak üzere 3 yeni yerli otomobil üretmeye hazırlanan şirket adeta 1 koyup 3 aldı. Sedan otomobil projesini 2009 yılında Fiat Başkanı Sergio Marchionne ve Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç’un yer aldığı Tofaş Yönetim Kurulu toplantısında konuşmaya başladıklarını söyleyen Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu şu açıklamayı yapmıştı: “1 milyar dolarlık 3 modelin çıkış noktası sedandır. Diğerleri sonradan eklendi. Biz 520 milyon dolarlık yatırımı sedan için planladık. Sergio Marchionne, sedan otomobili çok beğenip, maliyet anlamında da avantajlı görünce, 1 yıl sonra 2 yeni ürünü daha Bursa’ya verdi. Biz 3 otomobili 1 milyar dolara, yani yarı fiyatına üretmiş olacağız. Ciddi bir risk aldık. Sedan potansiyeli hatchback’e göre daha az. 600 bin araçla yola çıktık, 1 milyon 280 bine ulaştık. 2023’e kadar sedandan 580 bin adet, HB ile SW’den 700 bin adet üreteceğiz. Kumar oynadık, kazandık. 1 koyup 3 aldık. Alamasaydık zarar etmezdik ama kârlı da olamazdık.”
2 MİLYAR EURO KAZANDIRACAK
6 yılda toplam 580 bin adet üretilip, en az 200 bin adedi tüm dünyaya ihraç edilecek. ‘Al ya da öde’ anlaşması olduğu için ihracatı garanti altına alınacak. Bu da Türkiye’ye en az 2 milyar Euro ihracat geliri kazandıracak. Cari açığa önemli katkısı olacak. Avrupa’dan Afrika’ya Amerika’dan Ortadoğu’ya kadar bir çok noktada yollara çıkacak.
eozpeynirci@hurriyet.com.tr