En son 90’larda gelmiştim Ankara beni çok şaşırttı

Güncelleme Tarihi:

En son 90’larda gelmiştim Ankara beni çok şaşırttı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 24, 2007 00:00

Tofaş CEO’su Ali Pandır ile yeni bir yatırım ve kapasite artırımına giden Fiat’ın Ankara’daki performansını ve başkent izlenimlerini konuştuk. Uzun yıllar yurtdışında yaşayan, Endonezya Başkanı olarak General Motors’u (GM) Asya-Pasifik pazarında büyüten ve kısa bir süre önce TOFAŞ CEO’luğuna atanan Pandır, bayi ziyareti için geldiği başkentte Ankara Hürriyet’e, "Ticari araç satışlarımız Ankara’da KOBİ’lerin hareketlendiğini gösteriyor" dedi.

TOFAŞ CEO’su Ali Pandır, hem satış hem de pazar payı açısından Ankara’nın Fiat için çok önemli olduğunu, Başkent’teki bayilerin kalite endeksi açısından Türkiye ortalamasının çok üzerinde olduğunu belirtti.

Uzun yıllar yurtdışında yaşayan, Endonezya Başkanı olarak General Motors’u (GM) Asya-Pasifik pazarında büyüten ve kısa bir süre önce TOFAŞ’ın CEO’su Alfredo Altavilla’nın yerine geçen Pandır, bayi incelemesi için geldiği Başkent’te Ankara Hürriyet’e konuştu. En son 1990’ların başında geldiği Ankara’nın geçirdiği değişimi görünce çok şaşırdığını söyleyerek söze başlayan Pandır, şunları anlattı:

ALTYAPI, EKONOMİ, NÜFUS ŞAŞIRTTI

Ankara’ya en son 1990’ların başında geldim. Uzun yılların ardından gördüğüm Ankara beni çok şaşırttı. Ekonomisi ve altyapısı gelişmiş, göçün de etkisiyle nüfusu çok artmış. Kent, dışarı doğru genişlemiş. Özellikle Çayyolu ve İstanbul Yolu çok gelişmiş. Buna paralel olarak bizim bayilerimiz de şehir merkezinin dışına doğru kaymış. Ankara’da performansımız çok yüksek ve Ankara bayileri Fiat’a önemli bir pazar payı kazandırdı. Hem satış hem pazar payı açısından Fiat için Ankara çok önemli. Ankara’daki bu gelişim bizim için de olumlu. Ankara’daki bayilerimiz kalite endeksi açısından Türkiye ortalamasının çok üzerinde. Ticari ve binek aracı satışları Türkiye ortalamasının üzerinde. Özellikle Doblo Ankara’da çok yüksek bir performans yakaladı.

SÜPERMARKET GİBİ GENİŞLEMEYECEĞİZ

Türkiye sanayisinin temelini oluşturan KOBİ’lere sattığımız ticari araçların sayısı, Ankara’da ticaret ve sanayiinin hareketlendiğini gösteriyor. Diğer binek araçları için, özellikle Punto için çok olumlu tepkiler aldık. Bu kadar başarılı olmamızda ürün gamımızın yanı sıra iş modelimiz, bayilerimiz ve çalışma şeklimiz de etkili. En lüks arabayı veya en büyük, en güçlü aracı satmıyoruz, ama fiyatına göre en iyi ürünü sattığımızı söyleyebiliriz. Ankara, memur kenti ve buradaki başarımız bizim için önemli. Ankara’da dört ana bayimiz var. Bayi sayımızdan, performansımızdan çok memnunuz ve yeni bayi açmayı düşünmüyoruz. Amacımız mevcut bayilerin kapasitesini tam kullanılır hale getirip karlılığını artırmak. Süpermarket ağı gibi genişlemek istemiyoruz. Yaptığımız incelemelerde bayilerin çok memnun olduğunu gördük. Karın düşük olduğu dönemlerde çok sıkıntı çektiler ama şimdi yüzleri gülüyor.

TOFAŞ’tan 1.3 milyarlık yatırım hamlesi

TOFAŞ CEO’su Ali Pandır, büyük bir yatırım hamlesi içine girdiklerini, 2009’a kadar 1.3 milyar dolarlık yatırım yapacaklarını, bu kapsamda fabrikanın genişletileceğini, modernizasyona gideceklerini, üretimi artıracaklarını belirtti. "TOFAŞ olarak otomotive en büyük yatırımı yapan firmayız" diyen Pandır, şöyle konuştu "Fabrika kapasitemiz 250 bindi ama yüzde 60’ını kullanabiliyorduk. Şimdi tamamını kullanıp, kapasiteyi 400 bin’e çıkarıyoruz. En yakın rakibimizin kapasitesi 300 bin civarında. Bizim kapasitemiz 400 bine çıkınca 2008’de en büyük biz olacağız. Önümüzdeki yıllarda dev bir kuruluş haline geleceğiz. Üretimin yüzde 3’ü ihracat. Linea ve Mini Cargo’nun ardından Doblo’nun yerini alacak 263 projesi de devam ediyor. Fiat’ın logosuyla birlikte yüzü de yenilendi. Geleceğe güvenle bakıyoruz. Avrupa’daki modellerin tümünü Türk tüketicisiyle buluşturacağız. 2004’te Avrupa’daki pazar payımızı Grande Punto’yla yüzde 20 arttırdık. Türkiye’de ise 10 binin üzerinde sattık. Linea’yla ise C segmentinde yer ediniyoruz."

Otomobil alacaklar harekete geçsin

Fiat, iki yıl önce batma noktasındaki bir hasta adamken, bugün ürünleri çok beğenilen, hızlı büyüme sürecine giren bir marka haline geldi. İnovasyon ve lansmanda büyük başarı sağlandı. Seçim sürecinin ise satışlarımız üzerinde geçici bir etkisi oldu. Geçen seneki enflasyon ve faizlerin yükselmesinin getirdiği bir daralma da yaşandı. 2007 başında bu durumun en geç Mayıs’ta geçeceğini düşünmüştük ama Cumhurbaşkanlığı seçiminin ertelenmesi ve erken seçim bu beklentimizi geciktirdi. Şimdi yavaş yavaş tüketicinin güveni yerine gelmeye başladı. Yazın ardından kıpırdanma başlayacaktır. Otomobil alacaklara harekete geçmesini tavsiye ederim çünkü yılbaşında talep patlaması bekliyoruz.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!