Tofaş’ın eski CEO’su Altavilla Chrysler’in başına geçecek mi

BİR şirket düşünün; yaklaşık 4-5 yıl önce batmak üzereyken bugün dünyanın en büyük şirketlerini alacak duruma geldi. Bu şirket hepinizin tahmin etttiği gibi İtalyan Fiat. 2002-2005 yıllarında iflas noktasına gelen ve bir çok fabrikasını kapatıp binlerce işçi çıkartan Fiat, 2005 yılında General Motors’la ortaklığını bitirip, Amerikan şirketten 1.6 milyar Euro para alınca herşeyi tersine çevirmeyi başardı. Fiat’ı bugünkü durumuna getiren 1.6 milyar Euro’luk GM parasının hikayesi de ilginç...

GM İTTİFAKI 2005’TE BİTTİ

Ekonomik sıkıntı içinde bulunan Fiat ve GM, 2000 yılında imzaladıkları anlaşma (Master Agreement) ile uluslararası arenada rekabet şanslarını arttırmak için bir ittifak kurmuşlardı. Anlaşmayla GM, Fiat’ın yüzde 10’luk hissesini alırken, Fiat’a 2005 yılı içinde şirketin yüzde 90’ını GM’e satma hakkı veren satış (put) opsiyonu da bulunuyordu. Ancak 2005 yılında mevcut şartların elverişsizliği nedeniyle anlaşmaya itiraz eden GM, bir anlamda Fiat’ın tamamını satın almamak için sahip olduğu yüzde 10’luk Fiat hissesini 1.6 milyar Euro ödeyerek geri vermek zorunda kaldı.

Bu parayla birlikte yeniden yapılanan Fiat, başta yeni CEO’su Sergio Marchionne ve prensleri Luca De Meo ve Alfredo Altavilla ile hızlı bir yükselişe geçti. Sektörün ihtiyacı olan doğru ürünler ve akıllı ortaklıklarla kárlılığını hızla artıran Fiat, adeta bir Amerikan şirketinden aldığı paranın da gücüyle başka bir Amerikan şirketinin ortağı oldu. Bu noktada son 10 yılda Amerikan şirketlerin nasıl kötü yönetildikleri, Avrupalı şirketlerin ise akıllı yönetim manevraları çok net olarak ortaya çıkmış oldu. GM, 2000 yılında Fiat’a ortak olurken 5 yıl sonrasını bile öngörmezken, Fiat ise Chrysler ortaklığında her türlü olasılığı çok net bir şekilde hesaplayarak yola çıktığını ortaya koyuyor.

OBAMA DESTEKLİ ORTAKLIK

Biliyorsunuz yaklaşık 1 yıllık görüşmelerin ve incelemelerin sonunda İtalyan Fiat’ın iflas başvurusunda bulunan Amerikan Chrysler’e Başkan Obama’nın da tam desteğiyle ortak olacağı açıklandı. İtalyan Fiat, Chrysler’in borçları sonrasında oluşturulacak yeni şirkete ilk etapta yüzde 20 ile ortak olacak. ABD hükümeti Chrysler-Fiat ortaklığının yeniden yapılanması süreci için ise 6 milyar dolar ek kredi sağlayacak. Fiat, hükümet kredilerini geri ödedikçe hisse payını yüzde 5’lik üç dilim halinde artırabilecek. Böylece hisse payı yüzde 35’e çıkacak. Kuşkusuz Fiat’ın Chrysler ile birleşme fikrinin ardında ABD pazarına girmek bulunuyor. Chrysler ise bu birleşme sonucu yakıt tasarruflu araç teknolojisine sahip olacak.

ORTAKLIĞIN MİMARI ALTAVILLA

Fiat’ın Amerikan Chrysler ile ortaklığın mimarı ise Marchionne’nin prenslerinden Afredo Altavilla. 2005-2007 yıllarında Tofaş’ın CEO’su olan, Fiat’ın PSA Grubuyla ortak Bursa’da üretmeye başladığı üçüz Minicargo projesine hayata geçiren Altavilla, bugün ise İtalyan Grubun Uluslararası İş Geliştirme Bölümü Başkanı. Yani Fiat’ın dünyadaki tüm işbirliklerini, ortaklıklarını yöneten kişi olan Altavilla, yaklaşık 1 yıldan bu yana da ağırlıklı olarak Amerika operasyonuyla ilgileniyordu. Mart ayında Cenevre fuarında bu konuda görüştüğümüz Altavilla, "Biz uzun yıllardır Amerika pazarında yer almadığımız için bu pazarla ilgili tüm seçenekleri Chrysler’e bıraktık. Onlar pazar koşullarını ve hangi modelin uygun olacağını çok daha iyi biliyorlar. Hangi modeli isterlerse o modeli Amerika pazarına sokacağız. Eğer Doblo ve Fiorino’yu isterlerse tabiki Tofaş devreye girecek. Ama şu an onların istediklerine bağlıyız" açıklamasını yapmıştı.

CHRYSLER’DE 3 FIAT YÖNETİCİSİ

Zaten bugün bütün dünya gazeteleri Fiat- Chrysler ortaklığının perde arkasındaki kişi olarak Altavilla’yı gösteriyor. Fiat Grubu’nun Marcihonne’den sonraki CEO adayı olarak da gösterilen Altavilla’nın Chrysler ile yapılan ortaklık sonrası yönetime girecek 3 Fiat yöneticisinden biri olacağını kesin. Biliyorsunuz, yeniden yapılan Chrysler’in 9 kişilik yönetim kurulunda Birleşik Otomotiv İşçileri Sendikası’nın (UAW) bir, ABD hükümetinin 4, Kanada hükümetinin ise bir bağımsız yöneticisi olacak. Fiat ise yönetim kurulunda 3 koltuğa sahip olabilecek. Bu da diğer üyelerin bağımsız olmasından dolayı Chrysler’in yeni CEO’sunun Fiat tarafından seçileceğini net olarak ortaya koyuyor. Fiat Grubu’nun diğer ortaklıkları ve Opel’e olan ilişkisi de düşünüldüğünde Marchionne’nin adı geçse de CEO olmayacağı kaydediliyor. CEO’luk görevi için ortaklığın mimarı Altavilla’nın ağır bastığı gelen haberler arasında. Bekleyip göreceğiz.

GM ortaklığı da onun eseriydi

1963 yılında İtalya’nın Toronto şehrinde doğan Alfredo Altavilla, 1990 yılında Fiat Auto’ya Uluslararası Ortaklık Geliştirme Departmanında analist göreviyle katıldı. 1992-1995 yılları arasında stratejik planlama ve ürün gelişimi alanlarında sorumluluk aldı. 1995 yılında, Çin Halk Cumhuriyeti Fiat temsilcisi, 1999 yılında Asya ülkeleri Müdürlüğü, 2000 ile 2004 yılları arasında başta General Motors ve Peugeot Citroen ile ortaklıkların kurulması ve geliştirilmesi olmak üzere pek çok projeden sorumlu olarak görev alan Alfredo Altavilla Eylül 2004’de, İş Geliştirme Başkan Yardımcılığı ve Fiat-GM Powertrain Yönetim Kurulu Başkanlığı görevlerine getirildi. 2005 yılında bu görevlerinin yanı sıra Tofaş’ın CEO’su olarak Türkiye’ye gelen Altavilla, 2007 yılında Fiat’taki görevinin yanısıra Powertrain şirketinin CEO’su oldu.

Luca De Meo Eylül’de VW’de işbaşı yapacak

Fiat’ın CEO’su Sergio Marchionne’nin Altavilla’yla birlikte prenslerinden biri olan ve adı CEO adayları arasında da geçen 41 yaşındaki Luca De Meo ise Alman Volkswagen Grubu’ndan gelen teklifle bu yılın başında Fiat’taki görevinden ayrılmıştı. Hem Fiat Grubu’nun Pazarlamadan sorumlu başkanı hem de Alfa Romeo’nun CEO’su olan De Meo, İtalyan şirketle yaptığı kontrata bağlı olarak VW’deki yeni görevine hemen başlayamamıştı. Ancak geçtiğimiz hafta yapılan açıklamayla De Meo’nun Eylül ayında düzenlenen Frankfurt otomobil fuarıyla birlikte VW Grubu’ndaki görevine başlayacağı açıklandı.

Bünyesinde Volkswagen’in dışında Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bugatti ve Bentley gibi markaları barındıran VW Grubu’nun CEO’su Martin Winterkorn, "Biz De Meo’yu dünyadaki en iyi ürün pazarlama yöneticisi olarak görüyoruz. Onun için oda hazırlıyoruz" açıklamasın yaptı. Winterkorn, VW’nin bugüne kadar ağırlıklı olarak mühendis kökenli bir yapısı olduğunu belirterek, pazarlama konusunda daha iyi olmaya ihtiyaçları olduğunu kaydetti. Fiat’ın 2005 yılından itibaren yükselişe geçmesinin mimarlarından biri olan De Meo, Grande Punto, Bravo, Fiat 500 ve son olarak Alfa Romeo MiTo projelerinin başındaydı.
Yazarın Tüm Yazıları