Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE, bugün Avrupa’da otobüs üretiminde birinci, hafif ticari araç üretiminde 2’nci otomobil üretiminde ise 6’ncısı durumda. Toplam otomotiv üretiminde ise dünyasının 17’nci büyük ülkesi. Kuşkusuz otomotiv sanayinin bugünkü konumuna gelmesinde en büyük paylardan biri de sektörün sahip olduğu kalifiye işçilerin. Ancak Türkiye ekonomisinin lokomotifi ve bu yılın ilk 4 ayında çarkı döndüren tek sektör olan otomotiv son 10 gündür tarihinin en sıkıntılı günlerini yaşıyor. Oyak-Renault’nun Bursa’daki fabrikasında başlayarak Tofaş’a ardından yan sanayide Coşkunöz, Ototrim ve Mako fabrikalarına, oradan da tedarik sıkıntısı yaşayan Ford Otosan’a kadar sıçrayan iş bırakma eylemi, geçen hafta sanayide şalterlerin inmesine yol açtı. Bosch fabrikasındaki işçilere yüzde 60 zam verilmesi sonrası, Oyak Renault ve Tofaş’taki işçilerin daha önce imzalanan toplu iş sözleşmesinin iyileştirilmesi için başlattıkları eylemler sonucunda ana ve yan sanayide üretim durdu. Yaşanan parça ikmali nedeniyle Ford Otosan’da da bir süre üretime ara verildi.
RENAULT ANLAŞAMADI
İş bırakma eylemleri sadece Türk otomotiv sektörünü değil, Romanya’dan Fransa’ya, İspanya’dan Çin’e kadar birçok ülkeyi olumsuz etkiledi. Türkiye’den parça gelmeyince üretimler aksadı. Yapılan uzun görüşmeler sonucusu geçtiğimiz cuma günü önce Coşkunöz’de üretim başladı, ardından bu fabrikadan parça alamadığı için üretimi durduran Ford Otosan’dan ‘üretime başladık’ açıklaması geldi. Haftasonunda ise Tofaş, Mako ve Ototrim’de işçi haklarının iyileştirilmesine yönelik adımların atılması üzerine anlaşmalar sağlandı ve üretimin başlayacağı açıklandı. Bursa’da ücretlerinde iyileştirme isteyen Oyak Renault işçilerinin 10 gün önce üretimi durdurarak başlattıkları eylem ardından yapılan görüşmeler ise sonuçsuz kaldı.
FUARDAKİ AÇIKLAMALAR
Geçtiğimiz hafta kapılarını açan İstanbul Autoshow’da markaların üst düzey yetkililerinin yaptığı açıklamalar aslında eylemlerin seyrinde etkili oldu. Fiat Chrysler Grubu’nda CEO Sergio Marchionne’den sonraki en etkin kişi olan Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölgesi Operasyonlar Direktörü Alfredo Altavilla, Bursa’da üretmeye başladıkları yeni sedan modelleri Fiat Aegea’nın (Ege) dünya tanıtımında yaptığı açıklamada, Tofaş’ın bugün Fiat dünyasının en kaliteli üretim yapan fabrikası olduğunu belirterek, “Bursa fabrikasını en iyi fabrika yapan ve bugün tanıttığımız bu güzel otomobili üreten işçilerimizin bir an önce bu hukuksuz duruma son verip, yeni güzel araçlar üretmek üzere işlerinin başına dönmelerini arzu ediyoruz. Biz bu otomobilleri ancak onlar sayesinde üretebiliriz” dedi. Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen ve Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu da işçilerin dönmesi için ılımlı mesajlar verdiler.
KUGLER SERT KONUŞTU
Bir tek Fransız Renault’un Avrasya Bölge Başkanı Jean Christophe Kugler, fuarda yaptığı açıklamada, işçilerin iş bırakma eyleminin Türkiye açısından bir tehdit olduğunu belirterek, “Böyle bir durum ederse, uzun vadeli yatırım planlarımızı gözden geçirebiliriz” dedi. Kugle’in bu sözleri hem işçiler hem sendikalar nezdinde ‘tehdit’ olarak algılandı. Yapılan açıklamalarda, “Renault bizi işten atmakla tehdit ediyor” yorumları yapıldı. Renault’un üst düzey bir yöneticisinin işçi örgütlerinin güçlü olduğu Fransa’da bu tehditi savuramayacağı belirtildi. Sonuçta, Fiat da olduğu gibi ılımlı yaklaşıp olayları tatlıya bağlamak varken, tehditler savurmanın anlaşmanın önünde engel olduğu söylendi. Bugün baktığımızda, bir tek Oyak Renault ve şu ana kadar hiç bir açıklama yapılmayan Türk Traktör’de eylemler devam ediyor. Umarım bugün bu fabrikalardan da güzel haberler alırız.