Taksiler çalışıyor mu? sorusu tek-çift plaka uygulamasının sona ermesiyle beraber yanıtı araştırılan konulardan oldu. Normalleşme takviminin gündeme gelmesinin ardından taksilerin çalışma sistemiyle ilgili İçişleri Bakanlığı'ndan genelge yayınlandı. Buna göre, ticari taksi şoförleri, kişisel hijyen kurallarına uygun şekilde hareket edecek, araç içinde mutlaka maske kullanacak. İşte, taksilerin çalışma sistemiyle ilgili bakanlıktan yayınlanan genelgenin detayları...
#Taksiler Ne Zaman Çalışıyorİzmir’de taksici Oğuz Erge’nin canice öldürülmesi, Konya’da Ali Osman Gezginç’in yolcusu tarafından bıçaklanması sonrası bu işi senelerdir yapan insanlarla konuştuk. Taksi şoförlerinin güvenliğinin sağlanması için sadece kamera sistemi ve panik butonunun yeterli olmayacağının altını çizen sürücüler, tek bir ağızdan aynı şeyi söyledi: Bizi kabinli araçlar kurtaracak!
#TaksiciVatandaş taksi bulamıyor, taksici tarifelerden şikâyet ediyor. Şu anda bir şoför kontağı yaklaşık ortalama 1300 lira borçla açıyor. Günü kurtarması için saatte ortalama 300 lira kazanması lazım. Aylık plaka kirası 22 bin lira. Buna yakıt, yıkama, durak parası, yemek, sigorta ve bakım masrafı eklenince şoförler önemli bir yükün altında kalıyor. Şoförler tarifeler düşük kaldıkça yolcu seçmeye, turist aramaya devam edeceklerini, trafiğe girmeyeceklerini söylüyorlar. Sorunun asıl kaynağı olarak ise yine plakaları elinde tutan galericiler gösteriliyor. İşte şikâyet konuları, yolcu hakları ve kazanç denklemiyle taksi ekonomisi.
#Taksiİstanbul’da büyük bir taksi sorunu yaşanıyor. Günün herhangi bir saatinde, şehrin herhangi bir yerinde taksi bulmak neredeyse imkânsız. Taksi duraklarında araba yok, uygulamalardan çağrılan araçlar bazen gelmiyor, taksi durdurmak için kaldırılan eller havada kalıyor. Bitmeyen taksi çilemizi tüm taraflarla konuştuk.
#TaksiTÜRK tekstilini uzun yıllardır Amerika’da başarıyla temsil eden İzmirli işkadını Yıldız Şişmanoğulları’nı ziyaret etmek üzere New York’a gittiğimde, ofisinin olduğu binaya girince büyülendim. Manhattan’ın en özel yerinde konumlanmasının yanısıra, tamamen tekstil üzerine bir showroom olarak tasarlanan binanın sahibinin Türk olduğunu öğrenince daha da ilgimi çekti. Tarkan Bastıyalı 5. Cadde’de bulunan ‘Tekstil Showroum’u konseptli binasıyla, çoğunluğu Denizli’den olan Türk tekstil firmalarına destek vermekle kalmıyor, ayrıca birçok alandaki inovatif buluşlarıyla geleceği insanlığa faydalı olacak biçimde şekillendirmek üzerine çalışıyor. Alanında birçok ödül almış olan Tarkan Bastıyalı ve ailesini yakından tanıyalım.
#1Almanya genelinde taksilerin direksiyonunda çoğunlukla Türkler var. Sınava girip bu işin gerekliliklerini öğrenmeden mesleğe başlayamıyorlar. Burada kısa mesafe kavramı ise yok. Taksiciler müşteri seçemez. Taksi plakalarının devlete ait olduğu sistemde kilometre hesabında ya da vergide uyanıklık yapanlar hem binlerce Euro ceza ödüyor hem de plakasını kaybediyor. Ortalama bir taksici ayda bahşişlerle birlikte 2 bin Euro kazanıyor. Şoförlerin en yoğun çalıştığı günler ise cuma ve cumartesi...
#Taksi ŞoförüİBB Genel Sekreter Yardımcısı Orhan Demir, İstanbul Taksiciler Esnaf Odası (İTEO) Başkanı Eyup Aksu ile İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hüseyin Murat Çelik, İstanbul'daki taksi sorununun çözümüne yönelik değerlendirmelerde bulundu.
#İstanbul Büyükşehir Belediyesiİstanbul'da ticari taksilere yönelik tepkiler artarken işin arka planında neler olduğu merak ediliyordu. Taksi plakası kiralamadan şoförün kazancına kadar birçok noktaya değindik. Her ay binlerce lira kazanan ve yüzde 92'si kirada olan ticari taksilerin vergi ödemediği gerçeği ortaya çıktı. Yasal boşluk nedeniyle kiralamadan doğacak olan vergiler hiçbir suretle tahsil edilmiyor. Birleşik Taksi Şoförleri Derneği Başkanı Hüseyin Duman "Kiralamaya yönelik hiçbir vergi ödenmiyor. Galerici, mal sahibi ve kiracı bu işi kendi arasında yapıyor. Devlete bildirilmiyor." açıklamasında bulundu.
#Taksiİstanbul'da taksiciler ile müşteriler arasında çıkan yeni tartışmanın nedeni ücretli yollar... İstanbul'da taksi kullananlardan, ücretli yolların paraları taksimetreye ek olarak alınıyor ancak bazı taksicilerin bunu fırsata çevirdiği belirtiliyor. Yolculardan Emirhan Karaca, "Normalde taksi ücreti 130 lira tutmasına rağmen, taksici benden 200 lira istiyor. En son yaşadığım olaydan sonra bir daha hayatta taksiye binmem" dedi.
#İstanbulPek çok sektörde olduğu gibi, otomotiv sektöründe de inovasyon artık geleneksel oyunculardan ziyade, teknoloji firmalarından geliyor ve otomobillerimiz de tekerler üzerinde giden oldukça gelişmiş bilgisayarlara dönüşüyor… Bir önceki yazımda da belirttiğim üzere, Apple’ın son tüketicilere yönelik araba projesi ve sürücüsüz araç teknolojilerine yönelik hamleleri bu radikal değişime oldukça somut bir örnek teşkil ediyor.
#Ergi ŞenerEski Bakan Bülent Akarcalı yeni İstanbul Havalimanı’nın yakınında yaşıyor. Elbette mükemmel gözlemleri olan bir kişi. Havalimanı çevresindeki yollar, giriş-çıkışlar için uyarıyor. Ciddi tehlikelerden söz ediyor. İstanbul Havalimanı’nı çok beğeniyor ama çevresindeki diğer yüklenicilerin ciddi biçimde uyarılmasını istiyor. Akarcalı, “Havalimanının 4-5 şeritli çıkış yolu adeta Formula-1 pisti. Gece tam bir felaket” diyor.
#YazarTaksicilerin ‘yasadışı taşımacılık yapıldığı’ gerekçesiyle büyük tepki gösterdiği ‘Uber’ kavgasına çare aranıyor. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın belediye başkanlığı döneminde Ulaştırma Daire Başkanı olan, TBMM Ulaştırma Komisyonu sözcüsü Mustafa Ilıcalı’nın teklifi tek merkezden yönetilecek bir Taksi A.Ş. Önerisini kısa sürede Meclis’e de sunacak olan Ilıcalı, ayrıntıları ilk kez Hürriyet ile paylaştı.
#GazetehaberleriGÜMRÜK ve Ticaret Bakanlığı, taksici UBER kavgasını bitirmek için önümüzdeki hafta tarafları bir araya getirmeyi planlarken, bakanlığın masasına kimin oturacağı tartışması yaşanıyor. Hürriyet’e konuşan Türkiye Şoförler Federasyonu Başkanı Fevzi Apaydın, “Korsan ile masaya oturmayız” diyerek toplantıya katılmayacağını ilan etti. TESK Başkanı Bendevi Palandöken ise UBER için düşünülen çözümü şöyle açıkladı: “Dünya ne yapıyorsa biz onu yapacağız. Bütün masalara otururuz. UBER açısından yasal mevzuat hazırlanacak, meslek odalarıyla entegre edilecek” dedi.
#UberCHP İstanbul Milletvekili ve CHP Genel Sekreteri M. Akif Hamzaçebi İstanbul Taksiciler Esnaf Odası’nı ziyaret ederek taksicilerin sorunlarını dinledi. Hamzaçebi “ İstanbul’dan Uber'i kovarak İBB’nin başlatmış olduğu İTaksi uygulamasını da İstanbul Taksiciler Esnaf Odası’na vereceğiz” dedi.
#CHPTuhaf bir atmosfer var şehirde; herkes dehşet içinde ama sanki bir taraftan da aslında kimse olan bitene tümüyle şaşırmıyor. Paris’teki saldırıdan sonra, tekmil Avrupa şehri teyakkuzdaydı. Herkes artık hiçbir yerin yeterince güvenli olmadığının farkındaydı. Hepimiz aynı gemide olduğumuzu anlamıştık yani.
#BarselonaHürriyet Ankara’nın, kent ile üniversiteyi buluşturan “Ankademi: Şehir ve üniversite” yazı dizisinde Ankara, Hacettepe, Gazi ve ODTÜ’nün ardından Bilkent Üniversitesi’ne konuk olduk. ‘Türkiye’nin ilk vakıf üniversitesi’ unvanlı Bilkent Üniversitesi’nin Rektörü Abdullah Atalar, “Ankara’nın, Türkiye’nin en iyisi olalım değil, dünyanın en iyisi olalım hedefimiz var” dedi.
#BilkentSizi bilmem ama ben Afrika'yı gezerken önceliğim her zaman deneyim elde etmekti. Lüks otellere, birinci sınıf uçak biletine, şehrin en ünlü barında akşam yemeğine vereceğim parayı köprüden atlamaya, köpek balıklarıyla yüzmeye, safari yapmaya ya da en yüksek dağlara tırmanmaya verdim. Konu Afrika olunca yaptığınız her şey deneyime dönüşüyor. İşte bu Afrika'da tursuz seyahat edebileceğiniz ulaşım alternatifleri…
#AfrikaDünyada 5-10 yıl içinde otomobiller kendi kendilerine gitmeye başladığında, yani sürücüye ihtiyaç duymayan robot otomobillerin devreye girmesiyle bu araçlarla yolculuk edecekler için markanın Ford, BMW ya da Mercedes olması fark edecek mi? Nasıl uçaklarda, otobüslerde veya trenlerde markaya bakmıyorsak, otomobillerde bakacak mıyız? İşte son dönemde otomotiv dünyasındaki en önemli tartışma konusu.
#Otomobil