Elbette havayolu taşımacılığındaki büyümenin kahramanları dev jet yolcu uçakları ama bu büyüme sürerken az yolculu ara noktalarda havacılık giderek geriledi. Hele coğrafi zorlukları olan bölgelere uzun pistler yapılamayınca özellikle bazı turizm bölgeleri hiç gelişemedi. İşte tam da bu noktada yeni bir çözüm olarak Turboprop motorlu D328eco uçakları öne çıkıyor. Hem sorunlu yerlere uçabilecek hem de küçük yerleşim yerlerini birbirine bağlayabilecek bu uçaklar çevreci olmalarıyla da dikkat çekiyor.
#AirbusTıpkı uçaklar gibi iş jetlerinin teslimlerinde de sorunlar yaşanıyor. Uçak fabrikaları için parça üreten firmaların pandemiden bu yana hâlâ toparlana-maması imalatçıları zor durumda bırakınca pazar mecburen ikinci el iş jetlerine kaymış, bu da fiyatları 25-65 milyon dolar bandına çıkarmıştı. Ancak son dönemde fiyatlar biraz gerilemeye başladı. 2018 model Falcon 7X’i 16 milyon dolara almak mümkün...
#İş JetiParis Air Show bu yıl yine uçak ve helikopter siparişlerinde rekorların kırıldığı en önemli platform oldu. Kimine göre 80 milyar, kimine göre 100 milyar doların üzerinde tutarlarda sipariş verildi. Airbus ve Boeing’in ezeli rekabeti burada da sürdü. Hem 737 Max hem de 787 ve 777X uçaklarının imalatlarında sıkıntılar yaşayan Boeing, siparişlerde geri kalsa da bu üç modelde ticari başarıyı yakalayacak gibi görünüyor.
#Paris Air ShowYüzyılı aşkın bir havacılık fuarı. Tekli yıllarda açılıyor. Dünyada daha büyüğü yok. En fazla uçak alımı yapılan bir organizsyon. Havayolu şirketleri, savunma sanayi kuruluşları, hükümetler alımlarını bu fuarda açıklamayı çok prestijli buluyor. 54’üncü Paris Air Show, yükselen havacılık dünyasının yine yıldızı oldu. Milyarlarca dolarlık sipariş verildi, rekorlar kırıldı.
#Havayolu ŞirketleriDünyanın her yerinde ekonomiler zorlanmaya başladığında tuhaf bir şey oluyor. İşadamları ya da büyük şirketler sıradan iş jetleri yerine daha büyük uçaklara yöneliyorlar. Yani ortalama 40-70 milyon dolar değerindeki uçaklar daha fazla rağbet görüyor. Daha ucuz uçakların satışı düşüyor.
#CenevreRus havayolu şirketleri pilotların eğitimleri, eğitim yenilemeleri konusunda ciddi sorun yaşamaya başladı. THY’den ret kararı ile karşılaşan Rus şirketler, Uzakdoğu ülkelerindeki simülatör merkezlerinde eğitim için rezervasyon çabasına girdi. Ancak ambargolar nedeniyle birçok eğitim merkezi ret cevabı verdi. Çünkü bu merkezlerin çoğu ya Avrupa ya da Amerika sivil havacılık otoriteleri ile sertifika konusunda anlaşmalı.
#THYYolculardan çoğu bindikleri uçakta internet olup olmadığını soruyorlar. ‘Bu uçakta yok’ cevabı yolcular için artık çok üzücü oluyor. Her şartta aşağı ile bağlantılarının kopmasını istemiyorlar. Pandemide uçuşların azalmasına rağmen, THY uçuşlarında 2019’da ortalama aylık bağlantı 70 bin civarında iken, 2021’de 90 bini geçti. Yıllık ortalama bağlantı ise 1 milyonun üzerinde.
#THYAfganistan’da Taliban’ın zafer ilan etmesiyle Kabil havalimanı kriz noktası haline geldi. Ülkeden çıkmak isteyen yüzlerce sivil uçaklara zorla binmek istedi. 3 kaçak yolcu yeni havalanan askeri kargo uçağından düşerek öldü, 5 kişi de aprondaki kargaşada can verdi.
#TalibanKoronavirüs salgını havacılık sektörünü derinden etkilerken iş jetlerinde önemli bir düşüş olmaması dikkat çekti. Amerika pazarında satışlar şaha kalktı. Asya-Pasifik ülkelerinde işadamlarının satın aldığı yeni uçak sayısında yüzde 10’ların üzerinde artış yaşandı. Türk pazarındaki iş jeti sayısı abartılacak kadar çok olmasa da hatırı sayılır bir sayıda.
#YAZARBoeing Brezilyalı imalatçı Embraer’in ticari uçaklarını yuttu. Airbus ise Kanadalı Bombardier’in ticari yolcu uçaklarını yeniden yaratmaya başladı. Böylece pazarın büyük oyuncularından Embraer Amerikalılara, Kanalı Bombardier de Avrupa’ya teslim oldu. Rekabet kurullarının da sesi kesildi.
#Uğur CebeciBİR süre önce el değiştiren Borajet bugünden itibaren seferlerine ara veriyor. BoraJet aralık ayında SBK Holding tarafından satın alınmıştı. Satışı yapılan 30 bin kadar bilet, THY'den alınan yeni biletler ile değiştirilecek. 400 kadar çalışan tazminatları ödenerek işten çıkarılacak. Şirkette çalışan personelin bir bölümü ile yollar ayrılırken, çeşitli şirketlere hizmet veren Bora Teknik A.Ş'nin ise faaliyetlerini sürdüreceği öğrenildi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ise yaptığı açıklamada Borajet'in yolcularını THY ve Anadolujet'in taşıyacağını duyurdu. Borajet ile 3 yıllk sponsorluk anlaşması bulunan Fenerbahçe konuyla ilgili açıklama yaptı. Açıklamada sponsorluğun mevcut durumdan etkilenmeyeceği belirtildi.
#BorajetBu yıl sekizincisi yapılan Airex Uluslararası Sivil Havacılık ve Havalimanları Fuarı, ticari hacmi dünyaca bilinen bir şöhrete ulaştı. Başta THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, Genel Müdür Temel Kotil, Basın Müşaviri Ali Genç ve TAV’ın CEO’su Sani Şener Airex’in kıskandıran yükselişinin kahramanı oldular
Havacılık yine bir uçak kaçırma eylemiyle sarsıldı. 11 Eylül’den sonra yeni bir boyut alan uçak kaçırma eylemleri havacılık endüstrisine milyarlarca dolara mal oluyor. Ekonomik düzelme yıllar alırken en kötüsü de yolcununbilinç altına yerleşen ve uzun süre silinemeyen uçuş korkusu.