Brezilyalı dev Embraer

Güney Amerika'nın heyecanlı ülkesi Brezilya coğrafi yapısındaki engebeler yüzünden dünyanın en önemli havacılık şirketlerinden birinin sahibi oldu.

1920'li yıllarda başlayan hava ulaşımı ülkede kendi uçaklarını yapma şansını yarattı. Bugün Brezilya'nın ünlü uçak fabrikası Embraer dünyanın ilk dört uçak fabrikası arasına girdi.

Ülkenin tam 50 yıldır içinde olduğu siyasi ve ekonomik çalkantılara rağmen havacılık sanayii el üstünde tutuldu. Organize sanayi bölgelerindeki küçük imalatlar bir araya getirilerek yaratılan büyük güç bugün 11 binden fazla işçinin çalıştığı fabrikaya dönüştü. Yıllık satışı 3,5 milyar doları aşan Embraer, bölgesel uçak pazarının ekonomik ve yüksek performanslı uçaklarını imal ediyor.

Toplam 41 ülkeye 5438 uçak teslimatı gerçekleştiren Embraer ayrıca kesinlemiş 580 adet bölgesel uçak ve 140'dan fazla askeri uçak siparişi aldı.

ÇOK ÇALIŞTILAR

Embraer (Empresa Brasileira de Aeronautica-Brezilya Havacılık Şirketi) 1969 yılında Brezilya'nın Sao Josedos Campos şehrinde devlet kuruluşu olarak üretime başladı. Önce Brezilya Havacılık Bakanlığı’nın geliştirilmesi için daha önce çeşitli küçük tesislerde desteklediği çift turboprop motorlu 18-21 kişilik EMB-110 imalatını yaptı. Bu uçak uzun testlerden sonra 1973 yılında Brezilya Hava Kuvvetlerine teslim edildi. Uçak nakliye, irtibat, arama-kurtarma hizmetlerinde kullanıldı. Daha sonraki yıllar toplam 31 ülke için 500'den fazla EMB-110 uçağı üretildi. Şirket bu imalatın ardından 11 kişilik bir uçak üzerinde çalıştı. EMB-121 Xingu ilk uçuşunu 1976 yılında yaptı. Bu uçakta 10 yıl boyunca 100'den fazla imal edildi. Embraer ilk imalatlarından itibaren dış pazarlarda sürekli iyi müşteriler buldu. 1979 yılında başlayan bölgesel uçak tasarımı 1985 yılında başarı ile noktalandı. 30 yolcu kapasiteli EMB-120 Brasilia özellikle Amerika pazarındaki havayollarının büyük ilgisini çekti. Bu uçakta elde edilen başarıdan sonra jet motorlu uçaklar için çalışmalar başladı. Değişik modeller üzerinde tasarım çalışmaları sürerken şirket 1994 yılında özelleştirildi.

Çeşitli kuruluşlarla yaptığı risk paylaşımı sonrası Embraer 50 koltuklu ERJ-145 bölgesel jet uçağını yaptı ve yok satmaya başladı. Bu modelin küçükleri ve büyükleri ile özel jetleri gerçekleşti. Ayda 18 uçak üretim kapasitesine sahip olan şirket şimdi bölgesel yolcu uçağı pazarının yüzde 45'ine hakim. Brezilyalı Embraer büyürken bölgesel uçak imalatçılarının büyükleri olan Saab, Avro ve Dornier'i pazardan çekilmek zorunda bıraktı. Şirket askeri havacılıkta da büyük başarı kazandı. Yaptığı uçaklar ve geliştirdiği sistemlerle bu pazarda da çok önemli bir yer edindi.

Bugün 11 binden fazla kişinin çalıştığı şirket, New York ve Sao Paulo borsasında halka sunuluyor. Brezilya, şirketin yüzde 60'ını kontrol altında tutuyor, yüzde 20'lik diğer bölümü Dassault Aviation, EADS, Snecma ve Thales gibi Avrupa'nın önde gelen firma grupları ortak olarak ellerinde tutuyorlar.

TİCARİ HAVACILIK

Embraer ürettiği bölgesel havayolu uçakları ile dünyadaki dördüncü büyük ticari uçak üreticisi oldu. ERJ 145 uçağı, 50 koltuk kategorisindeki çift turbofan motorlu uçaklar arasında yeni bir pazar oluştururken bunun daha küçük modeli olan ERJ 135, 30-40 koltuklu bölgesel jet pazarındaki ihtiyaca cevap veriyor ve ERJ 140'da 44 koltuk boşluğunu dolduruyor.

Ticari havayolu endüstrisine daha iyi hizmet verebilmek için Embraer, 70-110 koltuk kategorisinde EMBRAER 170, 175, 190 ve 195'den oluşan yeni bir jet ailesi üretimininin bir kısmını yapıyor ve bir kısmını planlıyor. Bu yeni aile hem ticari uçaklardaki başarılarının sürekliliğini sağlayacak hem de ticari jet uçakları pazarındaki yerlerini sağlamlaştıracak.

ASKERİ HAVACILIK

Şirket bölgesel uçaktaki başarısını savunma sanayiinde de kanıtladı. Yeni askeri ürünler ERJ 145 modeli temel alınarak üretildi. Bu uçaklardan erken uyarı uçağı EMB 145 AEW&C, EMB 145 RS/AGS ve deniz devriye/denizaltı savar savaş uçağı EMB 145 MP/ASW (P 99) uluslararası savunma marketinde büyük bir potansiyele sahip. Diğer başarılı ürünler arasında Super Tucano/ALX ve yeni AMX-T eğitim uçağı yeralıyor.

ÖZEL HAVACILIK

Embraer özel havacılık pazarına da çok kuvvetli giriş yaptı. ERJ 135 uçağını temel alarak üretilen yeni 'Legacy', hız, büyüklük ve menzil arasında iyi bir denge oluşturuyor. Bu uçak, düşük işletme maliyeti ve güvenirliliğini büyük kabin hacmini orta boy uçak fiyatına sunuyor. Şirket ayrıca uçak simülatörleri de üretiyor. ERJ 135 ve ERJ 145 pilotlarını eğitmek için sekiz simülatör çeşitli ülkelerde kurulu.

EMBRAER UÇAKLARI

Ticari Uçaklar:

EMB 120

ERJ 135- ERJ 140-ERJ 145

EMBRAER 170- EMBRAER 175

EMBRAER 190-EMBRAER 195

Askeri Uçaklar:

Super Tucano/ALX

AMX-T

EMB 145 AEV&C

EMB 145 RS/AGS

EMB 145 MP/ASW (P 99)

İş Jeti:

Legacy


TURNA MEŞHUR OLDU

Türkiye'de hava platformlarının teknoloji merkezi konumunda olan Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) bir ilke daha imza attı. Türk Silahlı Kuvvetleri Topçu Bataryaları'nın atışlı/atışsız eğitim ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla tamamı TAI mühendisleri tarafından tasarlanıp üretilen atış amaçlı 'TURNA' hedef uçak sistemi insansız hava aracı sektörünün önde gelen yayınlarından 'Unmanned Vehicles' dergisine kapak oldu.

Dergide yer alan 'Hedef Uçaklar Pazarı' ile ilgili yazının 'Avrupa' alt başlıklı bölümünde 'TURNA'nın yanısıra, takip amaçlı 'KEKLİK' hedef uçak sistemi hakkında ayrıntılı bilgiler yeraldı. Böylece TAI, uluslararası pazara sunmuş olduğu özgün ürünü TURNA'nın yurtdışına satışı amacıyla tanıtımına ciddi bir hız kazandırdı.

TAI, atış hedef uçağı 'TURNA' ve takip hedef uçağı 'KEKLİK' ile bu sistemlere ait yer kontrol ekipmanı ve yer destek ünitelerini üreterek Türk Silahlı Kuvvetleri'nin hizmetine sunuyor. T.S.K. envanterine giren ilk Türk tasarımı ve üretimi hava platformu 'TURNA' ve 'KEKLİK' hedef uçakları, halen K.K.K. ve HV.K.K. envanterlerinde hizmet veriyor. Ayrıca, TAI'de hedef uçaklarının görüş ötesi operasyonlarda kullanılması amacıyla 'otopilot sistemleri'nin geliştirilmesi çalışmaları sürüyor.

BA İLE NEW YORK 400 DOLAR

İngiliz Havayolları British Airways (BA), 31 Mart 2003 tarihine kadar Amerika'ya gitmek isteyenlere özel fiyat fırsatları sunuyor. New York, Boston ve Philadelphia için İstanbul çıkışlı bilet fiyatları 400 dolar olarak ilan edildi.

British Airways Türkiye Ticaret Müdürü Ayşim Arda, bu fiyatların yılbaşı öncesi Amerika'ya uçmak isteyenler için kaçırılmayacak bir fırsat olduğunu söyledi.

Ayrıca British Airways'in Houston, Atlanta ve Dallas bilet fiyatları 500 dolar, San Francisco, San Diego ve Phoenix bilet fiyatları ise 600 dolar olarak belirlendi.

Bu fiyatlarla bilet alan yolcuların, yolculuklarını 31 Mart 2003 tarihinde tamamlamış olmaları gerekiyor. Ucuz satın alınan bu tür biletler için gidilen ülkede en az kalış süresi 4 gün, en fazla kalış süresi ise 21 gün olmak zorunda.


TARİFELİ ÖZEL UÇAK


Alman Havayolları Lufthansa, özel uçak keyfini tarifeli sefer yapan uçaklarla yolcusunun hizmetine sunmaya başladı. Düsseldorf-New York arasında yapılan uçuşta Avrupa'nın büyük hava taksi şirketi PrivatAir ile işbirliği yapılıyor.

Küçük ama lüks donanımlı uçakla yapılan direkt seferlerde yeni nesil Boeing 737-700 uçağı kullanılıyor. Toplam 48 koltuk olarak hazırlanan uçak bu seferlerde New York'un Newark Havalimanı’na iniyor.

Küçük ama çok lüks olarak tanımlanan uçak son derece konforlu bir donanıma sahip. Böylelikle ilk kez orta kapasite orta menzildeki bir uçak olan Boeing 737-700 uçağı okyanus aşırı uçuşta kullanılmış oluyor.

Bir özel uçak atmosferinin hakim olduğu uçuş için özel bir ikram paketi de hazırlandı. Bilet fiyatı 2.880 Euro'dan başlıyor. Bu fiyat Frankfurt - Newark hattı için büyük uçaklarla gerçekleştirilen seferlerdeki Business Class bilet fiyatına eşit olacak şekilde ayarlandı.

KOŞULLAR BUNU YARATTI

Olumsuz koşullar Lufthansa'yı böyle bir uygulamayı başlatmak zorunda bıraktı. 11 Eylül olaylarından sonra Düsseldorf'dan Amerika yönüne ciddi bir business yolcu düşüşü oldu. Bu bölgede yarım milyondan fazla Miles&More üyesi ve Almanya'nın en büyük 40 şirketinden 20'sinin merkezinin bulunması Lufthansa'yı özel uçak keyfini sunan tarifeli sefer yapmaya zorladı.

Lufthansa'nın 2001 yazına kadar bu tür uçuşlarda kullandığı A340 tipi uçakların büyük gelmesi ve sürekli yolcu bulamaması üzerine uçak tipinde yapılan küçülme ile yeni bir strateji geliştirildi. İsviçre'nin charter seferleri ve iş seyahati organizasyonu konularında deneyimli şirketi PrivatAir ile anlaştı ve kısa sürede uzun mesafe uçuşları için donatılmış bulunan bir Boeing 737-700 tipi uçağı hizmete hazırlandı. Bu uçak Lufthansa tarafından 'Wetlease' olarak adlandırılan şekilde, yani kokpit ve kabin personeliyle birlikte kullanılacak. Uçağın teknik bakımı Lufthansa Technik tarafından gerçekleştirilecek.

Uçakta 12 sıra halinde, önlerinde açılır kapanır ayak uzatma yerleri bulunan 48 adet konforlu deri koltuk yer alıyor. Sıralar arasındaki mesafe normalde Business Class koltuklar arasındaki mesafeden biraz daha geniş olarak ayarlandı. Yolcular uçuş sırasında 'personal watchman' olarak adlandırılan ve 15 dilde izleme olanağı bulunan 15 değişik film içeren bir eğlence programından yararlanıyorlar.

LH 408/409 sefer sayılı uçuş Salı günleri hariç hergün 10:00'da Düsseldorf'tan hareketle 8.5 saatlik yolculuktan sonra yerel saatle 12:30'da Newark'ta tamamlanıyor. Dönüş seferi ise yerel saatle 16:40 kalkışı ile gerçekleşiyor. Düsseldorf'a varış saati 06:15 olan uçakla Amerika'dan gelen yolcular uygun bağlantılarla Hamburg, Stuttgart ve Berlin’e gidebiliyorlar.
Yazarın Tüm Yazıları