Havacılık fuarı düzenleyen ülkeler, yarattıkları kapasitelerle çok övünürler.
Fransa için Le Bourget, İngiltere için Farnborough, Birleşik Arap Emirlikleri için Dubai Air Show ya da Singapur için Singapur Air Show ve Amerika için NBAA vazgeçilmezdir.
Bunların arasında bir yere gelmek, hele bir-ikisini sollamak kolay iş değildir. Ama oldu. Türk Sivil Havacılığı büyük elbirliği ile kendi coğrafyasının devi haline geldi.
Bir havacılık fuarına 50 uçak-helikopter katılması, dünyanın en büyük yolcu uçağı A380’in gelişi, THY’nin iki Airbus A330 uçağını fuarda lanse etmesi gerçekten çok heyecan vericiydi.
İş jetleri yeni müşterileri ile bir araya gelirken 4 milyar dolarlık ticari hareket gözler önüne serildi.
BÜYÜK DESTEKBaşta THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu ve organizasyonun her aşaması ile ilgilenen Genel Müdür Temel Kotil, Basın Müşaviri Ali Genç, maddi manevi gücünü ortaya koyan TAV’ın CEO’su Sani Şener bu yıl sekizincisi yapılan Airex Uluslararası Sivil Havacılık ve Havalimanları Fuarı’nın kıskandıran yükselişinin kahramanı oldular.
Dünyanın en büyüğü A380 uçağının Atatürk Havalimanı Genel Havacılık Apronu’na alınmasını sağlayan, iniş ve kalkışını organize eden DHMİ Atatürk Havalimanı Başmüdürü Celal Özuğur, yardımcısı Olcay Kılıçoğlu ve ekibi insan üstü bir çaba harcadılar. Saatte 47 uçaklık operasyona ulaşan Atatürk Havalimanı kulesi kusursuz çalışma ile mükemmel bir trafik yönetti.
Binlerce ziyaretçi, Cessna, Dassault Falcon, Bombardier, Gulfstream, Embraer, ATR, AgustaWestland, Eclipse, Cirrus, Piper, Evaktor gibi çok sayıda uçak, helikopter ve ultralight’la tanıştılar. Piaggio alana yanında verilen kırmızı Ferrari otomobil göze hoş göründü. Çek yapımı 59 bin 500 Euro’dan başlayan küçük uçak, ulaşılabilirliği ile heyecan verdi.
Kapalı alanda Boeing, Airbus ve ATR’den Pratt and Whitney, CFMI, Rolls Royce gibi motor imalatçılarına, Breitling havacılık saatinden birkaç genç işadamının eski uçak koltuklarından yaptıkları mobilyalara kadar havacılığın farklı kuruluşları bir arada oldular.
FUAR CASUSLARIAirex Havacılık Fuarı’nı hiçbir ticari amaç gütmeden ve çoğu zaman zararla kapatan organizatör Mint Fuarcılık’ın yöneticileri Feyzan Erel, Müşfik Işık ve destekçileri İbrahim Anıl, Türkiye’nin çok önemli markasını dünyaya bir kez daha başarı ile sundular. Airex, içeriye ziyaretçi gibi giren ve araştırma yapan başka havacılık fuarlarının casusları ile de gündeme geldi. Özellikle Dubai ve Singapur, bu coğrafyada kazanılan başarının sırrını sessizce araştırma ihtiyacı hissettiler.
İlk gün fuara gelip destek veren ve herkese havacılığın gücünü anlatan bakanlarımız Egemen Bağış ve Mehmet Şimşek tek tek uçakları dolaştılar. Dört gün boyunca kuşkusuz uçak satışları da yapıldı. Satın alınmak için ilk temaslar kuruldu. Bu arada davetiye ile katılan ziyaretçiler ileri teknolojinin uçakları ile bir araya geldiler. Mükemmel bir fuar oldu.
Havacılık çılgını, yaşlı kurt Murat Öztürk’ün Pitts uçağı ile yaptığı gösteride ne çok heyecanlandık. Hele Airbus A380 inerken onun üstünde kalıp L-18 Piper Cub uçağı ile çektiği fotoğraflar Airex’in de gelişmişlik belgesi oldu. Fuarın artık ticari hacmi dünyaca bilinen bir şöhrete ulaştı. Airex iki yıl sonra kapılarını yeniden açacak. Ve hem doğudaki rakiplerine hem de batıya kafa tutacak.
Bugün fuara katılan uçaklar, bir bir ülkelerine dönecekler.
Keşke hep burada kalsalardı.
Ne güzel fotoğraftı...
İŞADAMLARI UÇAK BAKTIAirex sırasında işadamları uçak ve helikopter almak üzere görüşmeler yaptılar. MNG’nin patronu Mehmet Nazif Günal Haziran 2011’de teslim almak üzere Bombardier Global 5000, Yıldırım Demirören Hawker 900XP, Fi Yapı Premier 1A için imza attı. İbrahim Tatlıses Falcon 2000 baktı.
İşadamları Dassault’un uzun menzilli Falcon 7X uçağına yoğun ilgi gösterdi. Bombardier Global XRS, Gulfstream G450, Challenger 605 satışı için ön görüşmeleri tamamlandı. Cessna Citation ailesinden Sovereign, XLS, Hawker’ın 400XP, Kingair 350i, Embraer Phenom 300 uçakları ile AgustaWestland birer A119 Kaola, A109 Grand ve 2 AW139’un kontratlarında son aşamaya geldi.
Önümüzdeki günlerden itibaren Global XRS, Gulfstream G550 gibi uzun menzilli uçakların yanı sıra iki Cessna Mustang, bir Phenom 300 teslim edilecek.
EN UCUZ UÇAK SPORT STAR
Sportif havacılığın ileri olduğu Çek Cumhuriyeti’nden Evaktor şirketi, Airex’te Sport Star’ı sergiledi. İki kişilik, yüksek performanslı uçak, motor gücüne göre saatte 11-13 litre yakıt harcıyor. Benzinle de çalışabiliyor. 8 saat havada kalıp saatte 245 kilometre hıza çıkabiliyor. Fiyatları 59 bin 500 Euro’dan başlayan uçaklar ultralight sınıfında olduğu için vergisi yok. Bakımları ise 100 uçuş saatinde 100 dolara mal oluyor. Evaktor’un temsilcsi Albatros Grup’tan Genel Müdür Ali H. Ercan (sağda) ve Hamid Shoaee, sipariş verildiğinde teslimatın müşterinin istediği boyama ile sekiz haftada yapıldığına dikkat çekiyor.
PIAGGIO ALANA FERRARI BEDAVAİtalyan imalatçı Piaggio, Türkiye’de ilk P180 Avanti II alana Ferrari California verecek. Yatay stablizesi önde olması nedeniyle ‘bıyıklı’ olarak adlandırılan P180 Avanti II, saatte 737 kilometre süratiyle dünyanın en hızlı pervaneli özel uçağı olma özelliğini koruyor.
Yolcu kapasitesi dokuza kadar çıkabilen P180 Avanti II, 1.75 metre yüksekliğindeki kabini ile yolcularına kısa-orta menzilli uçuşlarda yüksek konfor sunuyor. 12 bin 500 metre yükseklikten uçabilen ters motorlu P180, iş jetlerine göre yüzde 40, sınıfındaki turboproplara oranla yüzde 25 düşük operasyon maliyetlerine sahip.
EVE UÇAK KOLTUĞUTHY’nin hizmetten çıkardığı koltukları satın alarak modifiye eden Navigator Yatching & Air, isteyenlere 299 liradan başlayan fiyatlarla uçak koltuğu satıyor. First, business veya ekonomi koltukları müşterinin istediği renk kumaş veya deri kaplanıyor. Satışa sunduğu koltukları Airex’e getiren Emre Özkul, 2 bin liraya kadar çıkan first ve business koltuklarını ikili, ekonomi koltuklarını da üçlü satıyor.