THY, Avustralya’da Melbourne uçuşlarına başlıyor. Bu ülkede ayrıca Sydney ve Perth kentleri için de izin alındı. Asıl büyük gelişme ise THY’nin bu hatta 5. trafik hakkı almış olması. İstanbul’dan uçuş Singapur’dan aktarma ile yapılacak. Burada 1.5 saat beklenecek. Singapur’dan Melbourne’e gitmek isteyenler de bu uçağa binebilecek. Uçuşlar haftada üç gün. İstanbul-Changi arası yolculuk10.5 saat, Changi-Melbourn arası ise 7.5 saat sürüyor.
#Türk Hava YollarıPandemiden sonraki en hızlı toparlanma bu yıl oldu. Hem yolcu sayıları arttı, hem de uçak sayıları. Elbette uçulan nokta sayısı, havalimanlarındaki uçak indi-kalktı grafikleri hızla yükseldi. Uçak fabrikalarının imalat hızları arttıkça sistem doruğa ulaşacak. Ancak uçak imalatlarının artması için yan saniyelerinde hıza ayak uydurması bekleniyor. Uçak bilet fiyatlarının yüksekliğine rağmen hemen her havayolu kapasitesinde ya da üstün de bir doluluk yakalıyor. Dünyada ortalama uçak dolulukları yüzde 70-80 hatta zaman zaman üstünde gerçekleşiyor. Dünyanın en çok noktasına uçan havayolları arasında liste başı olan THY taşıdığı 85 milyon yolcu ile bir rekora imza attı.
#THYVirgin Atlantic havayolu ilk kez jet yakıtı yerine tamamı yemeklik atık yağdan elde edilen yakıtla Londra’dan New York’a uçtu. Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) ile gerçekleştirilen bu uçuşla havada karbon emisyonlarının azaltılabileceği kanıtlandı.
#Virgin AtlanticTHY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat 2033 hedeflerini anlattı. 813 uçaklık bir filo ve yılda 171 milyon yolcu heyecanını paylaştı. Hedeflerinin 3.9 milyon ton kargo kapasitesine ulaşmak ve 144 milyar dolarlık ekonomik katkı yaratmak olduğunu belirten Bolat, “150 binden fazla çalışanımızla gelirimizi 52.2 milyar dolara çıkarmayı planlıyoruz” dedi.
#THYHavayolu yolcuları bilet fiyatlarına sonradan eklenen el bagajı ağırlığı ya da koltuk seçiminden kaynaklanan fiyat artışlarından şikâyetçi. Genel olarak bilet için rezervasyon yapılırken net bir rakam görmek isteniliyor. Ama şirketler arasındaki standart farklılıkları sorun yaratıyor. Avrupa’da yeni bir düzenleme gündemde.
#TAV HavalimanlarıGeniş gövdeli, çift koridorlu Boeing 787 Dreamliner uçağına yine Boeing’den bir rakip geliyor. Boeing 777X. Aslında menzili daha uzun. Yolcu kapasitesi de fazla ama yine de bazı çok uzaklara uçan havayolları filolarının çoğunda iki uçak bir arada yer alacak. Kanat uçları katlandığı için katlanan kanat adını da alan 777X henüz havayollarına teslim edilmedi. Ama son olarak İngiltere’de Farnborough’da nefesleri kesin bir gösteri yaptı.
#BoeingBaşkan Prof. Dr. Ahmet Bolat Türk Hava Yolları’nda büyük değişime başladı. Çalışanlardan filo yapısına, Anadolujet’ten ikrama kadar her şeye el atmış. Yakın gelecekte yolcunun memnuniyet ve konforunda büyük gelişmeleri gözleyeceğiz. Liyakatlı, şirketine bağlı en ufak bir olayda kırılmayan, küsmeyen, insanlarla daha başarılı bir yapı ortaya çıkacak. Yani aidiyet duygusunun önemi öne çıkacak.
#THYAntalya Havalimanı yeni yatırımlarla yeniden doğacak. Büyüyecek olan havalimanı aynı zamanda dünyanın önemli turizm uçuşlarının ana üssü haline gelecek. Tav-Fraport ortaklığının kazandığı Antalya Havalimanı büyütme ihalesinden gelen ilk çek neredeyse Türkiye’nin ihtiyacından fazla havalimanı yapımına yetecek kadar büyük bir para.
#Antalya Havalimanıİç hat havayolu yolculuklarında PCR testi zorunluluğu hem uçaklarda hem de havalimanlarında yüzde 10’a varan yolcu kayıplarına yol açtı. Uçuşa 1 saat kala havalimanına gelip, test yaptırmamış çok sayıda yolcu da geri dönmek zorunda kalıyor. Henüz havalimanlarında hızlı tanı kitleri olmadığı için son anda test yaptırmak imkânsız. İstanbul Havalimanı 10-15 dakikada sonuç veren hızlı test kitleri getirilmesi için çalışmalar yapıyor. Ama şu anda test tipleri 2-3 saatte sonuç veriyor. 30 dakikada sonuç veren testler ise uçak bilet fiyatından pahalı.
#HavaalanıHavacılığın geleceği sandığımızdan da önce gelecek. Kendi kendine uçabilen uçaklar için büyük yol kat edildi. Tamamen uzaktan bir merkezden kaldırılan uçaklar gidecekleri yerlere gidip inebiliyorlar. İstenen yükseklikle, istenmeyen hava şartlarında başarı ile uçup güvenle inebiliyorlar. Bütün testlerde çok iyi sonuçlar alındı.
#YAZARKoronavirüs New York’u öyle bir vurmuş ki, bir türlü toparlanamıyordu. Yüksek aşılama sayesinde birkaç gündür kentte hareket aşlamış. Ama çoğu yer hâlâ kapalı. Otellerin açık olanları birkaç katını çalıştırıyorlar. Diğer katlar kapalı. Lokantalar, kafeler açılmışlar ama önceki müşterilerinin dörtte birini bile yakalayamıyorlar. Kentin havası hâlâ puslu. Canlanma için yarın çok uzak değil ama yakın görünmüyor.
#YAZARBöyle bir dönemde 11 saat 30 dakika uçmak. Üstelik Amerika’ya. Günde 2 bine yakın insan COVID-19’un pençesinde ölüyor. Sadece Florida eyaletinde günlük can kaybı bazen 200’ü geçiyor. Uçakta sorun yaşamayacağımı biliyordum. Ama sonrası... O güzelim kentin kara bulutlu kargaşasında nasıl duracaktım. Denedik, şimdilik sorun görünmüyor. Ama henüz 14 günün başındayız.
#YAZARTHY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı maliyetlerin çok yükselmesinden yakınıyor. Bu maliyetler altında ezilmemek daha doğrusu şirketin sağlığı için bir dizi tedbirlere hazırlanıyor. Yolculara da yüklenmek istemediklerini belirten Aycı, “Otobüs yolculuklarında bile tavan ücreti 500 TL olarak belirlendi. Uçaklarda iç hatlarda bu ücret Ekim 2019’da belirlenen şekliyle tek yön 450 liraydı. Bu tavan ücreti ile uçmak şirketin sağlığını bozar” diyor.
#YAZARBirçok havayolu şirketi haziran ayında uçmaya başlıyor. Sonra hızla seferler yayılacak. Koronavirüs şartlarına hazırlıklar neredeyse tamam. Havayolları alacakları tedbirleri belirledi. Dünya Sağlık Örgütü ile mutabakatlar da sağlandı. Ama ya yolcular… Tedirgin, kararsız. Havayollarını bekleyen büyük tehlike yolcunun kararsızlığı olacak.
#YAZARDünyada neredeyse bir ilki gerçekleştirdiler. Bir grafiker edası ile gökyüzünden devasa bir Türk bayrağı dalgalandırdılar. Kusursuz bir çizim yaptılar. Şansları da yaver gitti. Bir bulut bile onları gölgelemedi. Ne uçağı ne de kendi yaşamlarını tehlikeye atmadan bayrağımızı Ankara merkezinden birçok şehri, ilçeyi, köyü tepeden kaplayacak bir çizime imza attılar. Genç yaşta mesleklerinin zirvesinde iki kaptan pilot kusursuzdular. Milyonlarca yürek onları alkışladı. Risk almadan, sadece kuralları uygulayarak kahraman oldular. Sivil havacılığın da tek isteği buydu zaten.
#YAZARBoeing 737 Max uçaklarının yaptığı kazalar sonrası, bu modeldeki bütün uçaklar yere indirildi. Bugün uçacaklar, yarın uçacaklar derken aylar geçti. 900’den fazla sipariş alan uçakları uçuramayan havayolu şirketleri ciddi sıkıntıya girdi. THY en fazla sıkıntı çeken havayollarından biri oldu. Hazırdaki 24 uçağını uçuramadı. Zarar, büyük ihtimalle uçabilecekleri tarihe kadar 300 milyon doların üstüne çıkacak. Davalar birbirini kovalamaya başladı.
#YazarlarYaşları 60-70’ten fazla olan erkek yolcular sık tuvalet kullandıkları için genellikle koridor tarafı koltuk tercih ediyor. Genç yolcuların uçuş korkusu olanları mutlaka koridor tarafında oturmak için çaba harcıyor. Ama çocuklar ve büyük çoğunluk aşağıyı seyretmek için mutlaka pencere kenarını tercih ediyor.
#YazarB737 MAX uçaklarının yere indirilmesi THY için büyük darbe oldu. 12’si İstanbul Havalimanı’nda, diğer 12’si Seattle’daki fabrika apronunda bekleyen uçaklar yüzünden binlerce sefer yapılamadı. Tarifeler altüst oldu. Anadolu’ya uçuşlar azaltıldı. Bu sorun yaşanmasaydı THY’nin üçüncü çeyrek kârı daha yüksek olacaktı.
#Yazar