Uçak yolculuğu yapmak, yurtdışına çıkabilmek uzun yıllar önce ciddi bir statü göstergesiydi. Siyah-beyaz fotoğraflarda yolcular uçağa bineceği zaman en iyi kıyafetlerini giyerdi. Havayolu çok az insan tarafından kullanılıyordu.
Her şeyde olduğu gibi zamanla konseptler değişti. Uçaklar ucuzladı. Düşük maliyetli şirketler gelişip pazardan ciddi pay almaya başladı. Havayolu günlük yaşamın bir parçası haline geldi.
İnternet üzerinden uçak bileti satan İngiliz Skyscanner kullanıcılarına “Eski uçak yolculuklarından neyi özlediniz” sorusunu yöneltti. Gelen cevaplar arasında en çok “Kokpiti ziyaret edememek” olması dikkat çekti. Katılımcıların yüzde 46’sı kokpite bir daha giremeyeceklerini, o günleri çok özlediklerini belirtti.
KOKPİT ZİYARETİ (YÜZDE 46)
11 Eylül saldırıları sonrasında kurallar tamamen değişti. Bugün tüm yolcu uçaklarında şifreli kapılar var. Artık tüm uçuş boyunca kokpit kapısı kilitli tutuluyor. Kabin memurları bile kokpite girecekleri zaman özel izin alıyorlar.
Havayolu şirketleri güvenlik kuralları nedeniyle uçuş sırasında yolcuların kokpite girmesine izin vermiyor. Bir zamanlar çocukların hatta uçaktan korkanların uğradıkları kokpit kapısı bugün kilitli.
PROMOSYON BİLETLERİ (YÜZDE 21)
Geçmişte uçak yolculuğu yapanlar çoğunlukla yüksek gelire sahipti. Genellikle promosyonları takip etmezlerdi. Birçok havayolu bilet fiyatlarında sabit ücret uygulardı. Uçuşa ne kadar süre kalırsa kalsın bilet fiyatı değişmezdi. Bugün tam bir promosyon çılgınlığı yaşanıyor. Havayolları uçaklarını erken doldurmak için inanılmaz indirimler yapıyor. Biletini erken satın alan kazanıyor. İnternet veya seyahat acentaları üzerinden promosyonlar çok büyük bir kitle tarafından takip ediliyor. Zamana karşı yarıştan birçok yolcu sıkılmış durumda. Eskisi gibi sabit fiyatlı veya çok az oynayan biletler özleniyor.
Aynı şekilde havalimanlarının da limitleri vardır. Atatürk Havalimanı’nda arka rüzgarla iniş yapabilmenin limiti saatte 5 knot yani saatte 9.25 kilometredir.
Atatürk Havalimanı’nda en hızlı uçak trafiği hareketi 05-23’e iniş, 17-35 sağ ve sol pistlerinin de kalkış için kullanılmasıyla sağlanıyor.
Ama rüzgar yönü değiştiğinde işler Arap saçına dönüyor. Uçakların yeni pist doğrultusunda inişe getirilmesi hava trafiğinin yoğun olduğu saatlerde en az 30 dakika rötara neden oluyor. Böyle olunca inen-kalkan uçaklar rötara giriyor. Yolcu şikâyet etmeye başlıyor.
Oysa Avrupa’da, Amerika’da büyük havalimanlarında olduğu gibi arka rüzgârla iniş limitlerinde değişikliğe gidilmesi gerekiyor. Bu opsiyonun kontrollü olarak kullanılması doğal olarak uçak trafiğinin rahatlamasına yol açıyor.
UĞUR CEBECİ'NİN BOEİNG 787 DREAMLİNER DENEYİMİ
Parça imalatçılarında yaşanan sorunlar, sertifikasyon, tamamen kompozit gövde derken Boeing yeni uçağı 787 Dreamliner’da 2.5 yıl gecikti. İlk teslimat önümüzdeki yıl şubat-mart gibi Japon ANA Havayolları’na yapılacak. Boeing arayı kapatmak için altı test uçağıyla birlikte 28 adet 787’yi tamamladı. Bir yandan da eğitim programı tüm hızıyla sürüyor. Londra’nın yanı sıra Seattle, Şanghay ve Singapur’da 787 simülatör merkezlerinde pilotlar, kabin memurları ve teknisyenler eğitiliyor.
Tamamen kompozit yani plastik gövdeye sahip ilk yolcu uçağı için Boeing eğitimde de devrim yapmaya hazırlanıyor. Binlerce sayfadan oluşan kitaplar yerine USB olarak adlandırılan taşınabilir flash belleklerle veriliyor. Dersler videolar ve üç boyutlu animasyonlarla anlatılıyor. Uçağın etrafında sanal turlar atıp gerçeği öncesinde tüm detaylar hafızanıza kazanıyor.
TAHLİYE İŞARETLERİ YEŞİL
Simülatörden önce kabin mock-up’ını ziyaret ediyorum. En büyük değişim, uzun yıllar acil çıkış kapılarını gösteren, kapının nasıl açılacağını anlatan işaretlerde kullanılan kırmızı renk yerini yeşile bırakmış. Yapılan araştırmalar algıda yeşilin kırmızıdan daha önce fark edileceği ortaya çıkmış.
THY'NİN YENİ UÇAĞI İSTANBUL'DA / FOTO GALERİ,
Türk Hava Yolları’nın yeni aldığı ilk Boeing 777-300ER uçağıyla Seattle’dan İstanbul’a uçtum. İlk diyorum, çünkü diğer 777’ler başka şirketlerden kiralanmış uçaklardı. Şimdi gelen yeni uçak, tamamen THY’nin gelecekteki pazarlama anlayışına göre düzenlenmiş kabini, uygun avioniklerle donatılmış kokpiti ile yepyeni bir uçak
Uçuşumuzu kaptan pilotlar Mehmet Özkurt, Kadircan Pehlivan ve İkinci Pilot Ferihan Işık ile yaptık. Kalkış öncesi Boeing’in Future of Flight Müzesi’nde pilotlarla sohbet etme imkanı buldum. Genellikle yeni uçaktan çok memnunlar. Yaptıkları test uçuşlarında 777’nin kendileriyle kolay bütünleştiğini, kontrolünün çeşitli şartlarda sorunsuz olduğunu söylediler. Uçağın teslime hazırlanmasında Boeing’de çalışan ve ellerimde büyüyen Uçak Mühendisi Gökay Taşkın’ı da görmek beni çok mutlu etti. Hatta Hamdi Topçu ayaküstü iş bile teklif etti. Bizleri Boeing’in Avrupa ve Rusya’dan sorumlu Satış Başkan Yardımcısı Aldo Basile ile Bölgesel Anlaşmalar Direktörü Tibet Giray yolcu etti.
Seattle’da yapılan törenden sonra uçağımıza bindik. 16R pistinde uçak koşmaya başladı. Kargo ve yolcu sayısı oldukça azdı. Neredeyse boş sayılırdı. Kaptan, mükemmel bir çekişle uçağın yerden kesilmesini sağladı. Tırmanış ve irtifaya oturması çok sakin ve yumuşaktı. Kuşkusuz pilotlarımızın mükemmel bir eğitimden gelmiş olmaları ve deneyimleri bu kalkışı kusursuz hale getirmişti.