Mart ayını heyecanla bekliyor. TAI’nin imalatına başladığı 30 F-16 Block 50+ uçağından ilkini gökyüzüyle buluşturacak. Binlerce parçanın, kilometrelerce uzunluktaki kabloların uyumlu olarak ses hızının üzerinde uçuşunu, yerçekiminin dokuz katına karşı gelişini test edecek.
Test pilotluğu, bilginin tecrübe ve soğukkanlılıkla birleştiği pilotluk mesleğinin en yüksek basamağı. İmalatın başarısı zorlu bir uçuşla ölçülüyor. Sistemler A’dan Z’ye tek tek kontrol ediliyor, veriler kaydediliyor. Limitler zorlanıyor. Bu nedenle test uçuşları çok tecrübeli pilotlar tarafından yapılıyor.
ÜÇ BİN SAAT TECRÜBE
Ercan Çelik, 1994’ten bu yana üç bin saat F-16’yla uçmuş bir pilot. Hava Kuvvetleri’nde çeşitli filolarda görev yaptı. NATO’nun Bosna-Hersek’teki harekâtına katıldı. Bu uçuşlar sırasında havada yedi buçuk saat kalarak rekor kırdı.
En son Akıncı Hava Üssü’nde F-16 eğitimi veren Öncel Filo’da öğretmen pilot olan Ercan Çelik, 2008’de TAI’ye girdi. İlk olarak Ürdün, Pakistan ve Türk Hava Kuvvetleri’nin modernize edilmiş F-16’larının tecrübe uçuşlarını gerçekleştirdi. Ancak bunlar gökyüzünde binlerce saat geçirmiş uçaklardı.
Bir başka köşede yine genç bir tasarımcı grubu Türk uçağı HÜRKUŞ’u çoktan beyinlerinde uçurmuşlar bile. Kimi tasarlıyor, kimi yazılımları yapıyor, kimi metalleri kesiyor, kimi kompozit denen gökyüzünün yeni malzemesini en özel şekillerde tasarlayıp pişiriyor.
Hiç bu kadar akıllı insanı bir arada görmedim. Uçaklar, helikopterler, uydular falan yapıyorlar. Ama aslında onlar akıl imal ediyorlar...
Bu dahilerin yaşadığı yerin adı TAI.
YILDIZLAR TAKIMI
Genel Müdür Muharrem Dörtkaşlı, Yapısal ve Uydu Grup Başkanı Bekir Ata Yılmaz, Entegre Uçak Grup Başkanı Özcan Ertem, Entegre Helikopter Sistemleri Grup Başkanı M. Emre Yazıcı, Genel Sekreter Işık Tosun, Pazarlama Müdürü Yılmaz Güldoğan, test pilotu Ercan Çelik ve Kurumsal İletişim Şefi Bican Ateş... Yıldızlar takımının liderleri... Onlarla Ankara’daki dev tesisi gezdim. Üzerinde helikopterle uçup, bütün yapıyı avuçlarımın içinde tutmaya çalıştım. Akıl oyunlarının mükemmel sahasında hayallerden gerçeğe yapılan müthiş bir yolculuğa tanıklık ettim...
THY UÇAKLARI / FOTOGALERİ
115 UÇAK SİPARİŞİ: Boeing ve Airbus’ın verilerine göre Türk şirketlerinin 90’ı kesin 25’i de opsiyon yani kesin siparişe çevrilebilir toplam 115 uçak anlaşması var. Bu uçaklar, önümüzdeki dört yılda filoya katılacak. En çok sipariş 56’sı kesin 25’i de opsiyon, 81 uçakla THY’de. Pegasus’un 26 737-800, MNG’nin 4 kargo A330-200F, Saga’nın 2 737-800, Sky’in 1 737-900ER, Free Bird’ün de 1 A320 siparişi bulunuyor.
THY’nin önümüzdeki günlerde kesinleşecek 20’si kesin 10’u opsiyonlu toplam 30 yeni nesil uzun menzilli uçak alımı için A350XWB ile 787 çarpışıyor. Büyük uçak pazarında 747-8 ve A380 arasında tercih yapılacak. İhtiyaç 5-7 arasında. THY, Borajet’ten kiraladığı ATR72’lerle birlikte bölgesel uçağa da sıcak bakıyor. Diğer şirketler de büyümelerini yeni siparişlerle devam ettirmek istiyor.
YAŞ ORTALAMASI 12.5: Türkiye’deki yolcu ve kargo uçaklarının yaş ortalaması 12.5. Bu rakam yaşları daha yüksek olan kargo uçakları çıkartıldığında 7’ye düşüyor. Önümüzdeki yıllarda gövde ömürlerini tamamlayacak kargoda A300B4’lerle yolcuda MD serisi ve 737-400’lerin hizmet dışına çıkmasıyla rakamlar daha aşağı çekilecek. Yaş ortalamalarında dünya rakamlarıysa çok daha yüksek. ABD’de yaş ortalaması 18, Avrupa’da ise 14.
Birçok havayolu uçaklarını doldurabilmek için promosyonlu koltuk sayısını arttırdı. Üstelik ilan edilen fiyatların çoğuna vergiler ve harçlar dahil. Yani şu zamanlar uçmanın tam zamanı. İyi bir araştırma yaparak Avrupa fiyatlarına Amerika ya da Uzakdoğu’da birçok kente gitmeniz mümkün!
İŞTE KAÇIRILMAYACAK FIRSATLAR
* Ukraynalı Aerosvit Havayolları, İstanbul çıkışlı, Kiev aktarmalı Donetsk’e 79, Odessa’ya 99, Minsk’e 100 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatlarına vergi ve harçlar dahil değil.
* Letonyalı Air Baltic Havayolları, 10 Ocak-28 Mart 2011 tarihleri arasında İstanbul’dan Riga’ya vergiler dahil 80 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor.
* Air France, ekonomi sınıfı Boston’a ve New York’a 348, San Francisco’ya 536, Madrid’e 171, Valencia’ya 175, Tokyo’ya 606, Delhi’ye 542, Singapur’a 607, Johannesburg’a da 557 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor. First Class uçmak isterseniz New York, Washington, Los Angeles 6359, Atlanta ve Houston ise 6369 Euro. Fiyatlara vergiler dahil, hizmet bedeli hariç.
En son 2002’de yapılan araştırmaya göre Türkiye nüfusunun yüzde 12.5’i yani 8.5 milyon vatandaşımız engelli. Ama onları sokakta, havalimanlarında veya uçakta pek göremezsiniz. Bir çoğu nadiren evinden çıkabilir. Pek azı uçabilir. Seyahat etmek, uçağa binebilmek ise hayaldir.
Bu durum Amerika’da veya Avrupa’da tam tersinedir. Her uçakta birkaç engelli yolcuya birden rastlarsınız. Gelişmiş ülkelerde tüm mimari tasarımlar engeller kaldırılarak yapılır. Her kaldırımın köşesinde engelli arabalarının rahatlıkla inip-çıkabileceği rampalar, trafik lambalarında sesli uyarılar, geçiş bölgelerinde özel çıkıntılı taşlar gibi yüzlerce detay vardır.
Havayolları, uluslararası kurallar gereği engelli yolcuların rahat uçabilmesi için her türlü kolaylığı göstermek zorundalar. Yolcunun davranışı, fiziksel ve zihinsel durumu tek başına uçaktan tahliye olmasına engel bir durum oluşturuyorsa, havayolu taşımayı kabul etmeyebilir. Böyle bir durumda yolcunun refakatçi eşliğinde uçmasına izin verilir. Refakat eden kişi, yolcunun ihtiyaçlarından sorumlu olur.
ÖZEL UÇUŞ BÖYLE GERÇEKLEŞTİ - FOTO - GALERİ
Ekonomik krizle birlikte işadamları uzun uçuşlarda maliyetleri düşürmek için havayollarını tercih ediyor. Bağlantılı yani devam eden uçuşlarda bu sefer de havalimanlarında bekleme, dönüşte uçağı kaçırıp bir gün daha kalma gibi sorunlar çıkıyor.
Alman Lufthansa Havayolları, beş yıldır işadamlarına yedi uçaklık filoyla özel jet uçuşları yapıyor. İstenilen yerden limuzinle başlayıp dört veya 12 koltuk kapasiteli uçaklarla devam eden yolculukla Frankfurt, Münih veya Zürih’ten Avrupa ve Rusya Federasyonu’nda bin noktaya hızlı bağlantı sunuluyor. Tüm vergiler dahil fiyatlar uçuş mesafesine bağlı olarak 6 bin 800 Euro’dan başlayıp 36 bin 580 Euro’ya kadar çıkıyor.
Özel uçuşa Lufthansa’nın Türkiye Genel Müdürü Gregor Wende ile katıldım. Wende’nin eşi Sibel Hanım ve Lufthansa Türkiye Halkla İlişkiler Müdürü İnci Gökçe ile Frankfurt’ta buluştuk. Sibel Hanım zarafetiyle ünlü. Alman eşinin görevi nedeniyle hayatının önemli kısmını havada geçirmiş, birçok ülkede yaşamış ama Türkiye’de olmak ona ayrı bir keyif veriyor.
GAZETECİ İÇİN EMO UÇUŞU
Dünyada ilk defa bir gazeteci için gerçekleştirilen demo uçuşunda yolcular özel limuzinle kaldıkları yerden alınarak havalimanına götürülüyor. Uçuşumuzu Frankfurt yakınlarındaki Hahn Havalimanı’ndan yapacağız. Hahn, uzun yıllar Almanya’daki Amerikan üslerinden biriydi. Soğuk savaşın sona ermesiyle 1991’de kapatıldı. Geçimini üsten sağlayan üç bin Alman da işsiz kaldı. Yerel yönetime devredilen meydan sivil uçuşlara açıldı.
KAHRAMAN PİLOT CHESLEY BURNET 'SULLY' SULLENBERGER FOTOĞRAFLARI
Tarihler 15 Ocak 2009’u gösterirken New York Hudson Nehri’nde büyük bir mucize yaşandı. UsAirways’e ait Airbus A320 tipi uçak, LaGuardia Havalimanı’ndan kalkışından hemen sonra kuş sürüsüne girdi. Her biri 15-20 kilogram ağırlığındaki Kanada kazları, A320’nin iki motorunun da durmasına neden oldu.
İçinde 155 yolcu ve mürettebat bulunan, 78 ton ağırlığındaki uçak, adeta motorsuz hava taşıtı ‘planör’ haline gelmişti. 1549 sefer sayılı A320’nin tek kurtuluşu Hudson Nehri’ni yapacağı inişti.