Akdeniz’in havai fişek ve fiesta şehri Valencia olayın henüz pek farkında değil. La Copa America’yı (America’s Cup) futbol turnuvası zannediyorlar. Gelecek yılki finalde milyarderler ve kraliyet aileleri kente akın ettiğinde herhalde farkına varacaklar. Ama biz şimdiden olayın iyice bilincine varıyoruz. Valencia açıklarında, BMW Oracle Racing ekibinin davetlilerini taşıyan Zurga teknesinden müthiş bir yarış izliyoruz. Dünyanın en iyi 12 yelken ekibi, dünyanın en eski uluslararası yarışında toplam yüzlerce tonluk gövdeleriyle şiddetli rüzgara, kabaran denize karşı birincilik mücadelesi veriyor. Tam üç yıl süren bu uzun soluklu mücadelenin içinde çok büyük bir ihtiras yatıyor. Yazılım devi Oracle’ın yelkenci patronu Larry Ellison’un, şu anda İsviçrelilerin elinde bulunan kupayı yeniden Amerika’ya götürme ihtirası.
Adamların denizi bile yok ama, Amerika Kupası’nın sahibi onlar. İsviçreli Alinghi ekibinden söz ediyorum. 31’inci Amerika Kupası’nın 2003 yılında Yeni Zelanda’da yapılan finalini BMW Oracle Racing karşısında kazanıyor ve dünyanın en prestijli yelken kupasını 152 yıllık tarihinde ilk kez Avrupa’ya götürüyorlar.
Eh denizleri olmadığı için de Avrupa’da birilerinin kupaya ev sahipliği yapması gerekiyor. Valencia Belediye Başkanı Rita Barbera, İsviçreli Alinghi ekibinin 31’inci kupayı kazandığı gün başlıyor lobi çalışmalarına. Marsilya, Lizbon ve Napoli ekarte ediliyor ve ev sahipliği Valencia’ya düşüyor.
Şimdi Barbera’nın başarısı sayesinde 23 Haziran - 7 Temmuz 2007 tarihleri arasındaki Amerika Kupası sırasında kente 1.3 milyar Euro akması ve 10 bin kişiye de iş imkanı yaratılması bekleniyor.
Gelecek yıl 32’nci Kupa finalinde Alinghi unvanını korumaya çalışacak. Peki bu unvan maçında Alinghi’nin rakibi kim olacak? İşte 2004 yılından beri önce Marsilya, ardından Valencia’da, sonra Malmö, Trapani ve yine Valencia’da devam eden Louis Vuitton Kupası yarışlarının amacı bu. Alinghi’yle düello yapacak ekibi belirlemek.
Valencia marinasında devasa karargahlar kuran 12 ekip arasında İtalyanı, Fransızı, Güney Afrikalısı, Almanı, Çinlisi, İsveçlisi, Yeni Zelandalısı var. Kupa’nın mucidi olan Amerikalılar ise tek bir ekiple temsil ediliyor; BMW Oracle Racing Team. Ekibin patronu Larry Ellison, BMW ve takımın ana sponsoru Allianz ile birlikte üç yıllık maceraya 180 milyon dolar yatırmış. Maksi sınıfında dünya şampiyonlukları bulunan Ellison, 2000 yılında Amerika Kupası’na katılmaya karar veriyor ve Oracle ekibini kuruyor. 2002’de BMW ile güçlerin birleştirilmesi sonucu takım önce Oracle BMW, ardından BMW Oracle Racing Team (2004) adını alıyor.
BİLGİLER, GÜNEŞ GÖZLÜĞÜNDETakım yüzüyor yüzüyor ve 2003’teki Auckland finalini Alinghi karşısında kaybediyor. 1851 yılından beri yapılan şampiyonada kupa ilk kez Avrupa’ya gidiyor. Ellison’un içine oturuyor ve kupayı yeniden Amerika’ya, üyesi bulunduğu San Francisco Golden Gate Yat Kulübü’ne götürmek için büyük bir mücadeleye girişiyor.
BMW teknolojisiyle alüminyum, çelik ve fiberkarbondan hafif, dinamik kuvvetlere karşı asla kırılmaz gövdeli, 30 milyon dolarlık bir tekne yapılıyor; adı USA 87. Yapımı 30 bin saat süren 27 tonluk tekne geçen mart ayında Valencia’da denize indiriliyor. Oracle yazılımı ve BMW’nin sofistike mühendislik tasarımıyla yaratılan teknedeki teknolojinin incelikleri rekabet açısından sakıncalı olduğu için gizli tutuluyor.
BMW Oracle’daki teknolojik yeniliklerden biri de ekibin kullandığı BMW üretimi dijital güneş gözlükleri. Normalde ekiplerin bilgisayar panelinden izlediği, ancak parlak güneş ışıkları yüzünden seçmekte zorlandığı, rüzgar hızı gibi hayati veriler merceğe yansıyor. BMW aslında dijital gözlükleri, motor gürültüsü yüzünden kulaklıktan gelen bilgileri duymakta zorlanan Formula 1 pilotları için geliştirmiş. Ancak Formula 1 bu teknolojiyi yasakladığı için, yelkene transfer edilmiş.
Ve geçen 19 Mayıs’ta Valencia’da Louis Vuitton Act 11’in iki filo yarışını izliyoruz. Yelken sporuna fena halde yabancıyım ama, bir Formula 1 meraklısı olarak denizdeki bu mücadelenin pistlerdekinden beter olduğunu fark ediyorum. Teknoloji, taktik ve stratejinin yanı sıra müthiş bir kas gücü gerekiyor. Doğaya karşı verilen mücadele de son derece yıldırıcı. İnsan seyrederken bile yoruluyor.
Yarışı izleyen 300 kadar tekne -o günkü kadar kalabalığın hiç olmadığı söyleniyor- arasında bulaşıcı bir heyecan dalgası yaşanıyor. İlk yarışı İsveçli Victory Challenge ekibi, ikinciyi de Alinghi kazanıyor.
Ve bunların tamamı Valencia’nın kent içi dinamiğinden hayli uzakta yaşanıyor. Yarış bitiminde yelkenlilerle birlikte marinaya dönerken, girişte yeni yapılan tesiste birkaç yüz kişilik izleyici kalabalığı dikkat çekiyor, ancak şehir ile denizdeki bu heyecan arasında bir kopukluk var.
DENİZE NAZIR BALKONÖyle beyaz badanalı şirin bir Akdeniz kenti değil Valencia. Şimdiden bastırmış Akdeniz rutubeti de olmasa daha çok şık bir Orta Avrupa kenti görünümünde. İspanya’nın üçüncü büyük kenti Valencia, şimdi final için yeniden elden geçiriliyor. İspanya Yelken Federasyonu Başkanı Gererdo Pompo’nun deyişine göre, Valencia’nın geçireceği değişim, 1992 Olimpiyatları öncesinde Barcelona’ya yapılan makyajdan daha köklü.
Çünkü gelecek yıl nisan ayından itibaren zenginler, kraliyet aileleri ve sinema yıldızları dahil ne kadar şöhret varsa kente akın edecek. Bu nedenle "Denize Nazır Balkon" (Balcon al Mar) adı verilen 500 milyon Euro’luk bir proje çerçevesinde şehir merkezi yeni bir çehre ediniyor.
Zenginler helikopterleriyle inebilsinler diye limanın ortasına özel bir ada ve bu adayı çevreleyen yeni bir mega marina inşa ediliyor. Ayrıca limanı denize bağlayan 800 metrelik tünel sayesinde yelken ekipleri yarış parkuruna 15 dakika içinde ulaşabilecekler.
Şu anda pek etkileyici bir görünümü olmayan havalimanı da yeni bir metro hattıyla doğrudan limana bağlanacak. Kente gelmesi beklenen 10 milyon turisti ağırlayacak yeni oteller de kentin siluetine eklenecek.
Microsoft’u da geçmeye çalışıyor
Oracle’ın kurucusu ve CEO’su Larry Ellison net 16 milyar dolarlık servetiyle bu yıl Forbes zenginler listesinde 15’inci oldu. Oracle, perakende sektöründeki müşteri odaklı yazılımlarda lider durumunda. Veri tabanı, danışmanlık, eğitim ve destek hizmetlerinden yılda elde ettiği ciro 11.8 milyar doları buluyor. Tesco’dan Carrefour’a, Armani’den Benetton’a, Dubai Duty Free’den Galeries Lafayette’e dev müşterileri var. Ancak yazılım sektöründe Microsoft’un ardından ikinci durumda. Şöyle diyor Ellison: "Ben çok rekabetçi biriyim. Kazanmayı severim. İşim bu. Eğer Oracle hissedarıysanız benden bunu beklersiniz. Oracle’ı ikincilikten birinciliğe taşımaya çalışıyorum. Bu, Amerika Kupası’nı kazanmaya çalışmakla aynı şey."