BİR önceki yazıma, "Türk tarım, gıda ve orman ürünleri sektörlerimizin geleceği ihracattan geçiyor. Türkiye’nin tarım, gıda ve orman ürünleri ihracatında 50 milyar dolarlık hedefe odaklanmasının çoktan zamanı geldi" diyerek başlamıştım. Daha sonra sormuştum, “Peki bu nasıl olacak? Nasıl bir yol haritası hazırlanacak? Türkiye tarım ve gıda ürünleri ihracatını nasıl artıracak?” Bugün sıra, Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Başkanı Emre Uygun’da...
#1Yükselen fiyatıyla gündem olan zeytinyağında bazı marketlerde piyasa şartlarına göre yarı yarıya ucuz olan ürünler laboratuvar testi sonucu ile satılmaya başladı. Hürriyet’in konuyu yetkililere sorması üzerine, bu şekilde bir uygulamanın yasak olduğu gerekçesi ile ürünler toplatıldı. Firmaya para cezası kesildi. Bakanlık onaylı gibi gösterilen test sahte çıktı. Zeytinyağında sahteciliğin rekor kırdığını söyleyen üreticiler, “Biz tespit ediyoruz, Bakanlık ceza kesiyor ama ertesi gün yine yolunu buluyorlar. Şu an 200 liraya satılan yağ gerçek olamaz. Halk sağlığı tehlikede” dedi.
#Zeytinyağı192 milyon adetle İspanya’nın ardından en çok zeytin ağacına sahip olan ülkemizin bu yıl 506 bin tonla dünyanın en büyük sofralık zeytin üretimini gerçekleştireceği, zeytinyağı üretiminde ise İspanya, İtalya ve Tunus’un ardından Yunanistan’la birlikte dördüncü sırada olacağı tahmin ediliyor.
#1Anadolu toprakları binlerce yıldır ‘ölümsüz ağaç’ olarak bilinen zeytine anavatanlık yapıyor. Halen Türkiye’de zeytin ağacı varlığı 180 milyonu aşmış durumda. UZZK’nın rekolte tahmin çalışmalarına göre Türkiye’nin 2020-21 sezonunda 430 bin ton sofralık zeytin, 172 bin ton düzeylerinde de zeytinyağı üretimi yapabileceği öngörülüyor. Dünyada zeytin ve zeytinyağı üretiminde ilk 5’te olan Türkiye’nin TİM verilerine göre 2019-20 sezonunda zeytin ve zeytinyağı ihracatı 272 milyon dolara ulaştı. Türkiye’nin geçmişteki en parlak sezonunda zeytin ve zeytinyağı ihracatı 500 milyon dolara kadar ulaşırken, önümüzdeki 5 yılda bu rakamın 1.5 milyar dolar olması hedefleniyor. Bu rakamları yakalayabilmek için de daha çok dökme olarak ihraç edilen zeytinyağının cam şişeye girmesi ve markalaşması önem taşıyor.
#İzmirAYVALIK’TA neler oluyor, diye sordum.Ticaret Odası Başkanı Mustafa Büyükçıvgın’ın kişisel Facebook hesabından yaptığı paylaşımla başlayan, Oda’ya bağlı Laboratuvar Hizmetleri Gıda ve Kimyasal Maddeler Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin kurumun resmi Instagram hesabından yayımladığı yanıt niteliğindeki duyuru ile devam eden gelişmeleri sizlerle paylaştım.
#İzmirUlusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK) illere göre zeytin raporunu açıkladı. Türkiye’nin sofralık zeytinde marka kenti olan Bursa ile ilgili açıklanan oranlar ise dikkat çekti. Geçen yıla göre Bursa’nın zeytin tane miktarı ve rekoltesinin yükseldiği belirtildi. Diğer bölgelere göre Bursa’daki bu artışın nasıl gerçekleştiğini sektör temsilcilerine sorduk. Raporun aksine beyanatta bulunan temsilciler, verilerin gerçeği yansıtmadığını söyleyerek, oranlarda da çıkış değil, düşüş yaşadıklarını açıkladı.
#BursaGeçen yıl MEB öğretmenlere yönelik iki makale yarışması açtı. Birisi ‘FETÖ’ hakkında, diğeri ise ‘Nasıl Bir Eğitim’ konulu idi. Bu yarışmalarda ilçe birincileri, il birincileri belirlendi. Bunlara bir kalem bile hediye edilmedi. Yani derece yapanlar doğru düzgün onore edilmedi.
#YazarAYVALIK Ticaret Odası Başkanı Mustafa Büyükçıvgın’ın davetiyle gittiğim “15. Uluslararası Zeytin Hasat Festivali”nden dönerken başkanlığını Ümmühan Tibet’in yürüttüğü Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi’nin (UZZK) “Sofralık Zeytin ve Zeytinyağı Rekoltesi Resmi Heyet Raporu”nu okudum.
#YazarlarEdremit Ticaret Odası Meclis Başkanı Mehmet Hakkı Semerci, Türkiye'de zeytinyağı fiyatının son 3 yıldır değişmediğini belirterek, "Yurt dışındaki fiyatların gerilemesi nedeniyle dolar, avro ne kadar yükselse de biz bu ürünü 3 sene önceki fiyatlarla tüketiciye ulaştırıyoruz." dedi.
#Zeytinyağı