Kur baskısı, kredilerdeki düzenleme ve ÖTV artışı otomotiv fiyatlarını yukarı itiyor. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Ilısal, "Araç fiyatlarının yıl sonuna kadar kademeli olarak yüzde 20-30 arasında artacağı öngörülüyor” dedi.
#OtomotivCumhuriyet tarihinde, 2013'te 853 bin adet satışla en başarılı ikinci yılını geçiren otomotiv sektörü, 2014’e daralmayla başladı. ÖTV ve faiz oranlarının yükselmesi, satışları düşürürken fiyatları arttırdı. Markalar, yeni model arabaların fiyatını yüzde 20-25 oranında yükseltti. Sektör, yeni yılın ilk ayında yüzde 8 daraldı. 2013 stoklarının bitmesinin ardından daralmanın mart ayında netleşmesi bekleniyor. Sektörün bu yılki beklentisi ise 650-700 bin adet satışa ulaşmak. Orta sınıf bir otomobil fiyatı ise yeni zamlarla 40 bin TL'den yaklaşık 47 bin TL'ye çıkacak. Hürriyet Otomotiv Editörü Emre Özpeynirci ise sektördeki son zamları değerlendirdi.
OTOMOTİV sektöründe bir taraftan Cumhuriyet tarihinin en büyük teşvikleriyle yeni yatırımların önü açılırken, diğer taraftan yapılan ÖTV artışlarıyla gelmesi istenen bu yatırımların önü kesiliyor. Bu tezat duruma anlam veremeyen sektör yetkilileri ise, “Herhalde otomotiv sektörü ‘Yerli oto’ üretecek babayiğit çıkaramadığı için cezalandırılıyor?” yorumunu yapıyor.
#OtomotivBilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, “Yeni teşvik paketiyle yerli oto üretiminde işaret fişeğini ateşledik” diye konuşunca; eski Almanya Başbakanı Gerhard Schröder, “Türkiye kendi markasını yaratmak yerine, elindeki üretimi daha verimli kullanmalı. 150 yıllık otomotiv tarihine 30 yılda yetişebilir misiniz, bilmiyorum” cevabını verdi.
23 yıldır faaliyet gösteren ve çatısı altında 900’den fazla Otomotiv Yetkili Satıcısını temsil eden OYDER (Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği), Otomotiv sektörünün tüm paydaşlarını bir araya getirerek her yıl düzenlediği “Otomotiv Sektörünün Geleceği” kongrelerinin dördüncüsünü, 26 Nisan’da Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilecek.
Türkiye’de 100 bin kişiye doğrudan istihdam sağlayan Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği’nin (OYDER) Başkanı Şükrü Ilısal, Türk halkının yerli kelimesini sahiplendiğini belirterek, “Türkiye’de yerli oto üreten markaların satışları her geçen gün artıyor” dedi.
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER Başkanı H. Şükrü Ilısal, bu yılın başında “Gökten taş düşmez ise otomotiv pazarının 1 milyon adeti bulması, hatta geçmesi işten bile değil' dediklerini anımsatarak, “Ancak, Avrupa'da yaşanan krizler, döviz kurlarının yükselmesi, Arap baharı ve ÖTV artışı gibi nedenlerle bir nevi 'gökten taş düştü' pazar 1 milyonlu rakamları bulamadı” dedi.
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Şükrü Ilısal, Türkiye genelinde 900’e yakın otomotiv yetkili satıcısının 10 milyar yatırım ve 100 bin kişiye doğrudan istihdama sahip olduğunu belirterek, “Ama yüzde 1-1.5 kâr marjlarıyla artık dışardan kimse bu sektöre girmiyor ve girmeyecek. Mevcut yapıyla büyüyemiz, güçlenmemiz ve ana firmalardan destek görmemiz lazım” dedi. Geçmişte şan, şöhret ve itibar için başka sektörlerden otomotiv bayiliğine çok geçiş olduğunu hatırlatan Ilısal şöyle konuştu:
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği'nin (OYDER) “Türkiye'nin Otomotiv Müşteri Profili” araştırmasına göre, katılımcıların yüzde 60'ı yerli araç üretimini doğru bulurken, yüzde 16'lık bir kesim ise daha üst seviyede destek göstererek direkt olarak “Satın alırım” yanıtını verdi.
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği'nin (OYDER) “Türkiye'nin Otomotiv Müşteri Profili” araştırması, bu yılın ilk 6 ayında yeni otomobil alımını makro düzeyde tetikleyen en önemli iki unsurun fiyatların uygunluğu ile kredi olanaklarının sağladığı avantajlar olduğunu ortaya koydu.
Türk otomotiv sektöründe yaşanan rekorlar, dünya devlerine yeni adımlar attırdı. Ford, gelişmekte olan piyasaların simgesi BRIC’ten Rusya’yı çıkarıp, Türkiye’yi koyarak BTIC yaptı. BMW de benzeri bir kararla BRIC’ten Çin’i çıkarıp, Güney Kore ve Türkiye’yi alarak BRIKT tanımını benimsedi.