Güncelleme Tarihi:
Yatırım 15 yılda çıkıyor
“Turizmden, inşaata bir çok farklı sektörde çalışanlar otomobil bayisi olmak istiyordu. Ama bugün yapılan yatırıma karşılık kâr marjları çok düşük. İtibarı ve şan, şöhreti kalmadı bu işin. Otomobil bayisinin kâr marjı yüzde 1’ler seviyesindeyken, akaryakıt bayisinin yüzde 7-7.5, enerji şirketlerinin yüzde 5, inşaat sektörünün yüzde 20, lojistik firmalarının ise yüzde 10 civarında. Bir bayilik için ortalama 5 milyon dolar yatırım yaptığınızı düşünürseniz, bu marjlar hiç cazip gelmiyor. Geçmişte yaptığınız yatırımı 5 yılda çıkartırken bugün 15 yılda çıkartıyorsunuz.”
1 milyonluk pazara hazırız
Şu anda mevcut bayi sayısının 1 milyonluk araç satışını kaldıracak büyüklükte olduğunu belirten Ilısal, “Artık dışardan da kimse girmeyeceği için mevcut yapıyı güçlendirmek ve mevcut bayilerle büyümek gerekiyor. Bu yüzden de artık bayi sahiplerinin işleri eğitimli ikinci kuşağa devretmesi gerekiyor. Geçmişte babaları nasıl para kazanılacağını biliyordu. Şimdi eğitimli çocukları paranın nasıl korunacağını biliyor. Yetkili satıcılık artık daha entellektüel bir ticaret yapısında olmalı” dedi.
Yetkili satıcılık kavramının Türkiye’de tanımının tam olarak yapılmaması dolayısıyla bir meslek olarak algılanmadığına değinen Şükrü Ilısal, yeni dönemde hükümetten yetkili satıcıların korunma altına alınmasını sağlayacak adımlar atmasını ve yetkili satıcılığın KOBİ olarak kabul edilmesini beklediklerini vurguladı.
100 kişiden 16’sı ‘Türk malı oto alırım’ dedi
OTOMOTİV Yetkili Satıcıları Derneği’nin (OYDER) “Türkiye’nin Otomotiv Müşteri Profili” araştırması, bu yılın ilk 6 ayında yeni otomobil alımını makro düzeyde tetikleyen en önemli iki unsurun fiyatların uygunluğu (yüzde 40) ile kredi olanaklarının sağladığı avantajlar (yüzde 31) olduğunu ortaya koydu. OYDER Başkanı Şükrü Ilısal, çevre ve emisyon değerlerinin ise ancak yüzde 3 gibi bir oranla son sırada yer almasının ise iyi değerlendirilmesi gereken bir sonuç olduğunu vurguladı. Ilısal, geçtiğimiz 6 boyunca yeni araç alan müşteriler arasında yaptıkları çalışmalar kapsamında “Türkiye’nin yerli marka yaratma çabasını nasıl değerlendiriyorsunuz?” sorusuyla yetkili satıcılar nezdinde nabız yokladıklarını da dile getirerek, yüzde 60 gibi bir oranda “Evet, doğru buluyorum” yanıtını aldıklarını, yüzde 16’lık bir kesimin ise daha üst seviyede destek göstererek direkt olarak “Satın alırım” yanıtını verdiğini söyledi.
1 milyon oto hedefini indirdi
OYDER olarak yıl başında pazarın 1 milyon adet olacağı tahmininde bulunduklarını hatırlatan Şükrü Ilısal, “Eğer mevcut durumda sektör ve ülke olarak bir değişiklik olmazsa pazar 1 milyona gider’ dedik. Ama geçen ay piyasada yapılan bu ÖTV artışı vesaire gibi gibi gündemler, ilk 6 ayın ikinci 6 ay için çarpanları 850-900 binlik bir pazar gösterdi bize” dedi.