Güncelleme Tarihi:
OTOMOTİV Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) adına GfK’nin Nisan-Ekim 2013 tarihleri arasında sıfır otomobil alan bin 768 kişi ile gerçekleştirdiği ‘Otomobil Alıcıları Takibi Araştırması’ndan ilginç sonuçlar çıktı. Alışverişin her türünde hayatımıza giren ‘kampanyalar’ otomobil alımında da ilk sıraya oturdu. Tüketicilerin yüzde 28’i kampanyaların alımı etkileyen en önemli unsur olduğunu vurgularken yüzde 14.3’ü mevcut işlerine olan güvenden, yine yüzde 14.3’ü de gelirlerindeki artıştan dolayı araç aldıklarını beyan ettiler. Otomobili ihtiyaçtan dolayı alanlar ise sadece yüzde 12.1’lik bir çoğunluğu oluşturuyor.
KREDİSİZ ALMIYORLAR
Türkiye geneli 52 yetkili satıcıda yapılan araştırmaya göre otomobil alanların yüzde 58’i kredi kullanıyor. Ayrıca kredi alanların yüzde 45.4’ü aracı aldığı yetkili satıcının önerdiği finans kurumundan bunu gerçekleştiriyor. Alıcıların yüzde 21’i mevcutaraçlarını takas ederken, takasa girmeyenlerin yüzde 64.4’ü otosunu galericiye satmakta. Otomobil alanların yüzde 82’si oturduğu evin sahibi konumunda iken yüzde 73’ü evli. Tüketicilerin yüzde 66’sı oto alımını bir yatırım aracı olarak görmüyor. Satın alanların yüzde 41’i ikinci aracını almış olduklarını belirtirken yüzde 73’ü aracı kendisinin kullanacağını bildirmiş durumda. Tüketicinin satın aldığı otomobili gördüğü mecrada ilk sırayı yüzde 26 ile internet alırken ardından yüzde 24 ile tanıdığının kullandığı araç üçüncü sırada ise yüzde 18 ile trafik geliyor. Tüketicilerin yüzde 52’si en çok hız sınırını aşanlardan yüzde 49.6’sı ise en fazla kırmızı ışıkta geçenlerden endişeleniyorlar. Tüketicilerin yüzde 63’ü kasko haklarını bilirken yüzde 10.8’i bilmiyor.
Tek umudumuz hurda teşviki
2014 yılı için tek pozitif beklentisinin uygun şartlarda hazırlanmış “Hurda Teşviki”nin devreye alınması olacağını aktaran Ilısal, “Hurda teşvikinin Torba Yasa’nın içine dahil edileceğiyle ilgili duyum almıştık. Bu uygulama aynen Almanya’da, İngiltere’de olduğu gibi bir seferlik değil yıllara yayılmış bir politika olarak benimsenmeli ve sonucunun eski aracını hurdaya veren tüketicinin tekrardan yeni araç alımına itmesi olarak gerçekleşmesi gerekmektedir” diye konuştu.
Oto fiyatları yüzde 30 artacak
OTOMOTİV Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Ilısal, “Araç fiyatları kademeli olarak artacak ve yıl sonunda araç fiyatlarının yüzde 20-30 arasında kura bağlı olarak daha fazla artacağı öngörülmektedir” dedi. Ilısal, sektörün kur baskısı, kredilerdeki düzenleme ve ÖTV’nin artışı ile 2014’e olumsuz bir başlangıç yaptığını belirterek, sözlerine şöyle devam etti: “Bu durumun 2013 yılındaki 853 bin rakamının 700 bine inmesine neden olacağı tahmin edilmekte. OYDER olarak (otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı) tahmini 670 bin-720 bin aralığında tutuyoruz. Araç fiyatları kademeli olarak artacak ve yıl sonunda araç fiyatlarının yüzde 20-30 arasında kura bağlı olarak daha fazla artacağı öngörülmektedir. Daha öncede belirttiğim gibi 1 milyon adetlere göre yapılanmasını gerçekleştirmiş otomotiv perakendecileri için zor günlerin geri gelebileceği tehdidi ortaya çıkmaktadır. Eğer bu senaryo gerçekleşirse ki büyük bir kısmı gerçekleşecek o zaman istihdam kaybı yaşanması ne yazık ki
gerçekleşebilir.”
ALIMDAKİ KRİTERLER
Kampanyalar % 28
İşİne güven % 14.3
Gelİr artışı % 14.3
İhtİyaç % 12.1
Kredİ faİzlerİ % 11.9
Geleceğe güven % 9
Markaya güven % 2.7
Memnunİyet % 2.2
Keyfİ sebepler % 0.7
Satış personelİnİn İlgİsİ % 0.6
Ekonomİk olması % 0.5
Dİğer % 2.2
%66
Otomobiller yatırım aracı olarak görülmüyor
%58
Otomobil satışlarında kredi kullanım oranı
%82
Otomobil satın alanların ev sahipliği oranı
%40.9
İkinci otomobilini satın alanların oranı
%78
Otomobil satın alanların evlilik oranı
TEMSA 2014’te atağa kalktı
SABANCI Holding’in satış dahil stratejik opsiyonları değerlendirmek üzere Credit Suisse’ye yetki verdiği Temsa Global, 1992’den bu yana ürettiği 10 bininci midibüsünü, çalışanların da katılımıyla düzenlenen bir törenle banttan indirdi. Törende konuşan Temsa Genel Müdürü Dinçer Çelik, 2013 yılını başarılarla kapattıklarını belirterek, “9 yeni ürünün lansmanını yaptık ve bu ürünlerin birçoğunun satışına başladık. 2013’te geçmiş yılların en iyi üretim sürecini yaşadık. En iyi yılın yüzde 30 daha üzerinde otobüs üretimi yaptık” dedi. 2014 yılına da çok iyi başladıklarını kaydeden Çelik, “Satışlarımızın yaklaşık 6’da birini Ocak ayında yaptık. Çok başarılı bir ayı geride bıraktık. Hatlarımız dolu. 2015’te de tüm sınıflarda pazar liderliğine oynayacağız” diye konuştu. Çelik, ekonomide yaşanan dalgalanmaya rağmen, 2014 yılında 2 bin 200 adetlik üretim planladıklarını söyledi.
ABD’ye 130 milyon dolarlık İhracat
ABD kıtasının, en önemli ihracat pazarlarından biri haline geldiğini, söyleyen Çelik, “ABD’ye 2010’dan bugüne kadar da toplamda 130 milyon dolarlık ihracat yaptık” dedi.
Türkiye özel geliştirildi
VOLKSWAGEN Ticari Araç, yeni ‘Crafter Turizm’ modelini pazara sundu. Türkiye’ye özel olarak geliştirilen Crafter Turizm’in yolcu bölümlerinde kullanılan koltuklar özel olarak tasarlandı, üretildi ve sertifikalandırıldı. Yeni Crafter Turizm‘in bagajlı 13+1 ve 16+1 yolcu kapasitesi seçenekleri mevcut. Yeni Crafter Turizm modelinde standart olarak sunulan koltuk ısıtma sistemi, sürücü koltuğunun hem oturma hem sırt bölgelerinde bulunan ısıtıcılar sayesinde soğuk hava koşullarında sürücüsünü ısıtıyor. Bu sınıfta ilk kez okul aracı dışındaki modellerde standart olarak sunulan park sensörü, arka kısımda bulunan sensörleriyle nesneleri algılayarak sesli uyarı yaparken, ekranda da yaklaşılan mesafeyi gösteriyor.