Oluşturulma Tarihi: Şubat 14, 2011 00:00
Türk otomotiv sektöründe yaşanan rekorlar, dünya devlerine yeni adımlar attırdı. Ford, gelişmekte olan piyasaların simgesi BRIC’ten Rusya’yı çıkarıp, Türkiye’yi koyarak BTIC yaptı. BMW de benzeri bir kararla BRIC’ten Çin’i çıkarıp, Güney Kore ve Türkiye’yi alarak BRIKT tanımını benimsedi.
TÜRK otomotiv sektöründe yaşanan dünya çapındaki büyüme ve gelişim, dev firmaların stratejilerini tamamen değiştirmesini sağladı. Bu da tüm dünyada büyüyen pazarları tanımlamak için kullanılan BRIC’e (Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin) Türkiye’nin eklenip bazı ülkelerin çıkarılmasına yol açtı. Amerikan Ford, Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin dörtlüsünden Rusya’yı BRIC’ten çıkartarak büyüyen pazarları arasına Türkiye’yi koydu. Böylece, Ford’nun büyüyen pazarları BTIC (Brezilya, Türkiye, Hindistan, Çin) olarak değişti. Alman lüks otomobil devi BMW ise BRIC’ten Çin’i çıkarıp yerine Türkiye ve G.Kore’yi koydu. Çin’in artık bir üst kategoride yer aldığını düşünen BMW yönetimi, büyüyen pazarlar olarak Türkiye ve G. Kore’yi görerek, BRIC’i BRIKT olarak değiştirdi.
Ford, BTIC yaptı
Ocakta Ford’un merkezi Detroit’teki yönetim kurulu toplantısına katılan Ford Otosan Genel Müdürü Nuri Otay, Türkiye’nin gösterdiği performansın takdirle karşılandığını söyledi. Toplantıya başta Başkan Bill Ford ve CEO Alan Mullay olmak üzere üst düzey yöneticilerin katıldığını anlatan Otay, “Çin, Brezilya ve Hindistan’dan sonra büyük potansiyele sahip ülkeler arasına Türkiye’nin girdiği konuşuldu. Hatta Türkiye’nin performansının Rusya’yı solladığına dikkat çekildi”
dedi. Türkiye’nin performansının global toplantılarda da imrenerek konuşulduğunu ifade eden Otay, “Türkiye, geçen yıl imrenilecek bir başarıya imza attı. 2011’de de geçen yıla benzer bir yıl olacak. Burada kurların etkisini görmek lazım. Pazarın gidişatı martta belli olur. Ancak, Türk otomotiv pazarındaki bu çıkış devam edecek” diye konuştu.
BMW, BRITK’e çevirdi BMW’nin Türkiye distribütörü Borusan Otomotiv’in İcra Kurulu Başkanı Eşref Biryıldız ise, Türkiye’nin 2010 yılında gösterdiği performansla BMW’nin 50 distribütör ülkesi arasında açık ara lider olduğunu belirtti. Biryıldız, şunları söyledi: “Türkiye’de 2’nci ve 3’üncü ülkenin toplamından daha fazla araç sattık. 12 bin adedi geçerek tarihi rekor kırdık. Özellikle Aralık ayında BMW’nin dünyada en çok araç sattığı ülkelerin başındayız. Bu da BMW dünyasındaki gücümüzü artırdı. Bugün BMW Yönetim Kurulu, Türkiye ve Kore’yi büyüyen pazarları arasına aldı. Yani BRIC ülkelerine ekledi. Daha doğrusu Çin’i artık üst bir kategori olduğu için çıkarıp yerine Türkiye ve Kore’yi koydu. Toplantılarda artık büyüyen pazarlandan bahsedilirken, BMW yönetimi BRITK (Brezilya, Rusya, Hindistan, Türkiye, Kore) diyor.”
2010’da dayak ve rekor yaşadı 2011’de ‘limitler’i zorlayacakBMW, MINI, Land Rover ve Aston Martin’in Türkiye distribütörü olan Borusan Otomotiv’in İcra Kurulu Başkanı Eşref Biryıldız, 2010 yılının ilk 6 ayında rakiplerinden dayak yediklerini ama bunun etkisiyle ikinci yarı atağa kalkıp tarihi rekor kırdıklarını hatırlatarak, “2010 yılını 12 bin adedin üzerinde BMW satışıyla kapatıp tüm zamanların en büyük rekorunu kırdık. 2011 yılında ise hedefimiz minimum 13 bin 500 adetlik satışa ulaşmak. Eğer limitleri zorlarsak 16 bin adet bile satabiliriz” dedi.
Çin’e gidenleri çevirdikTürkiye’de 80 BMW Satış görevlisinin olduğunu söyleyen Biryıldız, “Bazı satış görevlileri yılda 300 adetten fazla BMW satıyor. Ortalamayı 200 alırsak, Türkiye’de rahatlıkla 16 bin adetlik satışa ulaşabilecek altyapıya sahibiz. Daha fazlası için daha fazla satış görevlisi almamız gerekir. 2009 yılında çıkardığımız yaklaşık 100 çalışanı geçtiğimiz yıl geri aldık” dedi. 2010 yılında Avrupa’da satışı düşen ülkelerin kotalarının Çin’e yönlendirildiğini de hatırlatan Biryıldız, Türkiye’nin Çin’e yönlenen bu araçlardan aldığını belirtti. Biryıldız, “Resmen Çin’e giden araçların önünü kesip biz aldık. Bu sayede Aralık ayında 4 bin adedin üzerinde bir satışa ulaştık. Düşünün bundan 2-3 yıl önceye kadar Türkiye’de satılan toplam BMW sayısı 3 bin adetlerdeydi. Bugün binr ayda bu rakama ulaşıyoruz ve toplamda 16 binden bahsediyoruz. Türkiye’nin geldiği nokta ortada” yorumunu yaptı.
Borusan Oto Taksim açılıyorBiryıldız, İstanbul’da 3’üncü showroomlarını Taksim’de açacaklarını belirterek, “Ritz Carlton Oteli’nin giriş katındaki yaklaşık 2 bin 500 metrekarelik alanı aylığı 100 bin dolara kiraladık. 2.2 milyon
Euro yatırımla kısa süre içinde ‘Borusan Oto İstinye’, ‘Borusan Oto Avcılar’dan sonra ‘Borusan Oto Taksim’ şubemizi burada açacağız” dedi. Geçtiğimiz yıl temsilcisi oldukları ünlü İngiliz markası Aston Martin’in de Türkiye’de ilk showroom’unun burada yer alacağını kaydeden Biryıldız, şöyle konuştu: “2.2 milyon Euro’nun 440 bin Euro’su Aston Martin’in shoowroom’u için harcandı. Açıkçası bu 440 bin Euro’nun yarısı özel olarak getirtilen mermerlere gitti. Showroom’un geri kalan bölümlerinde ise diğer markalarımız sergilenecek. Servis ise yakın bir mesafe olan Kağıthane’de olacak. Ayrıca Anadolu Yakası’nda da bir showroom açmayı planlıyoruz.”
2011’de 1 milyonluk oto pazarına hazırızTÜRKİYE’deki otomotiv yetkili satıcılarını bir çatı altına toplayan OYDER (Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği) 2011’de yeni bir satış rekoru bekliyor. Ocak ayında 50 bin adede ulaşan satış rakamlarının yeni bir rekora işaret ettiğini söyleyen OYDER Başkanı Şükrü Ilısal, “Bu yıl Ocak ayı itibariyle tüm zamanların en iyi ocak ayını geçirdik. Bu satış rakamlarının son beş yılın satışlarına simüle edilmesi halinde pazarın 1 milyonu aşacağını hesapladık” dedi. Ilısal, Türkiye geneline yayılmış 936 otomotiv yetkili satıcısının 70 bin kişilik bir istihdam yarattığını hatırlattı.
2. el otomobil aramak için tıklayın