İZMİR’de 20 yıldır mermer blokları arasında çalışan ve ihracat yapan Gamze Atay, iki yıl önce kurduğu kuluçkahanesi olan ilk salyangoz çiftliğinde kadın istihdamının artırılmasına katkı sağlıyor. Menderes ilçesinin kırsal mahallerinde eğitim verdiği kadınlarla birlikte salyangoz sıvısı çıkaran Atay, bu sayede üretilen kremleri tüm dünyaya pazarlıyor. İşlerini severek yapan kadınlar da artan üretim kapasitesiyle birlikte sürekli olarak çalışacakları günü bekliyor.
#SalyangozSalyangoz, kemik unu, kurbağa bacağı üretimi gibi ilkelere imza atan bir ailede büyür. İç mimarlık okusa da farklı ve daha önce yapılmayanlarla ilgili iş arayışlarına girer. Bu araştırmalar Berk Özsoy’un karşısına Afrika’yı çıkarır. Yoğun seyahatlerin ardından Etiyopya’da avokado yağı üretmeye karar verir ve ülkedeki ilk tesisi kurar. O dönem çok da bilinmeyen bir ürünle yeni bir maceraya başlayan Özsoy, Avofarm markasıyla Türkiye’de kısa sürede birçok ünlü mağazanın raflarında yerini alır. Süreç içinde avokado yağının yanına organik hindistan cevizi yağını da ekleyen Berk Özsoy, bugün Türkiye’nin yanı sıra kendi markasıyla Rusya ve Azerbaycan gibi ülkelerde yerini almış durumda. Hem gıda, hem de kozmetik odaklı yeni ürünlerin yanısıra hedefte aromaterapi odaklı uçucu yağlar da var.
#1Korna üretimi konusunda 30 yıldır Türkiye’de lider olan Seger’in Genel Müdürü Tülin Tezer, Tesla’dan Ford’a dünyanın en önde gelen otomobil markalarına korna üreten sistemin başındaki kadın yönetici. Önünde ‘erkek’ ibaresi olmayan tek ‘Makine mühendisi aranıyor’ ilanına başvurdu, sektöründe fark yarattı.
#Tülin TezerDünyada toplam 195 ülke bulunuyor ve bu ülkelerin hiçbirisinin bayrağında mor renk kullanılmıyor. Peki neden? Aslında cevap basit. Mor, tarih boyunca en pahalı renk oldu ve sadece krallıkların ve imparatorlukların başındaki seçkin kitlelerin alabileceği bir lüks renk olarak kaldı.
#ÜlkeFransa denilince aklınıza ne geliyor, bilmiyorum ama aklım yeme – içmeye, eğlenceye daha çok çalıştığı için gözümün önünde şahane soslar, iyi kızartılmış tavuklar, peynirler ve tabii ki şaraplar uçuşuyor. Burgonya'da Rue De Grand Cru’yu yürüyerek geçirdiğim 6 günden sonra buna bir de olağanüstü ‘doğal peyzajı’ ekledim. Turistler bu yolu otomobille ya da bisiklet ile gidiyor. Ama ben yürüdüm! Mustafa Oğuz ve Jeffi Medina da bu yürüyüşte bana eşlik etti.
#SeyahatŞimdi Bozcaada’nın zamanı. Ege’nin başlangıcındaki bu küçük ada, bağları, turkuvaz koyları, berrak denizi, çiçekli sokakları, sokak arası meyhaneleri, lezzetli şarapları, serin serin esen poyrazı ile tam bir Egeli. Bangır bangır müzik gürültüsünden uzakta, sakin ve keyifli bir tatil geçirmek istiyorsanız bu yıl size Bozcaada’yı öneriyorum.
KOZMETİK sektöründen aldığı pay 400 milyon TL’ye ulaşan dermokozmetik ürünlere olan talep artışı, salyangoz salgısıyla cildi yenileme, karınca yumurtasıyla istenmeyen tüyleri dökme, yılan yağıyla saçları güçlendirme, havuçla vücudun yağ dengesini koruma, mavi anemon çiçeğinden kremle kırışıklıkları önlemeye soyunan sektör 600 bin adetlik yıllık satışı yakaladı. Bu da, üretici firma sayısının 100’e ulaşmasını sağladı.
Geçen yıl Türkiye 73 milyar dolarlık ihracat yaptı. Ama bu hiç de zannettiğiniz kadar kolay olmadı. Girişimciler, bu meblağları yakalayabilmek için tavuk ayağı, vişne dalı, kurbağa bacağı, yosun, salyangoz gibi akla gelmeyecek ürünler ihraç ediyor. Türkiye’de bol bol bulunmasına rağmen tüketicisi hemen hiç olmayan bu ürünleri tespit eden ihracatçılar, ticaret için sadece tek bir ölçü kullanıyorlar: Yeter ki yurtdışında para etsin.
Bursa’da üretilen ve Amerika’dan Tanzanya’ya kadar 62 ülkeye ihraç edilen kornalar, fabrikadan çıkmadan önce ısı, nem, vibrasyon, yağmurlama, akustik ve uzun süreli çalma gibi testlerden geçiriliyor. Frekans ölçümleri ve ses şiddeti tek tek hesaplanan bir korna, üretim boyunca 50 bin kez öttürülüyor. Personelin kulaklık takarak çalıştığı fabrikada, çalışanlar, 4.5 gün süren korna ayarını, ‘Dat-dat’ testi olarak adlandırıyor.