Güncelleme Tarihi:
TÜLİN Tezer, Türkiye’de korna üretiminde 30 yıldır pazar lideri olan Seger’in başındaki isim. Makine mühendisi. 5 kıtada 70 ülkeye ihracat yapan Seger, Tesla’dan Mercedes’e, Ford’tan Audi’ye dünyanın önde gelen otomobil markaları için korna üretiyor. İlkokul mezunu bir anne babanının mühendis kızı Tülin Tezer, sektöründe fark yaratan bir kadın oldu. Türkiye’nin ihracatla büyümesi için çalışan Tezer hikayesini anlattı.
10 YILDIR GENEL MÜDÜR
Nasıl bir ailede büyüdünüz?
Orta gelirli ve üç çocuklu bir ailenin ortanca çocuğuyum. Tüm ailenin aynı apartmanda yaşadığı kalabalık bir aile ortamında mutlu bir çocukluk geçirdim. Annem ve babam ilkokul mezunu olmasına rağmen kız, erkek ayrımı yapmaksızın bizlerin iyi bir eğitim almasına özen gösterdi. Üç kardeş içinde tek mühendis olan benim. 1984 yılında Uludağ Üniversitesi Makine Mühendisliğini kazandım. 1989 yılında da mezun oldum.
Makine mühendisi olduğunuzda iş bulmakta zorlandınız mı?
Çok zorlandım. İş arama sürecinde, iş ilanlarının çoğunda “erkek makine mühendisi aranıyor“ ibaresini görünce gerçekten umutsuzluğa kapıldım. O yıllarda iş dünyası kadın makine mühendisi çalıştırma fikrine oldukça kapalıydı. Bursa’daki en kurumsal otomotiv şirketlerine yaptığım başvurular bile kadın olduğum için geri döndü. Epeyce ümitsizliğe kapılmaya başlamıştım.
Seger ile yolunuz nasıl kesişti?
Seger’in iş ilanını gazetede gördüm. Tam ümidimi kestiğim anda, başında “erkek” ibaresi olmadan makine ve elektronik mühendisi aranıyor şeklinde verilen iş ilanı, benim için bir umut oldu. Başvurdum beni işe aldılar. 10 yıl boyunca Kalite Departmanı’nda çalıştım. Daha sonra bu departmanda edindiğim bilgi ve tecrübeyi,farklı bir alana aktarabilmek için 2000 yılında mühendislik departmanına geçtim. Bu departmanda da Ar-Ge, metod ve proje yönetimi konularında yöneticilik yaptım. 2008 yılında Genel Müdür olarak atandım ve halen bu görevime devam ediyorum.
Yüzde 100 yerli sermayeli Seger’de ne yapıyorsunuz?
Biz, trafikte sesli ikaz cihazı olarak kullanılan kornayı üretiyoruz. Bursa’da ve Çin’de olmak üzere 2 fabrikada da üretimimiz devam ediyor. Onlarca parçayı bir araya getirip farklı desibel ve frekanslarda sesler üretebilen kornalar haline getiriyoruz. Fabrikalarımızdan 200’ü aşkın korna modeli çıkıyor. Otomotiv sektöründe uluslararası bir marka olarak ülkemizde ve dünyada önemli araç üreticileri ile çalışıyoruz. Renault, Audi, Honda, Volkswagen, Tesla, Nissan, Ford, Dacia, ağır vasıta ve iş makinalarında BMC, Ford, Karsan, Isuzu, Daimler, MAN, JCB, Iveco, Temsa, Otokar, DAF, traktör ve tarım makinalarında Hattat, Çukurova, Erkunt, Hidromek, Tümosan, Türk Traktör, Taral, Bozok Traktör, Hars Traktör, motosiklet grubunda ise Indian Motorcyle, Bigdog, Victory, Polaris gibi dünya devlerinin kornalarını tedarik ediyoruz. Dev üreticilerin yanı sıra yenileme pazarında da hem iç hem dış piyasanın kornalarını sağlıyoruz. Şu anda pazar lideriyiz ve sektör tarafından sevilen, tercih edilen bir marka konumundayız.
Kaç ülkede satılıyor?
Biz yüzde yüz yerli sermaye ile 5 kıtada 70’den fazla ülkeye ihracat yapıyoruz. Yılda ortalama 11 milyon adet korna üretimimizi iç pazarın yanı sıra ABD’ye, Güney Amerika’da 9 ülkeye, Avrupa’da 22 ülkeye, Afrika’da 11 ülkeye ve Asya-Pasifik’te 28 ülkeye satıyoruz. 200’ü aşkın modelimiz ile sektörün korna ihtiyacını karşılıyoruz. Tesla, Renault, Mercedes-Benz, MAN, Honda, Audi, Volkswagen gibi dünya devi şirketlerin kornalarını tedarik ediyoruz.
Bu alanda marka olma yolculuğunda zorluklar neler?
37 yıl önce Bursa’da küçük bir atölyede başladığımız yolculuğumuz bugün “Türkiye’nin dünyaya korna ihraç eden markası” olarak devam ediyOR. Üretimden gelen deneyimimiz bizi güçlü yapıyor. Örneğin dünya devi Tesla ile masaya oturduğumuzda tecrübemizin yanında markamız da konuşuyor. Markalaşmak bir bilinç ve kültür. Farklılaşmak, rakipleriniz arasından sıyrılmak, şirketinize değer katmak, kalıcı olmak, güven sağlamak ve tüm bunların sonucunda kazançlı bir marka yaratmak önemli farklılıklar. Bugün yaklaşık 50 ülkede tescilli 2 adet markaya sahibiz.
KORNA ÜRETİMİ ÜLKELERE GÖRE DEĞİŞİYOR
Ülkelere ve markalara göre kornalar değişiyor mu?
Genelde Asya-Pasifik kökenli araç üreticileri araçlarında disk tipi kornayı tercih eder, Avrupa ve Amerika kökenli araç üreticileri ise salyangoz kornayı tercih ediyor. Bu ayrımının da temel sebebi kullanım alışkanlıkları. Asya-Pasifik ülkelerinde günlük yaşamda, şehir içi trafikte korna kullanımı çok fazla. Bunun yanında Avrupa ülkelerinde ise günlük şehir içi trafikte korna ses duymak neredeyse imkansız, gereksiz korna çalmak hoş karşılanmıyor.
TÜLİN TEZER KİMDİR?
Tülin Tezer 1967 yılında Bursa’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Bursa’da tamamladıktan sonra, 1984 yılında Uludağ Üniversitesi Makine Mühendisliğinde okudu. 1990 yılında Seger firmasında işe başlayarak otomotiv sektörüne adım attı. 2008 yılında bu yana Seger’de Genel Müdür olarak görev yapan Tülin Tezer, 2017 yılında BUIKAD (Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği) tarafından Yılın En Başarılı Kadın Yöneticisi ödülüne layık görüldü.
Tesla Model S ve Model 3
Tesla’ya da üretim yapıyorsunuz. Diğer üretimlerinizden bir farkı var mı?
Tesla Model S’in ve Model 3’ün kornalarını üretiyoruz. Tesla’ya verdiğimiz ürünlerin teknoloji olarak diğer üretimlerden farkı yok. Ancak araca bağlantı ile ilgili parçaları elbetteki Tesla araca özel tasarımlar.