Cilt için salyangoz salgısı tüyde karınca yumurtası öne çıktı, pazar 400 milyon lira oldu

KOZMETİK sektöründen aldığı pay 400 milyon TL’ye ulaşan dermokozmetik ürünlere olan talep artışı, salyangoz salgısıyla cildi yenileme, karınca yumurtasıyla istenmeyen tüyleri dökme, yılan yağıyla saçları güçlendirme, havuçla vücudun yağ dengesini koruma, mavi anemon çiçeğinden kremle kırışıklıkları önlemeye soyunan sektör 600 bin adetlik yıllık satışı yakaladı. Bu da, üretici firma sayısının 100’e ulaşmasını sağladı.

İKİ milyar dolarlık kozmetik sektöründe dermokozmetik ürünlerin payı 5 yılda, 5 kat birden artarak 400 milyon liraya ulaştı. Bu artış, salyangoz salgısıyla cildi yenileme, karınca yumurtasıyla istenmeyen tüyleri dökme, yılan yağıyla saçları güçlendirme, havuçla vücudun yağ dengesini koruma, ozon yağıyla cilde parlaklık verme, mavi anemon çiçeğiyle kırışıklıkları önleme, okaliptusla cildi temizleme iddiasıyla öne çıkan krem ve serum üreten firma sayısının 100’e ulaşmasını sağladı. Yıllık satış adetleri 600 binleri bulan bu firmalar, son bir yılda 20 milyon TL’lik salyangoz salgısından, 24 milyon TL’lik de mavi anemon çiçeğinden üretilen krem satışı gerçekleştirdi. Mavi anemon krem satışı 300 bin adetlere ulaştı. Hammaddesi yurt dışından ithal edilip, üretimi Türkiye’de gerçekleştirilen bu ürünlerin fiyatı da 12 TL’den başlayıp 85 TL’ye kadar çıkıyor.

İhracata yöneldiler

Arkadaşımız Cansu Mansur’un yaptığı araştırmaya göre, normal, kuru ve yağlı olmak üzere farklı cilt tiplerine göre üretim gerçekleştiren firmalar, ihracata da yöneliyor. Başta Ortadoğu ve Türk Cumhuriyetleri en önemli dış pazarları oluşturuyor. Bu krem ve serumlar özellikle 18 - 30 yaş grubu tüketiciler tarafından tercih ediliyor. Sipariş edenlerin yüzde 87’sini kadın, yüzde 10’unu da erkek tüketiciler oluşturuyor. Erkekler traş sonrası tahrişi ve saç dökülmesini önlemek için bu ürünleri kullanma yoluna gidiyor. En fazla tercih edilen ürünler arasında cildin yenilenmesini, nem tutma kapasitesini artırarak, kırışıklıkların ve lekelerin azalmasını sağladığı iddia edilen kremler yer alıyor. Salyangoz salgısının (helix aspersa muller) içerdiği doğal allantoin hücre yenilemesini hızlandırdığı ve glikolik asidin doğal peeling etkisi yaratığı savunuluyor.

Merdiven altı üretime dikkat

DERMOKOZMETİK ürünler pazarında faaliyet gösteren firma ve ürün sayısında yaşanan artışa dikkat çeken B’iota Laboratuvarlar’nın Pazarlama Müdürü Ahmet Atçı, şunları söyledi: “Bir ürün bugün piyasaya çıkıyor 3 ay sonra ürün ve üretici firma ortadan kayboluyor. Ayrıca, ürünlerin doğal ya da bitkisel olması alerjik olmadığı anlamına da gelmiyor. Tüketiciler bu ürünleri satın alırken, klinik testlerden geçip, geçmediğine mutlaka bakmalı ve üretici firmaların güvenirliliğine dikkat etmeleri gerekiyor.”

Sahte ürünler güveni azaltıyor

TÜRKİYE’de salyangoz kremi üretimi gerçekleştiren firmalardan Dermoday’in ortaklarında Ergin Odabaşı, “Peru Huenico’dan ithal ettiğimiz salyangoz salgısıyla ürettiğimiz kremleri, 2007 yılından bu yana pazarlıyoruz. Ancak, piyasada ‘helix aspersa muller allantoin’ diye adlandırılan salyangoz salgısını kullanmadan salyangoz kremi üreten firmalar da var. Bunlar, gerçek salyangoz kremi değildir ve umulan etkiyi vermez. Ayrıca bu tür ürünler salyangoz kremine duyulan güveni de yaralıyor” dedi. Odabaşı, salyangoz kreminin yanı sıra daha önce ithalatını gerçekleştirdikleri mavi anemon çiçeği içerikli kırışıklık kreminin de Türkiye’de üretimine başladıklarına dikkat çekerek, “Avrupa’da kullanımının çok yaygın olduğu bu ürünle şimdi satış rekorları kırıyoruz.Satış adedi 300 bini buluyor” diye konuştu.

Etken maddesi yazmayan ürünlerden uzak durun

DERMOTOLOG Dr. Güneş Ertürk de, salyangoz kremlerinde cildi yenilediği söylenen maddenin Cryptomphalus aspersa adlı salyangozdan elde edilen salgı olduğunu söyleyerek, “Bu maddenin kollajen yapımını uyararak cildi yenilediğine dair çalışmalar var. Ayrıca nemlendirici ve yatıştırıcı özelliği de bulunuyor. Salyongoz kremlerinde bu maddenin içerikte bulunmasına dikkat etmek gerekiyor. Ancak piyasadaki salyongoz kremleri incelendiğinde hiç birinin bu etken maddeden bahsetmediği açıkça gözleniyor. Neleri içerdiği belli değil. Oysaki dermokozmetik gurubuna giren kremlerde etken madde bellidir. Bu nedenle eczanelerde satılan, etken maddesi belli olan ürünleri kullanmak daha doğru olur” diye konuştu.

‘Dermokozmetik’nasıl tanımlanıyor

HALEN Amerika ve Avrupa dahil bir çok ülkede yasal tanımlaması net olmayan dermokozmetikler, genel olarak “istenilen kozmetik sonuca, gösterdikleri fizyolojik etki ile ulaşan, deri, saç ve tırnak gibi oluşumların yapı ve fonksiyonlarını olumlu yönde etkileyen, biyolojik aktivitesi olan ya da olduğuu iddia edilen madde ve ürünler” olarak tanımlanıyor. Genel olarak Amerika’da kozmetik, Avrupa’da dermokozmetik, Japonya’da ise ilaç benzerleri olarak adlandırılabiliyor.
Yazarın Tüm Yazıları