23 Nisan 1920 Cuma günü Ulus’taki tek katlı taş binada Türkiye Cumhuriyeti’nin temelleri atılırken, 1924 yılında geçilen İkinci TBMM binası ile de bu temeller sağlamlaştırıldı. 1961 tarihinde hizmete açılan bugünkü TBMM binası da 63 yıldır milli iradenin güçlü bir şekilde temsiline ev sahipliği yapıyor.
#AnkaraPek çok şapkası var; işinsanı, turizmci, koleksiyoner, sanatsever… Bu ay başında 18. edisyonu gerçekleşen Türkiye’nin en kapsamlı çağdaş sanat fuarı Contemporary Istanbul’un kurucusu Ali Güreli ya da yaygın bilinen lakabıyla Sanatsever Ali Paşa ile eski albümlerini karıştırdık; 1950’li yılların Ankara’sından 1980’li yıllarda Paris’te Mübin Orhon, Komet, Mehmet Nazım gibi isimlerle komşuluğuna, oradan bugünün çağdaş sanat tartışmalarına bir yolculuk yaptık.
#Ali GüreliBaşkentin önemli kültür mekânlarından Ulus’taki PTT Pul Müzesi, zengin pul koleksiyonu ve postacılığa dair eserlerin yanı sıra mimari yapısıyla da, yerli ve yabancı turistlerin uğrak noktalarından. Cumhuriyet’in ilk yıllarından yeni yapılacak binalara kredi vermek ve yetimlerin haklarını korumak için kurulan Emlak ve Eytam Bankası olarak kullanılan tarihi bina, günümüzde müze olarak hizmet ediyor.
#PTT Pul MüzesiPosta pulları, posta gönderilerinde posta ücretinin ödendiğini gösteren bir tarafı yapışkanlı, diğer tarafı ise çoğunlukla yazılı ve resimli kağıt etiketler olarak tarihin tanıklarıdır. Pul severler PTT Pul Müzesi nerede? PTT Pul Müzesi tarihçesi, eserleri, giriş ücreti ve ziyaret saatleri (2023) içeriklerini yazımızda bulabilirler.
#SeyahatTürk-Alman İlişkileri alanında ortaya koyduğu eserlerle karanlıkta kalan kültürel belgeleri günümüz insanlığıyla paylaşan Dr. Latif Çelik bu günlerde sürgün Almanların Türkiye’de doğan çocuklarıyla Türk ve Alman medyasında tekrar gündeme geldi. Dr. Çelik, “Tarih insanlığın ortak malıdır. Ama önce bilmek ve anlamak gerek” diyor...
#Clemens HozmeisterTÜRK Tarih Kurumu (TTK) ile Kültür, Tarih ve Entegrasyon Araştırmaları Enstitüsü (IKG) tarafından Almanya’nın Münih kentindeki tarihi Altes Rathaus salonlarında ‘Alman Bilim İnsanlarının Modern Türkiye’nin Gelişmelerine Katkıları’ konulu Türk-Alman Tarih Çalıştayı düzenlendi.
#Almanya-TürkiyeTürkiye, Hitler’den kaçan yüzlerce Alman biliminsanına kapılarını açmıştı. Atatürk’ün talimatıyla yeni kurulan İstanbul Üniversitesi’nde kadro verilen Alman akademisyenler, yıllar boyu yetiştirdikleri öğrencileriyle akademide iz bıraktılar.
#ATATÜRKDüşünceyi ifade ve basın özgürlüğü ile ilgili Alman Anayasası’nın 5. maddesinde, “Herkesin düşüncesini söz, yazı ve resimle serbestçe açıklayıp yayma ve herkese açık kaynaklardan hiçbir engele uğramadan bilgi edinme hakkı vardır. Basın özgürlüğü ile radyo ve film aracılığıyla haber verme özgürlüğü güvence altındadır. Sansür uygulanamaz” denilmektedir.
#UNESCOMECLİS Başkanvekili Mustafa Şentop, eski Meclis Başkanı İsmail Kahraman’ın döneminden itibaren “TBMM” için “Külliye” tanımının kullanılmasını, yerleşkenin mimarı Clemens Holzmeister ile birlikte çalışan Türk mimar Ziya Payzın’ın “Kemal Paşa Külliyesi” tanımıyla savundu.
#GazetehaberleriKUBBESİZ, minaresiz, şeffaf kıble duvarıyla ibadethane açısından sıradışı bir mimariye sahip olan TBMM Camisi, 33 yıllık hizmet süresinin ardından yıkım fermanıyla karşılaştı. Uluslararası Ağa Han Mimarlık Ödülü alan caminin yerine, geçmişte Tabur olarak kullanılan alana kubbeli, minareli daha büyük bir caminin yapılması planlanıyor.
#TBMM‘En İyi 100 Türk Filmi’, ‘En İyi 100 Albüm’, ‘En İyi 100 Türk Romanı’ derken sıra geldi ‘En İyi 100 Mimari Eser’e... Hürriyet Pazar, ‘soruşturma klasikleri’nde yeni bir kapıyı daha aralıyor. 100 kişilik jürimize geniş bir hareket alanı tanıdık ve tanım aralığını, ilk yerleşmelerden biri olarak kabul edilen “Göbeklitepe’den Günümüze” parantezinde tuttuk. Daha önceki soruşturmalarımızda jüri üyelerinden ‘En iyi 10’larını istemiştik, bu kez tanım aralığının genişliğinden dolayı seçkimiz ‘En iyi 20’lik listelerden oluştu. Ve nihayetinde akademisyenlerden, mimarlardan, kültür sanat insanlarından oluşan bir seçici kurul, ‘Türkiye toprakları üzerindeki en iyi 100 mimari eser’i belirledi. İşte jüri üyelerinin madde madde en iyi 20 seçimleri...
#Mimari‘En İyi 100 Türk Filmi’, ‘En İyi 100 Albüm’, ‘En İyi 100 Türk Romanı’ derken sıra geldi ‘En İyi 100 Mimari Eser’e... Hürriyet Pazar, ‘soruşturma klasikleri’nde yeni bir kapıyı daha aralıyor. Mimarlık, tarihsel açıdan uğradığımız bütün duraklardan çok çok daha eski. İnsanın varlığıyla birlikte etrafını inşa etme çabası, dokunuşu upuzun bir sürecin ifadesi. Doğanın fiziksel koşullarından korunma çabası, başını sokacak bir mekân arayışı, sonrasında malzemelerin ve bilimin gelişimi derken basit ihtiyaçlardan ihtişama, işlevsellikten estetiğe, günü kurtarmaktan tarihe tanıklık etmeye onca yapı insanların, toplulukların, ait oldukları coğrafyaların da bir ifade biçimine dönüştü. Üzerinde yaşadığımız Anadolu da sayısız medeniyetin tanığı. Dolayısıyla mimarlık serüveninin de... Bu açıdan ‘En İyi 100 Mimari Eser’ soruşturmamızda 100 kişilik jürimize geniş bir hareket alanı tanıdık ve tanım aralığını, ilk yerleşmelerden biri olarak kabul edilen “Göbeklitepe’den Günümüze” parantezinde tuttuk. Bu parantezin içinde antik çağ, Roma, Selçuklu, Osmanlı ve tabii ki Cumhuriyet dönemi mimarisi vardı. Jüri bu çağların ifadesi olan yapıları (tek ya da çoğul) kendi mimarlık anlayışları ve beğenileri doğrultusunda seçti. Daha önceki soruşturmalarımızda jüri üyelerinden ‘En iyi 10’larını istemiştik, bu kez tanım aralığının genişliğinden dolayı seçkimiz ‘En iyi 20’lik listelerden oluştu. Ve nihayetinde akademisyenlerden, mimarlardan, kültür sanat insanlarından oluşan bir seçici kurul, ‘Türkiye toprakları üzerindeki en iyi 100 mimari eser’i belirledi. Biz de onların seçimlerini sayfalarımıza taşıyarak tarihe özel bir not daha düştük... Kültür hayatımıza ışık tutmasını dilediğimiz bu soruşturmayı da umarız öncekiler gibi beğenirsiniz diyelim... Not: Soruşturmamızda çeşitli nedenlerden dolayı hatıralarımızdan olmasa da fiziksel çevreden silinmiş, yıkılmış, hayatı sona ermiş yapılar yer almadı. 100’lük tablo, varlığını hali hazırda sürdüren yapılardan oluştu.
#Türkiye'deki En İyi 100 Mimari Eser“Taht yok ki payı olsun, merkez Ankara oldukça İstanbul başına yastığa koyup, rahatça uyusun!” Bu sözler “Ankara’nın en çok dönüşünü seviyorum” diyen ünlü şair Yahya Kemal’den. Yazıya özel olsun, gözünüzü seyreylesin diye bir pazar sabahı Sevgili Mustafa Taşkın’la erkenden fotoğrafladık.
#ANKARATÜRKİYE Büyük Millet Meclisi’nde (TBMM) kulisleri, şeref salonunu ve Meclis Başkanlığı’nı kapsayan büyük bir yenileme çalışması var. Yapılan tadilat çok konuşuldu. Meclis’in tarihi dokusunu bozduğu, kulislerin ‘otel lobisine’ dönüşeceği söylendi. Ancak bugün size bu tartışmaları değil tadilat sırasında ortaya çıkan 69 yıllık bir sırrı yazacağız.
#TBMMMilli Saraylar Bilim ve Değerlendirme Kurulu Başkanı Prof. Dr. İlber Ortaylı, TBMM Ana Binası'nın mimarı Avusturyalı Clemens Holzmeister'in Meclis'teki tasarımını çok beğenmediğini belirterek, "İktidar kulisinde mozaikle kaplı olan sütunların, sanat bakımından da mimarın çizimine göre de çirkin görünümü var. Bağdat Paktı toplantısı için aceleyle sütunlar mozaikle kaplandı ve sonra da öyle kaldı" dedi.
#İlber OrtaylıTBMM Başkanı İsmail Kahraman, CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun TBMM’deki enkazın kaldırılması gerektiği açıklamalarına ilişkin, bombanın açtığı çukur ile tankın ezdiği aracın arasındaki yola “Demokrasi Yolu” denileceğini belirterek, “Başbakan'ın odasının olduğu kısım demokrasi müzesi olacak” dedi. Kahraman, TBMM'ye günün sivil savunma normlarına uygun bir sığınak yapacaklarını da söyledi.
#TBMMBaşbakan Yıldırım’ın, “Ne işi var tankların Ankara’nın, İstanbul’un içinde” açıklamasıyla gündeme oturan, darbe girişiminin başladığı şehir içindeki askeri alanlar Büyükşehir’e devredilmesi gündemde. Başkan Gökçek, askeri bölgelerin dev parklar haline getirilebileceğini söyleyerek “Biz onları kullanırız. Zırhlı Tümen’deki binalar BELMEK olur. Akıncılar’daki golf sahası halkın hizmetine girer” dedi.
#Darbe Girişimi