Artırılmış Gerçeklik (Augmented Reality-AR), günümüzün en popüler uygulamalarından biridir. İnternetin ve akıllı cihazların yaygınlaşmasıyla birlikte, reklam ve pazarlamacılar tarafından özellikle tercih edilen bir uygulamadır. Artırılmış gerçeklik hakkında detaylı bilgiyi bulabilirsiniz.
#Artırılmış Gerçeklik Nedir?Artırılmış gerçeklik teknolojisi en kısa anlatımıyla gerçek dünya görüntüsüyle sanal görüntünün bir arada sunulmasıdır. Bu teknolojiden genellikle oyun, sosyal medya gibi alanlarda faydalanıyorsak da aslında kullanım alanı çok geniştir. Hürriyet Teknoloji Yazarı Serap Torun, bu özel teknolojinin detaylarını anlattı.
#Serap TorunTürk pop müziğinin genç isimlerinden Ece Seçkin geçtiğimiz günlerde sosyal medyada ‘en çok konuşulan’ listesine girince, yine bir sahne kıyafeti polemiği oldu sandım ama sonradan öğrendim ki bu kez onu manşete taşıyan Genişletilmiş Gerçeklik (XR) teknolojisi kullanılarak çekilen ‘Lambalar’ şarkısının klibi imiş. İşte bu, konuşmayı en sevdiğim konulardan. Zira popüler sinemanın başyapıtlarından “The Matrix”in de ele aldığı üzere halen “asıl” gerçekliğin, fiziksel dünya dışında bir yerlerde olabileceği üzerine düşünmeye meyilliyiz. Ki bunu artık Elon Musk, Bill Gates gibi popüler iş insanları ve girişimciler de yüksek sesle dile getiriyor. Peki nedir Artırılmış (AR)- Sanal (VR)- Genişletilmiş (XR) Gerçeklik? Aralarındaki farklar neler? Bu teknolojiler klip çekmekten başka bir işimize yarar mı? Dolandırıcılar buna da el atar mı? İşte yanıtı.
#Ece Seçkinİnsanlığın geri kalanı ile aynı kaderi yaşamak istemiyorlar! Teknoloji milyarderleri, yaptıkları toplantılarda hayatta kalma stratejilerini birbirleriyle paylaşıyor. İlk başta bir bilim kurgu filminin senaryo toplantısını andıran bu buluşmalarda; çevresel felaketler, toplumsal ayaklanmalar, salgın hastalıklar ve nükleer felaketin ardından olası kurtuluş senaryoları uzun uzadıya masaya yatırılıyor. İşte Silikon Vadisi zenginlerinin 'kıyamet' planları...
#Teknoloji PatronlarıMetaverse’e olan ilgi oldukça yoğun bir şekilde devam ediyor. Goog-le’da metaverse’e yönelik aramalar geçen yıldan bu yana %7.200 artış gösterdi. Önde gelen araştırma şirketlerinden McKinsey kurumsal şir-ketlerin ve risk sermayesi şirketlerinin bu yılın ilk beş ayında meta-verse ile ilgili toplam $120 milyar yatırım yaptığını belirtiyor.
#Ergi ŞenerSanatın blokzincir (blockchain) teknolojisiyle yarattığı sinerjiden ve son dönemlerde oldukça popüler hale gelen NFT’lerden, metaverse ile ilgili yazılarımda sizlere bahsetmiştim. NFT pazarı her geçen gün yeni eserlerle, projelerle, iş birlikleriyle hızlı bir şekilde büyümeye ve yaygınlaşmaya devam ediyor.
#NftTarım ve Orman Bakanı Dr. Bekir Pakdemirli, 2021 yılında tarımsal dış ticaret fazlasının geçen yıla göre yüzde 31 artışla 7 milyar 200 milyon dolara yükseldiğini belirterek, “Türkiye’de üreten kesimin moralini bozmaya hakkımız yok. Türkiye’de bizim tek bir şeye ihtiyacımız var. Bizim çiftçimizin sırtı sıvazlansın, bu konuda iyi olduğuna dair moral verilsin, beklemediğiniz her şeyi yapar” dedi.
#Bekir PakdemirliNFT aleminde milyon dolarlara satılan 'sanal' tablolar, Metaverse'te kapış kapış giden 'sanal emlak'lar... Yaşananlar bir çılgınlık mı popüler kültürün yarattığı bir 'fenomen' mi yoksa yakın gelecekte daha fazla muhatap olacağımız bir gerçek mi? İşte günümüzün 'Osman Hamdi Bey'i Refik Anadol örneğinden hareketle NFT aleminde yaşananlar ve bilmemiz gerekenler...
#NFTMetaverse denen dijital alemde, köprüler de kuleler de parsellere bölünüp gerçekten alınıyor ve satılıyor artık. Kafanızın allak bullak olduğunun farkındayız. O nedenle uzmanlarımızın da desteğiyle akıllardaki soru işaretlerinin yanıtlarını bulmaya çalıştık.
#MetaverseMetaverse tabiri araştırılıyor. Kripto para piyasasını yakından takip eden kişiler araştırmalarını hızlandırdılar. Metaverse merkezli sanal dünyaya giriş, akıllı gözlükler, sanal gerçeklik ya da artırılmış gerçeklik başlıkları sayesinde sağlanabilecek. Peki, metaverse nedir?
#MetaverseUzun süredir sıklıkla kullandığımız “Dijital dünya” kavramı, artık ayrık bir tanım olmaktan çıkarak her geçen gün daha kapsayıcı bir hale gelirken, yaşamakta olduğumuz fiziksel dünya da aynı oranda dijitale doğru genişliyor. Her ikisinin de kapsamının birbirine doğru genişlemesiyle birlikte fiziksel ve dijital ayrımının sınırları da gitgide belirsizleşiyor, birbirlerinden aldıkları pay artmaya devam ediyor.
#MetaverseDünyanın önde gelen teknoloji üreticilerinden Oppo, dünya genelinde kullanıcı kitlesini genişletmeyi sürdürürken Türkiye pazarına da ayrı bir önem veriyor ve yerli üretimle de ülkemize verdiği önemi gösteriyor. Bu kapsamda Oppo Orta ve Doğu Avrupa Başkanı Johnny Zhang, Hürriyet'e önemli açıklamalarda bulundu, şirketin hedeflerinden ve vizyonundan bahsetti, gelecek ürünlerle ilgili önemli ipuçları verdi.
#OppoZ kuşağı bireylerin eşitlik temalı reklamlara karşı ilgilenimleri üzerine bir doktora araştırması ‘Z Kuşağı: Eşitlik ve Reklam Tasarımları’ adıyla Nobel Bilimsel Eserler tarafından yayımlanan Dr. Begüm Aylin Önder, “Bu bireyler sadece ‘insan gibi yaşamak’ istiyor, bunu yaparken kendi özellerini, kendi istedikleri, kendi sınırları doğrultusunda çizmeyi, saygı görmeyi istiyor. Çünkü onlar baskılanmış, sosyal güvence derdi olan, yaşadığı sıkıntıları çocuğuna yaşatmak istemeyen daha endişeli bir neslin çocukları. Z kuşağı ebeveynlerinin aksine cesurca neden diye soran sorgulayan, özgürlüğe önem veren bir nesil. Kafasını telefondan, tabletten kaldırmadığını söylediğimiz, sorumsuz diye tanımlanan Z kuşağı, aslında ekolojiye saygı duyan, insan hakları, özgürlük gibi kavramları önemseyen bireyler. Bir adım gelene aslında bin adım giden vicdanlı bir kuşak. Ama yaklaşmayı bilene” diyor.
#Z KuşağıGerçek dünya görüntüsüyle sanal görüntünün bir arada sunulmasıdır. Bu teknolojiden genellikle oyun, sosyal medya gibi alanlarda faydalanıyorsak da aslında kullanım alanı çok geniştir. Hürriyet Teknoloji Yazarı Serap Torun, bu özel teknolojinin detaylarını anlattı.
#Artırılmış Gerçeklik TeknolojisiOyun denildiğinde her kuşağın farklı tanımlarının olduğu bir dönemi yaşıyoruz. Ancak oyun artık sadece eğlence amaçlı bir etkinlik değil, işe alımdan pazarlamaya kadar hayati öneme sahip ciddi bir iş olarak da karşımıza çıkıyor! Dünyada hızla ivme kazanan ve ‘oyunla bir işi yaptırma’ olarak tanımlanan ‘Oyunlaştırma’ tekniğini, Türkiye’de bu işin kitabını da yazan Eğitimci, Oyunlaştırma Uzmanı Ercan Altuğ Yılmaz ile konuştuk.
#BursaTablet sektörünün yıllardır açık ara birinci ismi olan Apple, iPad serisiyle 7'den 70'e her kesime ulaşıyor. 10 yılı aşkın bir süredir karşımızda olan iPad'ler, her yıl biraz daha evrilirken, şirket bu kez karşımıza yeni nesil iPad Pro'larıyla çıktı. 11 ve 12.9 inç'lik iPad Pro'ları görücüye çıkaran Apple'ın 11 inç'lik yeni iPad Pro'sunu yakından inceleme şansı buldum. Başlıkta da belirttiğim gibi 'Bilgisayara artık ihtiyaç yok'. Peki bunu neden söylüyorum? Gelin, yeni iPad Pro'ya yakından bakalım.
#AppleApple, koronavirüs salgını nedeniyle birçok fabrikada üretimini durdursa da, yeni telefonları için son hazırlıklarını yapmayı sürdürüyor. Planlanan tarihte bir ertelenme durumu olmazsa Eylül ayında iPhone 12 serisini ilk kez göreceğiz. iPhone 12'nin en dikkat çeken özelliklerinden biri de LIDAR sensörü olacak.
#AppleYeni nesil kablosuz telefon teknolojisi 5G, dördüncü nesil teknolojinin yaklaşık 10 katı veri iletim hızı sağlamaktadır. Uluslararası Telekomünikasyon Birliği ve Avrupa Birliği tarafından 2020 yılına kadar tamamlanması ve kullanılmaya başlanılması öngörülmektedir. Peki, 5G tam olarak nedir, özellikleri neler? 5G teknolojisiyle ilgili bilgiler...
#5GMarka olmak, pazarlamada söz sahibi olmak ve satış için artık eskiden olduğundan farklı yöntemler kullanıyoruz. Çünkü gelişen teknoloji ve değişen jenerasyon satınalma davranışları başta olmak üzere pek çok alanda davranış değişikliği yaşanmasına sebep oluyor. Şu an için ekonomimizi yönlendiren 3 kuşak görüyoruz. Bunlar; X, Y, Z kuşakları. Bu kuşakların tercihleri neticesinde giderek bütünleşen iletişim ve teknoloji dijital medya, dijital pazarlama, dijital itibar yönetimi, dijital reklam gibi kavramları hayatımıza dahil etti.
#Serap TorunDijital dönüşüm şirketlerinden IFS, Türkiye’deki 20. yılında, sürdürülebilir başarılara imza atabilen ve dünyada Türkiye adına rekabet avantajı yaratmayı hedefleyen şirketleri bir araya getirdiği tecrübe paylaşım platformunun ilk etkinliğini 27 Kasım 2019 tarihinde Swissotel’de iş camiasının önde gelen isimleri eşliğinde gerçekleştirdi.
#TeknolojiSanalın ve gerçeğin iyiden iyiye birbirine karışacağı günlere hazırlanmaya başlamanın tam zamanı. Mixed reality (Karma gerçeklik) henüz hayatımıza yeni giriyor. Sağlık ve turizm alanında kullanılan bazı uygulamalar var. Tam anlamıyla sıçrama yapması ise internet hızının artması ile yani 5G’den sonra bekleniyor. Çünkü bu teknolojiden her alanda daha fazla faydalanabilmemiz için daha hızlı internete ihtiyaç var.
#Serap Torun