Paylaş
Teknolojiyi üretim odaklı kullanmak nedir?
Öğrenim Teknolojileri Uzmanı Prof. Dr. Selçuk Özdemir: Çocuklarımızı sadece önlerine konulan hazır bilimi ve teknolojiyi tüketmeye yönlendirmek yerine, onların bu dönemin en baskın üretim aracı bilişimi, bugüne kadar biriken bilimsel bilgiyle sabır içinde, sorgulayarak, merakla ve denemekten korkmayarak yeni sentezler ortaya koymaya yönlendirme arayışının bir özetidir.
İletişim Bilimleri Uzmanı Prof. Dr. Uğur Batı: ‘Dijital yerliler’ olarak adlandırılan son nesil teknolojiyi en çok eğlence amacıyla kullanıyor. Onlar için çevrimiçi ortamlarda, sosyal medyada zaman geçirmek, video takip etmek, şarkılar dinlemek ve oyun oynamak teknolojiyi kullanma sebeplerinin başında geliyor. Yani teknolojide tercihi üretimden değil, tüketimden yana kullanıyoruz. Oysaki bunu tersine çevirmek gerekiyor. Yani bir çocuk Youtube’da içerik üretiyor ve bu içeriklerle insanlara yararlı oluyorsa teknolojiyi ‘üretim odaklı’ kullanıyor, demektir.
Peki, teknolojiyi üretim odaklı kullanmanın yolları nelerdir?
Prof. Dr. Selçuk Özdemir: Download toplumundan upload toplumuna” geçmeliyiz. Bunun için de bazı yöntemler var.
Kodlama yapsın: Makinelere emir verme becerisi olarak özetlediğimiz ‘kodlama’ sadece belli meslek gruplarının kullandığı bir teknik değil, çocuklarımızın tüm derslerde anlatılan konuları somutlaştırarak ve uygulamasını yaparak öğrenmelerine yardımcı olacak tarihteki en ucuz, en kolay, en çeşitli ve en zengin öğrenme aracıdır. Kodlamanın yanında, bugün her yaşa ve her beceri seviyesine uygun iki boyutlu ve üç boyutlu tasarım yazılımları sayesinde çocuklarımız etraflarında gördükleri nesneleri veya hayalini kurdukları şeyleri sınıf ortamında soyut olarak gösterilen geometriye ve sanata adeta hayat vererek tasarlayabilirler.
Video içerikleri hazırlasın: Çocuklarımız, cihazlarında bulunan video işleme yazılımlarını kullanarak özellikle sosyal bilimler alanında karşılaştıkları yerel, ulusal ve global sorunlara dikkat çekecek ve kendi çözüm önerilerini sunabilecekleri görüntülü içerikler hazırlayabilir, tespit ettikleri sorunlara çözüm olacak ürünleri geliştirebilirler. Bu üretim süreci sonunda ortaya çıkan ürünlerin düşünsel haklarına sahip olmak üzere patent ve telifin neden ve nasıl alınması gerektiğini ve ileride ortaya koyacakları yeniliklerle ülkelerine zenginlik kazandırabileceklerini öğrenebilirler.
Sanal gerçekçilikle ilgili araştırma yapsın: Scratch gibi kodlama ve Tinkercad gibi 3d tasarım çevrim içi yazılımları, çocuklarımıza uzaklardaki arkadaşlarıyla beraber aynı ürün ve tasarım geliştirme fırsatını veriyor. Artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve karma gerçeklik teknolojileri çocuklarımızın simülasyonları kullanarak yine uzaklardaki arkadaşları veya eğitmenlerle sanki aynı ortamdaymış gibi çalışma fırsatı yakalama fırsatı sunuyor. Bu konularda araştırma yapabilirler.
İÇERİK ÜRETMEK, TEKNOLOJİ ÜRETİMİDİR
Prof. Dr. Uğur Batı: Teknoloji üretiminde güçlü olan ülkeler aynı zamanda geleceğe hükmeden ülkeler olacak. Gelecek kesinlikle hayal gücü ile gelecek, inovasyon ile gelecek, teknolojiyle gelecek. Bu sebeple çocukların teknoloji üreticiliğini teşvik etmek gerekiyor.
Youtube’da içerik üretsin: Çocuklar son yıllarda Youtube’da video çekmeye bayılıyor. Ancak içeriklerini başkalarına faydalı olmak için kullanabilir. Örneğin hayvan hakları konusunda içerikler üreterek bu içerikleri paylaşabilirler.
Robot yapsınlar: Dünyada ‘Maker Hareketi (Maker Movement)’ diye adlandırılan olgu çok önemli bir durumda. Hızla yayılan ‘kendin yap’ kültürüyle teknolojinin birleşmesinden oluşan bu akımda çocuklar sıfırdan hiç olmayan bir şeyi hayal edip üretebiliyorlar. Algılayıcılarla çalışan sistemler çalışıp, ev ödevlerine yardımcı olan ‘şair robotlar’ yapabilirler. Bazen hepimizin ihtiyacı olan ama hiç aklımıza gelmemiş basit bir düzenek üretebilirler.
Dijital oyun üretsin: Dünyada ‘insani bilimler’ yükselişte. Bu sebeple kurgu ve senaryolaştırma çok önemli! Örneğin Singapur harika bir dijital oyun ülkesi, fakat orada bunu yazılımla yapmıyor, oyun, kurgulaştırma, senaryolaştırma ve markalaşma ile yapıyorlar. Bizim çocuklarımız da bu tür beceriler hakkında araştırmalar yaparak kendi özgün dijital oyunlarını üretebilirler.
HAFTANIN KİTABI
‘Mavi Dünya’ üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizin deniz canlılarını bilimsel ve eğlenceli bir dille çocuklara anlatıyor.
Yayınevi: Sia Kitap
Yazar: Dr. Özgür Emek İnanmaz
Tür: Bilim
Sayfa: 64
Fiyatı: 25 lira
#EVDEKAL ETKİNLİĞİ
Dünya kukla günü
21 Mart Dünya Kukla Günü’ne özel olarak gerçekleştirilecek olan etkinlikte minikleri eğlenceli bir kukla gösterisi bekliyor.
Etkinlik tarihi: Yarın
Saati: 10.00
Yaş: 3-9
Bilet fiyatı: 28.50 lira
Paylaş