Eskiden uçak alımlarında yapılan off set anlaşmaları tarihe karıştı. THY’nin 20 milyar dolarlık alımı ile Türkiye’de Airbus ve Rolls Rocye’un yatırım yapması ve parça alımı garanti altına alındı. Yani büyük paralar ödeyeceğiz ama aldığımız uçaklar ve uçak motorları Türk Havacılık sanayiine yeni bir kan getirecek, dolaşımı hızlandıracak.
#Türk Hava YollarıTHY’nin 2023 sonunda verdiği toplam 20 milyar dolarlık uçak siparişinin imzaları İstanbul’da atıldı. Anlaşma 150 adet A321neo ve 80 adet A350 kesin uçak siparişini içeriyor. Törende ayrıca 15 yıllık STEP programının da lansmanı yapıldı. Program, Rolls-Roys ve Airbus’ın Türk şirketleriyle üretim hedefli araştırmalar yapmasını içeriyor.
#Türk Hava YollarıTürk Hava Yolları'nın yeni markası olan ve 104 uçakla kurulan AJet özel bir uçuşla Ankara'dan İstanbul'a ilk seferini yaptı. Uçuş öncesi düzenlenen tanıtım programında konuşan Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat " AJet'imiz 2024 yılında 104 uçakla ve 24 milyon yolcuyla bütçelenerek operasyonlarına başlıyor. 1.8 milyar dolar gelirimiz olacak. 2028 yılında ise uçak sayımızı 200'e çıkarmaya çalışacağız. Gelirimiz de 4.1 milyar dolar olacak. Bugün 'Yeniden merhaba Ankara' derken Ajet'in, hem Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan hem de Ankara'dan ülkemizi dünyaya açan kapıları olacak" dedi.
#AjetCebelitarık İspanya’nın güneyinde Tarık Dağı’nın yanı başında sakin bir yerleşim yeri. Başkenti olacak kadar büyük değil ama merkezinin adı Gibraltar. İki saat havalimanı pistinde geziniyorum. Sakin, gerçekten yavaş bir şehir ya da bölge olan Cebelitarık’ın sessizliğini sadece inip kalkan uçaklar bozuyor.
#CebelitarıkPandemiden sonraki en hızlı toparlanma bu yıl oldu. Hem yolcu sayıları arttı, hem de uçak sayıları. Elbette uçulan nokta sayısı, havalimanlarındaki uçak indi-kalktı grafikleri hızla yükseldi. Uçak fabrikalarının imalat hızları arttıkça sistem doruğa ulaşacak. Ancak uçak imalatlarının artması için yan saniyelerinde hıza ayak uydurması bekleniyor. Uçak bilet fiyatlarının yüksekliğine rağmen hemen her havayolu kapasitesinde ya da üstün de bir doluluk yakalıyor. Dünyada ortalama uçak dolulukları yüzde 70-80 hatta zaman zaman üstünde gerçekleşiyor. Dünyanın en çok noktasına uçan havayolları arasında liste başı olan THY taşıdığı 85 milyon yolcu ile bir rekora imza attı.
#THYTürk Hava Yolları geçtiğimiz ay duyurduğu uçak alımlarına ilişkin net açıklamada bulundu. THY, 355 adet uçağın Airbus'tan alınmasına ve A350 uçaklarının motor hizmeti ile yedek motorlarının Rolls-Royce firması tarafından temin edilmesine karar verdi.
#THYSipariş vermekte geciken havayollarının büyüme hızları da düşecek. Havayolu uçağı üreten Boeing, Airbus Embraer gibi şirketler bazı modeller için ancak 2027-2028 tarihlerine rezervasyon yapabiliyorlar. Bazı modeller için fabrika tezgahları 2037’ye kadar dolmaya başladı
#Havayolu ŞirketleriArtık Türkiye’nin ‘Cumhuriyet’ adında bir uçağı var. Kuyruk dikmesinde Atatürk’ün müthiş bakışı yer alıyor. O uçak aslında uzun bir yoldan geliyor. Pegasus Havayolları çalışanlarının yıllarca yaptıkları çalışmaların bir armağanı. Ne kadar güzel görünüyor bir baksanıza...
#Ali SabancıAdı artık Ajet. Düşük maliyetli bir havayolu olacak. Şimdilerde biraz arada kalmış bir havayolu. İşin başına Kerem Sarp getirildi. Eli serbest bırakılırsa sanırım yepyeni bir havayolu doğar. Fiyat politikası da doğru ayarlanabilirse başarı ihtimali giderek yükselir.
#AnadolujetEn sık bindiğimiz yolcu uçakları dar gövdeli uçaklardır. Bunlar arasında Boeing’in 737 serisi, Airbus’ın da A320 ailesi var. Siz bu iki uçaktan hangisinde daha rahat ediyorsunuz? Hangisine daha fazla güveniyorsunuz? Bu soruların cevapları birbiri altına konulduğunda neredeyse skor eşitleniyor. Dar gövde önümüzdeki dönemde daha çok üretilmesi gereken uçak olarak gündeme geliyor. Bu iki uçaktan daha küçük yolcu uçakları da var ama 737 ve A320 halen pazarda lider konumundalar.
#Dar GövdeParis Air Show bu yıl yine uçak ve helikopter siparişlerinde rekorların kırıldığı en önemli platform oldu. Kimine göre 80 milyar, kimine göre 100 milyar doların üzerinde tutarlarda sipariş verildi. Airbus ve Boeing’in ezeli rekabeti burada da sürdü. Hem 737 Max hem de 787 ve 777X uçaklarının imalatlarında sıkıntılar yaşayan Boeing, siparişlerde geri kalsa da bu üç modelde ticari başarıyı yakalayacak gibi görünüyor.
#Paris Air ShowBir uçuş için karar verirken dikkatli olun. Özellikle turizm amaçlı uçuşlarda bu daha da önemli. Bilet aldıktan sonra uçuş saati ya da gününü değiştirdiğinizde ciddi ödemelerle karşılaşabilirsiniz. Dikkatli olun. Ucuz diye alıp sonra değiştirdiğiniz uçak bileti size çok daha pahalıya mal olabilir.
#THYTHY pilot sıkıntısında bir darboğaza mı girdi? Bu soruyu yaratan sıkıntı yaz ortalarında iyice gündeme gelecek. Artan seferler, yolcu yoğunluğu THY için gerçekten övünülecek bir şey ama bazı uçakların pilot eksikliği nedeniyle uçurulamamasına varan boyutta bir endişe var. Türk Hava Yolları 2022 yılı başlarında verilen yanlış bir kararın pençesinde. Uçuş okulunun kapasitesi düşük, başka okullarla anlaşmaya gidilmesi kararı da bekletildi. 2023’te ise sorun kendini gösterdi. Yeni uçak teslimleri sürüyor. Birkaç aydır THY’de hummalı bir pilot yetiştirme çalışması söz konusu.
#THYDünyanın sayılı uçak motoru üreticilerinden Pratt&Whitney’in özellikle Airbus A320 ve 321neo ailesi için yaptığı PW1100G motorlarda ciddi sorunlar çıkmaya başladı. THY dört uçağını yere indirmek zorunda kaldı. Şirketten yedek motor istendi. THY yalnız değil. Bunun gibi birçok havayolundan talep artınca Pratt&Whitney zor durumda bıraktı.
#Pratt&WhitneyMacaristan merkezli Avrupa’nın düşük bütçeli hava yolu şirketi Wizz Air İstanbul Havalimanı uçuşlarına başladı. Wizz Air’ın İstanbul’a ilk uçuşu, İngiltere'nin başkenti Londra’da bulunan Luton Havalimanı’ndan kalkan uçakla gerçekleşirken İstanbul Havalimanı’na inen hava yolu sayısı 84 oldu.
#Wizz AirHavacılık dünyasının gözü İstanbul’a çevrildi. İGA-İstanbul Havalimanı, THY, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi el ele vererek, ‘Routes World İstanbul’ organizasyonunu üstlendiler. Ekim 2023’te, İstanbul 4 binden fazla havacıyı ağırlayacak. Türkiye havacılık tarihi ve İstanbul’un tanıtımı için kritik öneme sahip etkinliğin devir teslimi Las Vegas’ta düzenlendi.
#THYYunanistan'daki İskados Uluslararası Havalimanı'na iniş yapan yolcu uçağı insanların sadece birkaç metre üzerinden geçerek yürekleri ağza getirdi. Olayın görüntüleri sosyal medyada dikkat çekerken pilotların bu kadar alçak iniş yapmasının nedeni de ortaya çıktı...
#YunanistanHavalimanı otoriteleri sanki pandemi bitmiş gibi davranıyor. Hijyen şartlarının peşini bıraktılar. Çok yoğun olan havalimanlarında insanlar burun buruna dolaşıyor. Sosyal mesafe tümüyle unutuldu. Sadece yerlerdeki işaretler kaldı. Uçaklarda ise havayolu şirketleri maske zorunluluğu kalktıktan sonra işi gevşetti. Dezenfektan işlemleri savsaklanmaya başladı. Oysa COVID-19’un son varyantlarında bulaşıcılık doruğa çıktı.
#MaskeUkrayna işgalinin başlamasından hemen sonra hem Boeing hem de Airbus, Rusların verdiği uçak siparişlerini durdurdu. İmalatları duran uçakların tezgâhta olanları başka ülkelere satış için hazırlanıyor. Bu konuda Amerikan Boeing firması ciddi bir ticari zarar görecek olmasına rağmen kararlı davrandı. Airbus da hemen iki A350 uçağını Ruslara vermekten vazgeçti.
#UçakRusya’nın havayolu uçaklarının neredeyse yüzde 80’i kiralık. Bu uçakları kiraya veren batılı ve Japon leasing şirketleri ciddi bir sıkıntı içindeler. Ödemeleri uzun süre alamayacaklarını ve açılacak davaların uzun süreceğini tahmin ediyorlar. Kiralık uçaklara el konulacağını düşünen Rus havayolu şirketleri bu uçakların çoğunu yere indirdiler. Havalimanlarında bekletilen uçaklar günlük masrafları ile de borç yükünü arttırıyor.
#RusyaYolculardan çoğu bindikleri uçakta internet olup olmadığını soruyorlar. ‘Bu uçakta yok’ cevabı yolcular için artık çok üzücü oluyor. Her şartta aşağı ile bağlantılarının kopmasını istemiyorlar. Pandemide uçuşların azalmasına rağmen, THY uçuşlarında 2019’da ortalama aylık bağlantı 70 bin civarında iken, 2021’de 90 bini geçti. Yıllık ortalama bağlantı ise 1 milyonun üzerinde.
#THY