Paylaş
Bütün açıklamalar Corana- Omicron varyantının Delta kadar tehlikeli olmadığı yönünde. Ama Omicron daha hızlı bulaşıyor. İşte bu açıklamalar birbiri ardına gelince işin bulaş riskinin yüksekliği havayolu şirketlerini çok tedirgin etti. Tedirginlik konusunda haklıydılar. Öncelikle yeni varyantın çıkış ülkesi olarak kayıtlara geçen Güney Afrika Cumhuriyetine uçuşlar durduruldu. Yine Afrika kıtasında bazı ülkelere uçuşlarda ara verildi. O bölgelerden gelecek yolcuların birçok Avrupa ülkesinde transit geçişlerine de izin verilmemeye başlandı. En hızlı hareket eden, Corana’dan ilk ağızları yanan Asya-Pasifik ülkeleri oldu. Başta Çin olmak üzere Uzak Doğu’da birçok ülke hala kapılarını tam açmış durumda değil. Açanlarda gelen yolculara ellerinde negatif test sonuçları olsa da havalimanlarında yeniden test yapıyorlar. Avrupalı havayolu şirketleri de çok huzursuz. Bu hızlı yayılan varyantla ilgili kendi ülkelerinin kararlarını uygularken hızla da yolcu kaybetmeye başladılar. Bütün dünyada omicron varyantı nedeniyle yüzde 5 yolcu kaybının aşıldığı şeklinde.
DÜŞÜŞLER YAŞANIYOR
Ama Asya-Pasifik ve Afrika ülkelerinde bu kayıplar çok daha fazla. Yolcu sayılarının zaten giderek düştüğü aralık ayında, ocak ve şubat için havayollarının endişeleri de artıyor. İleriye dönük bilet satışlarında da fark edilir düşüşler var. Bu varyanttan Havayollarının en az etkilendiği ülke Amerika Birleşik Devletleri görünüyor. Standart kısıtlamaların üzerine yeni bir kısıtlama gelmedi. Ama yine de omicronun hızlı yayılması dev havayolu şirketleri olan ABD’de korkuları büyütüyor. Pandemiden büyük darbeler yiyen havayolları yolcu artışında 2019 rakamlarına doğru hareketin yeniden kesilmesi durumunda yeniden iflasların gelebileceği de gündemlere taşınıyor. Delta varyantı kadar hastalığın ağır olmasına yol açmadığı ileri sürülen omicron, umarım daha fazla yolcu kayıplarının artmasına yol açmaz.
DAR GÖVDENİN FAVORİSİ OLDU
Airbus’ın A220 uçağı aslında Kanadalı imalatçı Bombardier’in C serisi uçağıydı. Ama Kanada tek başına bu uçağı geliştirme ve pazarlamada geri kaldı. Airbus ilk uçuşunu 16 Eylül 2013 yılında yapan uçağa 2018 yılında yüzde 50.01 hisse ile ortak oldu. Uçak artık Avrupa-Kanada ortaklığının bir ürünü. 2016 yılında hizmete giren uçağın şansı Airbus’la değişti. Dar gövdeli uçağın içine girildiğinde geniş gövdeli bir uçak hissi yaratıldı. Geniş pencereler, hacimli baş üstü dolapları, çok özel ışıklandırma ve kabin içi eğlence sistemleri derken 100-160 koltuklu uçak bir anda sipariş rekorları kırmaya başladı. Ortalama seyir sürati saatte 829 km olan uçak, yolcularını 6 bin 400 km’den biraz daha uzağa taşıyabiliyor. Üstelik benzerlerine oranla yüzde 25 daha az yakıt harcayarak ve çevreci yapısı ile çok da sessiz bir uçak.
İŞTE SATIŞ RAKAMLARI
Airbus, A220 uçağı için bugüne kadar toplam 643 sipariş aldı. 179 uçak havayollarına teslim edildi. Ama sipariş sayısı giderek artıyor ve havayolları özellikle pandemi de tercih edilen tek koridorlu uçakların ekonomik olanı A220 siparişlerini ciddi yüksek sayılarda yapmak için pazarlıklarını sürdürüyorlar. Oyunun kurallarını değiştiren uçak olarak da tanıtılan A 220 ile ben de uçtum. Dar gövdeye rağmen geniş koltuklar, büyük pencerelerden içeri giren doyurucu ışık, baş üstü dolaplarının büyüklüğü beni çok etkiledi. Uçağın tuvaletleri ise sanki geniş gövdeli çift koridorlu bir uçaktaki gibi büyüktü. Yani uçak dar gövdeli olmasına rağmen klostrofobik bir sorun yaratmıyor. Uçağın kokpiti ise Airbus’ın geleneksel hale getirdiği bütün modern zamanlar donanımlarına sahip. Maksimum güvenlik için gerekli tüm donanımlar yer almış. Kalkışı tam ağırlıkla pistte 1800 metrenin biraz üzerinde yapabilen bu kıvrak uçak inişte 1500 metrede kasmadan zorlamadan durabiliyor.
A220 için özel olarak tasarlanmış iki Pratt&Whitney PurePower PW1500G dişli turbofan motoru çok iyi bir performans sunuyor. 12:1’lik bir baypas oranıyla – dünyadaki en yüksek turbofan motorları arasında – bu motorlar, A220’nin önceki nesil uçaklara kıyasla koltuk başına yüzde 25 daha düşük yakıt tüketimine ve yarı gürültü oranına sahip. Bu da gürültü kısıtlaması olan havalimanları için çok rahat operasyon imkanı veriyor. Ve azaltılmış emisyonlar gökyüzünü daha az kirletiyor.
AIRBUS BÖYLE TANITIYOR
Uçağın modern tasarımını başlık yapan Airbus A220 ailesini şöyle tanıtıyor: “En son teknoloji aerodinamiği, gelişmiş malzemeleri , en yeni nesil teknolojileri ve motorları bir araya getiren A220, etkileyici bir çevresel başarıya sahip. A220-100 ve A220-300’e güçü sağlayan özel olarak tasarlanmış iki Pratt & Whitney PurePower PW1500G dişli turbofan motorlarıdır. 12:1’lik bir baypas oranıyla – dünyadaki en yüksek turbofan motorları arasındaki bu motorlar, A220’nin önceki nesil uçaklara kıyasla koltuk başına yüzde 25 daha düşük yakıt tüketimi sağlar. A220 Ailesi, çevresel faydaları, azaltılmış yakıt tüketimi ve düşük gürültü seviyeleri ile birlikte kategorisindeki en verimli uçak ürün grubunu temsil eder.”
Maksimum kalkış ağırlığı 55 tondan fazla olan 4300 kilodan daha fazla kargo taşıma kapasitesine sahip uçağı en fazla sipariş eden havayolu Amerikan Delta Air Lines oldu. Çin ise bu uçağı özellikle iç hatlarında kullanmak için projeksiyonuna aldı ve sipariş vermeye başladı. Bizimkiler henüz bu uçakla ciddi bir şekilde ilgilenmediler. A220-300 serisinin fiyatı 91 milyon Doların üzerinde. Elbette toplu alımlarda bu fiyat aşağı çekiliyor. Ama uçak Kanada tarafından C serisi olarak imal edilirken neredeyse bir iş jeti fiyatına satılıyordu.
AIRBUS 518 UÇAK TESLİM ETTİ
Avrupalı uçak imalatçısı Airbus 2021 yılında bugüne kadar toplam 80 müşteriye 518 uçak teslim etti. Kasım ayında ise 34 müşteriye 58 adet uçak teslimatı gerçekleşti. Pandemi nedeniyle genel olarak azalan uçak siparişleri ve teslimatlara rağmen Airbus’ın ağır ama yükselen grafiği dikkat çekti. Geçen ay teslim edilen uçaklar: 25 adet, A320neo, 18 adet A321neo, 7 adet A220-300, 4 adet A330-900, 2 adet A350-900, 1 adet A321ceo ve 1 adet A330-200’den oluşuyor. 318 adet de yeni sipariş alındı: (261 adet A321neo, 24 adet A320neo, 14 adet A220-100, 10 adet A330-900, 4 adet A330-300, 3 adet A220-300, 2 adet A330-200)
Paylaş