Cebelitarık Havalimanında iki saat

Cebelitarık İspanya’nın güneyinde Tarık Dağı’nın yanı başında sakin bir yerleşim yeri. Başkenti olacak kadar büyük değil ama merkezinin adı Gibraltar. İki saat havalimanı pistinde geziniyorum. Sakin, gerçekten yavaş bir şehir ya da bölge olan Cebelitarık’ın sessizliğini sadece inip kalkan uçaklar bozuyor.

Haberin Devamı

HEP şu Cebelitarık’ı merak etmişimdir. Hele havalimanı konusu açılınca bu küçük yerleşim yerinin havalimanını mutlak görmek istemişimdir. Biraz geç kaldım sayılır, demiyorum. Çünkü Mart 2023’te pistin altından geçen bir otomobil tüneli yapılmış. Ama yayalar hâlâ pistin üzerinden yürüyerek karşıya geçiyorlar.

Bu da bana yeterdi zaten.

Cebelitarık Havalimanında iki saat

Cebelitarık’a ulaşmak için önce Malaga’ya uçuyorum. Karşı rüzgârlar fazla, 4 saat 16 dakikalık bir uçuşla Malaga havalimanına iniyoruz. Uçağımız THY’nin en yenilerinden A321neo. İyi bir kaptanla iyi bir iniş yapıyoruz. Ve sağa sola savrulmadan, hemen teker koyuyoruz.

Haberin Devamı

Malaga’dan sonra Cebelitark Boğazı yakınına gitmek için neredeyse iki saatlik bir kara yolculuğu var. Gidiyorum. İki saat çabuk geçiyor. Çevrede görkemli çıplak dağlar ve ovalarda uzayıp giden yeşillikler var. Paralı otoyolların birinden diğerine geçiyoruz. Yollar çok iyi. Bir yerde durup kahve molası vermek iyi geliyor.

Güneye dönüyoruz. Bir süre sonra pat diye karşımıza Tarık Dağı çıkıyor. Cebelitarık onun eteklerinde. Dağı kucaklamış vaziyette.  Yönlendirme levhaları harika. Hiç şaşırmadan Cebelitarık dışında İspanya topraklarında otomobilimizi park ediyoruz. Yanımda hem normal pasaportum var hem de İngiliz vizesi bulunan eski pasaportum (Çünkü burası İngiltere toprakları). Bir kez daha kontrol ediyorum.

ÖNCE İSPANYA’DAN ÇIKIŞ

Kulübeden biraz büyük bir binaya giriyorum. İspanya’dan çıkış için pasaport polisine gidiyorum.  Normal pasaportumu gösteriyorum, İngiliz vizem olanı da soruyor. Bakıp inceliyor. Hatta biraz uzun da sürüyor. Eee bir mantığı yok. Eğer İspanya’ya girmişsem ve Malaga Havalimanı damgası varsa bu titizlik niye anlamadım. Neyse yine de zarif davranarak, geçiş noktasını gösteriyor. 200 metre civarında bir kaldırımdan yürüyorum. Karşıma İngiltere giriş kulübesi geliyor. Giriyorum, hem İspanya giriş damgası hem de İngiliz vizesi olan iki pasaportumu da polise uzatıyorum. Bakıyor, sorun yok. Ne kadar kalacağımı söylüyorum. İki-üç saat deyince şaşırmıyor. “Gelenler hep bu kadar kalıyorlar galiba” diyorum ve dışarı adım atıyorum.

Haberin Devamı

Cebelitarık Havalimanında iki saat

UÇAK PİSTİ BİR CADDE

Winston Churchill Bulvarı’ndayım. Yürümeye başlıyorum. Cadde pistin ortasından geçiyor. Bir sürü insan kimi yürüyerek, kimi bisikletleri ile caddeden geçiyorlar. Yani pistin ortasından. Uçak geçeceği zaman hemzemin geçit misali iki tarafta birer mania oluşturuluyor ve yaya trafiğine kapanıyor. Bir trafik ışığında kırmızı yanıyor.

Ben de yürüyorum. Uzakta terminal binası önünde açıkta park etmiş EasyJet uçağını görüyorum. Yolcularını alıyor. Çocuklar gibi seviniyorum. Kalkışı görebileceğim.

Cebelitarık Havalimanında iki saat

KISA PİSTİN SONU DENİZ

Cebelitarık Havalimanı 1939’da yapılmış. Deniz 600 metre doldurularak pist inşa edilmiş. 09/27 yönündeki, deniz seviyesinden 5 metre yüksekteki pistin toplam uzunluğu 1829 metre. Kısa adı (GIB) olan havalimanının küçük bir terminali var. Yılda 400 bin yolcu buradan geçiyor. Başta İngiliz havayolları ve EasyJet yoğun sefer yapıyor. Özel eğitim almış pilotlar yıllardır bu kısa pistli havalimanını güvenle kullanıyorlar. Buradan Londra Heathrow, Manchester, Edinburg, Bristol, Barselona, Madrit,  Malaga, Amsterdam, Atina, Düsseldorf gibi birçok kente uçuş yapılıyor.

Haberin Devamı

BEKLENEN AN GELDİ

Winston Churchill Bulvarı açık. Yürüyorum ve karşı tarafa geçiyorum. Tam geçişim sırasında bir tür siren çalmaya başlıyor. Ama öyle çok yüksek değil. Sinirleri bozacak gibi de değil. Bir siren sesi ne kadar zarif olursa öyle. Sonra bir anons duyuluyor ve uçak kalkacağı için bulvarın boşaltılması isteniyor. Herkes iki tarafta yoğunlaşıyor. Bulvarın pistle kesiştiği noktalarda engeller yerine konuluyor, bazı demir kapılar kapanıyor. Trafik ışığında kırmızı yanıyor. Panik yok. Koşan-eden olmuyor. Herkes denileni yapıp kenarlara çekiliyor. Ama her şeyi görebiliyorsunuz. Biraz sonra EasyJet uçağı büyük bir homurtuyla önümüze gelip, hızla geçiyor ve yükselmeye başlıyor. İrtifasına çıkması beklenmeden pist yeniden yaya trafiğine açılıyor. Pistin üstünü kesen bulvar kentin hareketine katılıyor.

Haberin Devamı

 Ben de yine çıkış işlemlerini yapmak için karşı tarafa geçiyorum. İngiliz kulübesinden hızla geçiyorum. İspanya girişi için polise gelince takılıyorum. Sanıyorum eğitimde olan bir polis uzun süre pasaportlarımı inceliyor. Damgaların yerlerini arıyor. Pasaportlarımdan biri gri. Diğeri normal. Bir yerleri arıyor, soruyor ve sonra toparlanıyor. Pasaportları mı iade ediyor. Özür yerine geçer mi bilmiyorum, tebessüm ediyor. Yine iki saat kara yolculuğu ve Malaga’ya dönüyorum.

410 BİNDEN FAZLA YOLCU

Hayatımda gördüğüm en ilginç havalimanlarından birini iki saatlik de olsa yaşamak çok güzeldi. İyi işleyen bir operasyon. Küçük terminal binası yılda 410 binden fazla yolcuyu ağırlıyor. İçinde terminal kadar büyük bir mağaza bile var. Biraz Duty Free havasında. Bu havalimanında yılda neredeyse 400 tondan fazla kargo oluyormuş. Havalimanını yolcu uçakları dışında İngiliz Kraliyet hava kuvvetleri de kullanıyor. Arada bir korkunç bir sesle askeri uçakların tırmandığı görülüyormuş. Ama bölgede yaşayanlar bunlara alışmış. Burası İngiliz toprağı ama neredeyse hiç güneşsiz bir gün yaşanmıyor. Cebelitarık Büyük Britanya’nın stratejik değeri en yüksek topraklarından biri. Üretimi olmayan, tüketimi çok, maliyeti fazla bir yer. Ama prestiji çok yüksek.

Haberin Devamı

İSPANYA’DAKİ KÜÇÜK İNGİLTERE

- Cebelitarık Akdeniz ile Atlas Okyanusu’nu birleştiren, İspanya ile Fas arasındaki boğaza verilen ad. Cebel kelimesi Arapça’da ‘dağ’ anlamına geliyor.  Cebelitarık’ın Türkçe anlamı da Cebel-i Tarık yani ‘Tarık’ın dağı’ demek.

Avrupa kıtasının Akdeniz’e uzanan üç yarımadasından biri olan ve İber Yarımadası’nın en güneyindeki Cebelitarık bir İngiliz toprağı. 16.7 kilometrekarelik bir bölge. Posta kutularından otomobillerde sağdan direksiyona her şey İngiltere’yi hatırlatıyor. Otomobil plakalarında da GBZ yazısı var. Bu da Büyük Britanya Bölgesi anlamına geliyor. İlginçtir İspanya’da İngiliz toprağı olduğu gibi Fas’ta, Kuzey Afrika’da da İspanyol toprakları var. İki bölge; Melilla 12.5, Ceuta ise 18.5 kilometre.

Cebelitarık Havalimanında iki saat

MALAGA’YA HAFTADA 14 SEFER

- Cebelitarık’a gitmek için uçtuğum THY’nin A321neo uçağına bindiğimde çok şaşırdım. Günde iki sefer olan Malaga uçağında doluluk tavan yapmıştı. Neredeyse her milletten yolcu vardı. Bazıları İstanbul üzerinden gelen Ortadoğulu, Asyalı ya da Balkan ülkelerinden milletlerdi.

Uçaktan indikten sonra THY Malaga Müdürü Muzaffer Rifaioğlu ile konuştum. Buraya bir yıl önce Nijer’den tayin olmuştu. Çok heyecanlı bu genç adam uçaklarındaki doluluğun mutluluğunu yaşıyordu.

Cebelitarık Havalimanında iki saat
Muzaffer Rifaioğlu

Kendisinden söz etmesini istedim.

“1979 İskenderun doğumluyum. Üniversite eğitimimi Uludağ üniversitesi Matematik Bölümü’nde tamamladım. Üniversitenin ilk yılında THY Bursa satış müdürlüğünde part-time satış memuru olarak çalışmaya başladım. 2009-2012 arası Halep istasyon şefi, 2012-2014 arası Yanbu ticari şefi, 2014-2016 arası Tunus istasyon şefi, 2017-2022 arası Nijer Müdürü olarak görev yaptıktan sonra son 1 senedir Malaga müdürü olarak görev yapıyorum. Nisan 2011’de haftalık üç frekansla başlayan İstanbul-Malaga-İstanbul uçuşları, 2012’de haftalık beşe, 2013 itibarıyla sezonlara göre haftalık 7-10 frekansa çıktı. 2018’de ise haftalık sabit 14 sefer sayısına ulaştı. Uçuşlarımızı Airbus A321neo tipi uçaklarla yapıyoruz. Hattımızın yolcu profili Ortadoğu ve Uzakdoğu ağırlıklı olup, son bir yıldır Malaga çıkışta en çok yolcu taşıdığımız hatlar sırasıyla; Türkiye ( İstanbul, Kapadokya, İzmir, Antalya), Dubai, Moskova, Manila, Telaviv, Amman, Bangkok, Tahran, Riyad, Tiflis, Singapur, Tokyo şeklinde. Malaga varışlı en çok  yolcu aldığımız hatlar ise İstanbul, Moskova, Dubai, Tahran, Tel Aviv, Kuveyt, Tiflis, Riyad, Caracas, Taipei, Kişinev, Bahreyn olmakta. Malaga uçuşları dolulukta 2023 yılında, önceki yıllara oranla 2 puanlık artış ile ortalama yüzde 83.51’e ulaştı. Business class yolcu doluluk oranımız yüzde 60 seviyesinde. Bölgemizde golf sporu çok revaçta. Her yıl Turkish Airlines World Golf Cup turnuvası düzenlemekteyiz. Bu yılki turnuvamıza 85 oyuncu katıldı.” 

Yazarın Tüm Yazıları