- 3’üncü havalimanı ile birlikte THY olarak A380 ve benzeri en büyük yolcu uçakları ile ilgilenebiliriz.
Topçu’nun bu mesajını Airbus Programlardan Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Tom Williams’a sordum. Williams, THY’nin büyüme hızına dikkat çekti:
- Dünyanın neresinde havayolu ile seyahate talep her 15 yılda bir iki katına çıkıyor: Türkiye’de... Airbus’ın tahminlerine göre, önümüzdeki 20 yılda Türkiye’de iç ve dış hat yolcusu 3 katına çıkacak.Ardından A380’e döndü:
- A380, artan talebi karşılamada, havayolu şirketlerine yüksek hacimli rotalarda kârlılık artırmada rol oynar. Sürüdürlebilir büyüme stratejisini yakalama fırsatı sunar.THY için A380’in uygun seçenek olduğunu savundu:
- THY’nin büyüme stratejisi dikkate alındığında A380, ideal çözüm olur. Uzun menzilli uçuşların artırılmasını, artan trafiği rahat yönetmeyi sağlar.- THY, İstanbul’daki mevcut havalimanlarında A380 tipi bir uçağın operasyonunu yönetmenin kolay olmayacağını düşünüyor.
1999’da İsveçli bir arkadaşı aklına girdi:
- Artık bir helikopter sahibi olmalısın.
Tavsiyeye uydu, ilk hekikopterini o yıl aldı:
- Türkiye’nin her noktasını havadan tanıyorum.
Başarı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferda Yıldız, helikopter zevkini tadınca işi ilerletti:
- 2-3 yılda bir, “daha iyisini almalıyım” havasına girdim.Derken 2005’te İtalyan-İngiliz ortak yapımı AgustaWestland helikopter aldı. Bu adım ona yeni iş kapısını açtı:
- 2007’de AgustaWestland’ın üreticisi Finmeccanica’dan, “Bölge distribütörümüz ol” teklifi aldım. 2 pilot ve bir teknisyenle Kaan Air’i kurduk.Kaan isminin özel anlamının altını çizdi:
- Gündemimizde 80 milyon dolarlık yatırım var. Bunun önemli bölümünü Doğu’da hayvan çiftliği ve süt fabrikası kurmaya ayıracağım.
Çok geçmeden Doğu’daki yatırımının adresinin Bingöl olduğu netleşti. Bu kararı verdiğinde henüz Türk Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Başkanılığı gündemde değildi:
- Bingöl’de yatırım için uygun arazi arıyoruz.
Sonra, Sütaş’ı Bingöl’e yatırım için Kalkınma Bakanı ve kentin milletvekili Cevdet Yılmaz’ın ikna ettiği anlaşıldı. Sütaş, yatırım planını kesin niyete dönüştürdü:
- Bingöl Havaalanı açılınca biz de yatırım adımlarımızı hızlandıracağız.
Eylül 2013’te İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi ve ekibiyle New York’tayken Kalkınma Bakanı Yılmaz’la görüşme fırsatı yakaladım. Sütaş yatırımında son durumu sordum:
- O yatırım için planlanan büyüklükte bir arazi toplu şekilde yoktu. Bu nedenle orada arazi toplulaştırma işlemleri yapılıyor. 1-2 aya kadar işlemler tamamlanır.
- 500 kilo kırmızı kabuklu fıstık göndereceğim. 26 liradan satmanı istiyorum.Ertesi gün 500 kilo fıstık o komisyoncunun dükkanına bırakıldı. Çok geçmeden bir alıcı o dükkana uğradı:
- Kırmızı kabuklu fıstığın kilosu ne kadar?Komisyoncu, ürünleri gösterdi:
- Bunlar 25 lira. Şu ise bugün geldi. Ürün sahibi 26 lira istiyor.Alıcı sözü uzatmadı:
- O 26 lira olan iyi görünüyor, hepsini alıyorum.
Geçen gün Antepfıstığı işleme tesisi Mima Tarım’ın patronu Mehmet İman’la Nizip’e gittik. Konuyu yolda açtı:
Masada “Lefkoşa Forumu”nun ikinci buluşması için biraraya gelen Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Yunanistan Ticaret ve Sanayi Odaları Birliği Başkanı Constantine Michalos, Kıbrıs Türk Ticaret Odası Başkanı Fikri Toros, Kıbrıs Rum Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Phidias Pilides var.
Masada ayrıca TOBB Başkan Yardımcısı Halim Mete, TOBB bünyesindeki TEPAV’ın Direktörü Prof. Güven Sak, Konya Sanayi Odası Meclis eski Başkanı Ahmet Şekeroğlu, Kıbrıs Türk Sanayi Odası Başkanı Ali Çıralı ile Merit Otelleri Yönetim Kurulu Başkanı Reha Arar yerini almış.
Konuyu Ahmet Şekeroğlu açtı:
- TOBB’un öncülüğünde oluşan, Filistin ve İsrailli işadamlarını biraraya getiren Ankara Forumu nihayet meyve veriyor. Filistin’de Cenin Sanayi Bölgesi için temel atma aşamasına geldik. Benzeri sanayi bölgesini Kıbrıs’ta “Yeşil Hat”ta kuralım.Hisarcıklıoğlu, Cenin Sanayi Bölgesi’nin 10 bin Filistinli’ye istihdam kapısı olacağını vurguladı:
- Bölgenin kurulması için Almanya Hükümeti 5 milyon Euro vermeyi taahhüt etti. Almanya, geçmişte aynı yerde sanayi bölgesi kurma girişiminde bulunmuş ama iş yarım kalmış.Söz konusu bölge için başlangıçta Gazze’yi denediklerini anımsattı:
- Gazze için epey uğraştık, olmadı. Şimdi Cenin’de TOBB’un işleteceği bir sanayi bölgesi kurulacak.Bölge için arsa bedeli ödediklerini kaydetti:
- Filistin yönetimi, 1000 dönümlük arsayı kamulaştırıp bize 98 yıllığına kiraladı. Kamulaştırma bedeli için bizden 10 milyon dolar talep etti. TOBB olarak bu parayı yatırdık.- Cenin Sanayi Bölgesi’nin devreye girmesi için ne kadar yatırım yapılacak?
- Biz artık LNG’yle (sıvı doğalgaz) çalışan römorkör istiyoruz.Sanmar konuyu inceledi, hesabı ortaya koydu:
- Dizeli 8 milyon Euro’ya üretilebilen istediğiniz boyuttaki römorkör, 18-20 milyon Euro’ya mal olur.Bukser og Berging temsilcileri Norveç Hükümeti’nin LNG’li deniz araçlarına desteğini dikkate alarak siparişi verdi. Sanmar, ilk LNG’li römorkörü tamamladığında telaş yaşadı:
- Deposuna LNG’yi nasıl koyacağız?Sonunda tankerle taşıyıp, 60 metreküplük depoyu 1.5 günde doldurdular. Römorkör tam yola koyulacakken bir başka sorun çıktı:
- Römorkörün Norveç yolculuğu sırasında İtalya’da yakıt ikmali yapması gerekiyor. İtalya’da bunu yapacak istasyon yok.Norveçli şirket rotayı değiştirdi:
- Bu seferlik İspanya’da ikmal yapılabilir.Böylece Sanmar’ın dünyada ilk kez ürettiği LNG’li römorkör, İspanya’da yakıt ikmaliyle Norveç’e ulaştı. İkinci römorkörün yolculuğu sırasında İtalya, LNG ikmali işini çözdü.
Hamburg’ta (Almanya) gerçekleşen “SMM 2014 Uluslararası Gemi Yapımı, Makinesi ve Teknolojileri Fuarı”na milli katılıma öncülük eden Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği Başkanı Başaran Bayrak ve Birlik Danışmanı Prof. Mustafa İnsel, sektörü anlatırken “Dünyanın ilk LNG’li römorkörü Türkiye’de üretildi” dedi. Birlikte Sanmar’ın standına gittik, Yönetim Kurulu Üyesi Cem Seven’i dinledik:
- Norveçli şirket, daha önce ürettiğimiz römorkörleri araştırmış. Bizi kendileri buldu. Dünyada bir ilke imza attığımız bu römorkörü, sektörümüzün en önemli fuarında tanıttık.Daha sonra Türkiye’nin Hamburg Başkonsolosu Mehmet Fatih Ak ve Ticaret Ateşesi Nart Baybers Erdem’in de tek tek ilgilendiği Türk şirketlerinin standlarını gezdik:
Kemal Ilıcak’ın sahibi olduğu Tercüman Gazetesi’nde muhabir olarak çalışıyorum. Hakkı Öcal Genel Yayın Müdürü, TRT’nin eski üst düzey yöneticilerinden Tayyar Şafak Haber Müdürü, TRT’deki ekibinden Mehmet Bican da yardımcısı...
İstihbarat Şefimiz Bekir Aydın çağırdı:
- Tayyar Bey Bilecik’e gidip şerbetçi otu haberi yapmanı istiyor.
Hemen Bilecik’teki şerbetçiotu üreticilerinin örgütlendiği kooperatifle bağlantı kurdum. Kente gideceğimi söyledim:
- Buyurun gelin ama Bilecik’te kar var. Şerbetçiotunun da zamanı değil.
Durumu Aydın’a anlattım:
- Tayyar Bey’in bir bildiği vardır. Bilecik’e git, üreticilerle konuş, yazacak birşeyler çıkar.
Ziyaret bitiminde küçük bir kavanoz bal hediye edildi:
- Kendi binamızın çatısında arıcılık yapıyoruz. Bu kavanoztaki bal, kendi ürünümüzdür.Karslıoğlu, kavanoza baktı, üzerinde senatonun amblemini gördü. Yöntem ilgisini çekti:
- Ben de Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçiliği’nin çatısında arıcılık yapabilir miyim?
Soruya teşvik edici yanıt aldı:
- Elbette elçilik çatısında arıcılık yapabilirsiniz. Bu bizi çok memnun eder.Karslıoğlu, o an kafaya koydu:
- Büyükelçiliğimiz Tiergartenstrase’deki yeni yerine taşınınca ilk işim arı kovanı alıp, kolları sıvamak olacak.1.5 yıl önceki taşınma sonrasında düşündüğünü yaptı. Büyükelçiliğin bahçeye dönüştürülmüş çatısına 3 adet arı kovanı yerleştirdi. Arılara bakacak bir de görevli buldu. Kendisi de fırsat buldukça arılarla ilgilenmeye başladı.
Visit Berlin’in davetiyle Berlin Duvarı’nın yıkılışının 25’inci yıldönümü kutlamaları hazırlıklarını izlemek üzere kente gittiğimde Berlin Büyükelçimiz Karslıoğlu’na da uğradım. Sohbet sonrası yanından ayrılırken minik bir bal kavanozu uzattı: