Norveç, denizde ‘temiz hava’ya geçti, ilk LNG’li römorkörü bize yaptırdı

INTERNATIONAL Maritime Organization (IMO), deniz araçlarının havayı daha az kirletmesine dönük yeni emisyon oranlarını belirledikten sonra Norveç’ten Bukser og Berging, Sanmar’ın kapısını çaldı:

Haberin Devamı

- Biz artık LNG’yle (sıvı doğalgaz) çalışan römorkör istiyoruz.
Sanmar konuyu inceledi, hesabı ortaya koydu:
- Dizeli 8 milyon Euro’ya üretilebilen istediğiniz boyuttaki römorkör, 18-20 milyon Euro’ya mal olur.
Bukser og Berging temsilcileri Norveç Hükümeti’nin LNG’li deniz araçlarına desteğini dikkate alarak siparişi verdi. Sanmar, ilk LNG’li römorkörü tamamladığında telaş yaşadı:
- Deposuna LNG’yi nasıl koyacağız?
Sonunda tankerle taşıyıp, 60 metreküplük depoyu 1.5 günde doldurdular. Römorkör tam yola koyulacakken bir başka sorun çıktı:
- Römorkörün Norveç yolculuğu sırasında İtalya’da yakıt ikmali yapması gerekiyor. İtalya’da bunu yapacak istasyon yok.
Norveçli şirket rotayı değiştirdi:
- Bu seferlik İspanya’da ikmal yapılabilir.
Böylece Sanmar’ın dünyada ilk kez ürettiği LNG’li römorkör, İspanya’da yakıt ikmaliyle Norveç’e ulaştı. İkinci römorkörün yolculuğu sırasında İtalya, LNG ikmali işini çözdü.
Hamburg’ta (Almanya) gerçekleşen “SMM 2014 Uluslararası Gemi Yapımı, Makinesi ve Teknolojileri Fuarı”na milli katılıma öncülük eden Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği Başkanı Başaran Bayrak ve Birlik Danışmanı Prof. Mustafa İnsel, sektörü anlatırken “Dünyanın ilk LNG’li römorkörü Türkiye’de üretildi” dedi. Birlikte Sanmar’ın standına gittik, Yönetim Kurulu Üyesi Cem Seven’i dinledik:
- Norveçli şirket, daha önce ürettiğimiz römorkörleri araştırmış. Bizi kendileri buldu. Dünyada bir ilke imza attığımız bu römorkörü, sektörümüzün en önemli fuarında tanıttık.
Daha sonra Türkiye’nin Hamburg Başkonsolosu Mehmet Fatih Ak ve Ticaret Ateşesi Nart Baybers Erdem’in de tek tek ilgilendiği Türk şirketlerinin standlarını gezdik:
* Bireysel katılımcılar: Ada Maritime, Atlas Marine, Delmar, Desan Shipyard, Ensar Gemi ve Yan Sanayi, Gemak Gemi İnşa, Gimas, GL Glokal, Hacı Ayvaz Endüstriyel, Hat-San, Hüsna Yapı, Idec, İstanbul Ship Supply, Lojitürk, Özkan Demir Çelik, Safetmade Marine, Sefine Denizcilik, Seft Gemi İnşa, Selah Gemi İnşa, Silsan, Soyteknik Endüstriyel, Tersan Tersanecilik, UCS Umut Denizcilik, Untel Kablo, Yardgem.
* Milli katılımcılar: Aliş Alüminyum, Data Hidrolik, Gözüyılmaz Mühendislik, Gürdesan Gemi, Güven Kepçe, Hüroğlu, Kardeşler Kepçe, Mariner Gemi Ekipmanları, Medmarine, Onursan Gemi, Özata Tersanecilik, Sanmar, Sedef Gemi, Yapaş Zincir.
Başaran Bayrak, savunma sanayi hariç, sektörün daha çok ihracata dönük üretim yaptığını vurguladı:
- Bu yıl için 1.5 milyar dolarlık ihracat hedefi belirlemiştik. 1.3 milyar dolara çektik. Bu, çevremizdeki olumsuz gelişmelerden kaynaklandı.
Sektör, ölümlü iş kazaları “sabıkası”nı en aza indirdiğini düşünüyor, Çin ve Kore rekabetini “niş” işlerle aşıyor.
İhracatını 2023’te 10 milyar dolara çıkarması kolay görünmüyor.

Haberin Devamı

İlk yerli helikopter gemisi 600 mlyon Euro’yu aşacak

Haberin Devamı


TURKON Holding’e bağlı Sedef Gemi Sanayi’nin standında Yönetim Kurulu Üyesi Kaşif Kalkavan’la sohbet ettik:
- Türkiye’nin ilk helikopter gemisini (Landing Platform Dock-LPD) inşa edecek olmanın heyecanını yaşıyoruz.
- Milgem projesi ne oldu?
- O ihale henüz yenilenmedi.
Daha sonra Neta Deniz adlı dergide yerli LPD’nin tasarımını gördüm. Fuardaki sohbetlere göre, ilk LPD 600-650 milyon Euro’ya mal olacak. 5 yılda tamamlanacak.

Kilo başına ihracat gemide 14, yatta 30 Euro


GEMİ ve Yat İhracatçıları Birliği Başkanı Başaran Bayrak, sektörün net döviz kazandırdığını belirtti:
- Gemi ve yat ithalatı 1 milyar doları bulmaz. Bu yıl 1.3 milyar dolarda kalsak da artıdayız. Gemi ihracatımız kilo başına 14, yatta da 30 Euro düzeyinde bulunuyor.
Sektörün bir başka yönüne değindi:
- Türkiye, gemi tamir üssü konumunda. Yıllık 500-600 milyon dolarlık gemi tamir cirosu elde ediliyor.

Yazarın Tüm Yazıları