Düşük maliyetli havayolları, kabinde kablosuz yayın yapan özel eğlence sistemlerine geçiyor. Singapur Havacılık Fuarı’nda sergilenen Scoot’un Boeing 787’si, gökyüzüne yeni bir boyut getiriyor.
Son yıllarda özellikle de geniş gövdeli uçaklarda kabin eğlence sistemlerinde farklı rüzgârlar esiyor. Bazı havayolları vasat bir eğlence sistemi yerine ciddi yatırım yapıyor. Onlarca film kanalı, müzik, oyun yükleniyor. İnce, yansıma yapmayan monitörler seçiliyor. Ses sistemi mükemmel hale getiriliyor.
Uzun süre kabin eğlence sistemine soğuk bakan düşük maliyetli havayolları ise şimdi bunu ciddi bir fırsat olarak görüyor. Kabin içinde kablosuz yayın ile yolcuya ulaşılıyor. Bunun için yolcunun yapacağı tek şey, cihazını açıp bağlanmak.
Türbülanslarda ise kuş kanadı gibi çırpınacak ama sizi sarsmadan uçuracak. Uzun yıllardır kurulan hayal, Boeing 777X’in ‘kompozit’ kanatlarıyla gerçek oluyor.
Yolcu uçakları çok hafif, esnek ve korozyon derdi olmayan kompozitle Boeing 787’de tanıştı. İlk defa bir yolcu uçağının gövdesinin tamamı kompozitten imal edilmişti. Ama 787’nin kanatları metaldi.
Şimdi Boeing çıtayı bir üste taşıyor. En çok satan uzun menzilli uçağı 777’nin 2019’da gökyüzüyle tanışacak ikinci nesli 777 8X ve 9X modellerinde bu sefer kanatları kompozitten imal edecek.
8 metre esniyor
İnsülin pompasını röntgen cihazından geçirmek zarar verir mi? İkiz bebek bekleyen anne adayları gebelikte kaçıncı haftaya kadar uçabilir? Bu gibi birçok sorunun cevabı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü web sitesinde detaylarıyla veriliyor. Ama siz yine de kafanıza takılan sorular için doktorunuza danışmayı unutmayın. Bazı kurallar ise havayolu ve ülkesine göre değişebiliyor. Önceden araştırmak ve bilgi almak şart...
AYAĞIM ALÇIDA, UÇABİLİR MİYİM?
Uçuş sırasında, basınç farkı nedeniyle alçıya bağlı olarak kan dolaşımı etkilenebilir. Bu nedenle birçok havayolu şirketi alçı uygulandıktan sonraki ilk 24-48 saat arasında uçuşa izin vermiyor. Eğer hemen uçmanız gerekiyorsa, havayolu alçının boydan boya kesilmiş olmasını isteyebiliyor. Bu nedenle alçının uygulandığı tarihi gösteren raporunuzu yanınızda bulundurun. Kolunuz veya bacağınızda kırık varsa, acil çıkışlarda oturmanıza izin verilmez. Tek koltuğa sığmanızı zorlaştıran kırık-alçı durumlarında birden fazla koltuk satın almanız gerekebilir. Pnömatik atellerde ise içindeki basınçlı hava uçak içindeki basınç değişikliklerinden etkileneceği için uçuşa uygun değil.
Sülyak kardeşler Ali ve Ömer, hem Atatürk hem de Sabiha Gökçen’de oluşturdukları merkezle, bölgenin iş jetlerinin ana üssünü yaratıyor. Çok sayıda hangarla hizmet verecek şirket, uluslararası kuralları uygulayacak. Babaları Nedim Sülyak’tan devraldıkları havacılık bayrağını doruğa çeken iki kardeş, yeni bir dünya markası yaratacak. Sülyak Grubu’nun Genel Havacılık üssü, dünyadaki benzerlerinden çok daha büyük bir yatırımla gerçekleşecek.
İstanbul Tarabya’da Boğaz’a bakan bir tepedeyim. İleriden siyah bir helikopter yaklaşıp iniyor. Bell 407’nin tek pilotu, Genel Havacılık şirketinin 38 yaşındaki Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sülyak. Kendisinden 16 ay küçük kardeşi olan şirketin başkan yardımcısı Ömer Sülyak ile helikoptere binip havalanıyoruz.
Sabiha Gökçen Havalimanı’na yaklaşıp özel uçak ve helikopterler için yapılan hangarların önüne iniyoruz. 20 bini hangar, toplam 80 bin metrekareyi aşan 5 hangar ve özel terminal ile burası Türkiye’nin en önemli kapılarından biri haline geliyor. İşadamlarının zaman kaybetmeden giriş-çıkışlarını yapacağı, uçaklarının-ekiplerinin bekleyeceği, gerektiğinde bakım yapılacağı bir kapı...
100 uçak kapasiteli
Havacılıkta her şey adım adım ilerler. Merakla, ilgiyle başlar. Model uçakla, paraşüt ve planörle gelişir. Amatör havacılıkla gökyüzüne atılan adım sonrasında profesyonelleşir. Bunlar oldu mu, o ülkede havacılık sanayii de gelişir, büyür.
Bugün ABD’ye, Avrupa ülkelerinde her 10 bin kişiye bir tek motorlu uçak, hafif sınıfta hava aracı düşüyor. Ama bu sayı Türkiye’de milyonda bire çıkıyor. Bunun en büyük nedenlerinden biri, mevzuatın olmamasıydı.
Resmi Gazete’de yayımlanan SHY-6C Yönetmeliği ile amatör havacılar artık özgürce kanat çırpabilecek. Bu işi ticari olarak yapmayan kişiler, 2 bin kg ağırlığın altındaki bir uçağını, hafif helikopterini şirket altına işletmeye vermek zorunda kalmadan kullanabilecek.
Üç yıl önce Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın talimatıyla çalışmalar Kadir Hattat, Aytekin Turgut, Erdoğan Menekşe ve Ferşat Kolbakır tarafından başlatıldı. Sivil Havacılık Genel Müdürü Bilal Ekşi’nin de desteklediği yönetmelik ile önemli bir adım atıldı. Bunu, meydan konusunda kolaylıklar, yeni lisans çalışması, sportif havacılık ile vergi düzenlemesi izleyecek.
Yabancı pilotlara 3.5 milyar dolar
-Bugün Türkiye’de 2 bine yakın yabancı pilot var. Bu pilotlar için Türkiye gelecek 10 yılda 3.5 milyar dolar ödeyecek. Türk pilotları gelişecek amatör havacılıkla tecrübe kazanacak. Teknisyenler bu uçaklarda çalışmaya başlayacak. Yeni kurulacak küçük meydanlarla yerleşim birimleri birbirlerine bağlanacak. Gerektiğinde bu havaalanları ambulans amaçlı kullanılacak. Doğal afetlerde bu meydanlar hayat kurtaracak. Bu konuda İstanbul için iki meydan hayata geçirilecek. Anadolu yakasında Samandra küçük uçaklara açılacak. Etraftaki kaçak yapılaşma uçuş emniyetine uygun hale getirilecek. Avrupa tarafında ise 25 yıl önce Maslak’taki yangın söndürme uçakları için yapılan pist kullanıma açılacak.
17 bin yolcu mağdur oldu. Peki fatura kime çıktı?
Üç günlük kar yağışında İstanbul Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanlarında toplam 1.006 sefer iptal oldu. Rötar ve iptal rekoru kırıldı. Yedi bin yolcu terminalde, 10 bin yolcu da otellerde konaklamak zorunda kaldı.
Atatürk ve Sabiha Gökçen, Avrupa’nın en yoğun havalimanları arasında. Günlük iki bine yakın uçak inip kalkıyor. Havalimanı otoritesinden terminaline, hava trafiğinden havayollarına operasyonun mükemmel yapılması, iyi koordine edilmesi gerekiyor. İstanbul’u ‘hub’ yani merkez haline getiren başta THY olmak üzere kurulan sistem, aksaklığı kaldırmıyor.
Kar yağışı olduğunda öncelikle pistlerin, taksi yollarının, park yerlerinin açılması gerekiyor. Bu görev Atatürk Havalimanı’nda Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin (DHMİ). Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na bağlı Sabiha Gökçen’de de HEAŞ şirketinin. Kalkış öncesinde uçaklardaki buzlanmanın önlenmesi için yapılan ‘de-icing’ işlemini ise yer hizmetleri kuruluşları gerçekleştiriyor.
Krizin baş aktörleri
Tamamı Sovyet döneminden kalma uçaklara sahip havayolunun efsane ikramı ise ‘Koryo hamburger’. Tufan Sevinçel, Kuzey Kore’ye gitti, Air Koryo ile uçtu.
Kuzey Kore, dünyaya en kapalı ülkelerin başında geliyor. Lideri Kim Jong-u’un hayatından ülkedeki farklı uygulamalara kadar birçok kişi Kuzey Kore’yi merak ediyor.
Tufan Sevinçel, amatör bir pilot ve aynı zamanda gezgin. En büyük hobisi; dünyanın farklı ülkelerinde pilot veya yolcu olarak ilginç uçaklarla uçmak, fotoğraf-video çekmek.
Bugüne kadar 140 ülkeyi gezen Sevinçel, İngiltere’de bir şirketin Kuzey Kore Havayolları’nın 60’ıncı yıl kutlamaları için tur düzenlediğini öğrenince hemen başvurmuş:
“Düşüncemi ailemle paylaştığımda pek destek bulamadım. Ciddi bir propaganda savaşı var. Bilinçaltımıza işlenmiş önyargılar yüzünden etrafımdakiler bu seyahate karşı çıktı, endişelendi. Ancak gidince çok farklı bir Kuzey Kore ile karşılaştım.”
Çok uçanlara, seyahat edenler hediye ne almalı? İşte bunlar çok moda...
GÜNEŞ ENERJİLİ BATARYA
Güneş enerjisini elektriğe çeviren bataryalarla cep telefonunuzu istediğiniz kadar şarj edebilirsiniz. Çok fonksiyonlu bataryalar aynı zamanda fener olarak da kullanılabiliyor.
LAT 56 ÇANTASI
İskoç tasarımcı Kevin Fox’un eseri çanta, üç günlük seyahatler için ideal. Patentli kıyafet katlayan dizayn yer kazandırıyor ve kırışmanın önüne geçiyor.
OLLOCLIP LENS SETİ