PaylaÅŸ
17 bin yolcu mağdur oldu. Peki fatura kime çıktı?
Â
Üç günlük kar yağışında İstanbul Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanlarında toplam 1.006 sefer iptal oldu. Rötar ve iptal rekoru kırıldı. Yedi bin yolcu terminalde, 10 bin yolcu da otellerde konaklamak zorunda kaldı.
Atatürk ve Sabiha Gökçen, Avrupa’nın en yoğun havalimanları arasında. Günlük iki bine yakın uçak inip kalkıyor. Havalimanı otoritesinden terminaline, hava trafiğinden havayollarına operasyonun mükemmel yapılması, iyi koordine edilmesi gerekiyor. İstanbul’u ‘hub’ yani merkez haline getiren başta THY olmak üzere kurulan sistem, aksaklığı kaldırmıyor.
Kar yağışı olduğunda öncelikle pistlerin, taksi yollarının, park yerlerinin açılması gerekiyor. Bu görev Atatürk Havalimanı’nda Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin (DHMİ). Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na bağlı Sabiha Gökçen’de de HEAŞ şirketinin. Kalkış öncesinde uçaklardaki buzlanmanın önlenmesi için yapılan ‘de-icing’ işlemini ise yer hizmetleri kuruluşları gerçekleştiriyor.
Â
Krizin baş aktörleri
Â
-DHMİ: Atatürk Havalimanı, kar krizine öncelikle yönetim olarak hazır değildi. Geçmiş yıllardaki organizasyon ve planlama, yerini bu yıl kaosa bırakmıştı. Pistler, park yerleri zamanında temizlenemedi. Bu durum operasyonda ciddi aksamalara neden oldu.
İş makinelerini kullanacak tecrübeli personelin bir bölümü başka havalimanlarına tayin edilmiş, yerine ya tecrübesizler gelmiş ya da atama yapılmamıştı.
Kar krizinin arkasından alınan karar yürürlüğe kondu. BaÅŸmüdür Sıtkı Zeybel ile hava trafiÄŸinden sorumlu BaÅŸmüdür Yardımcısı Olcay KılıçoÄŸlu görevden alındı.Â
-HEAŞ: Sabiha Gökçen Havalimanı otoritesi HEAŞ da DHMİ’den farklı değildi. Türkiye’nin ikinci büyük havalimanı olarak ayrı yapı HEAŞ zaman zaman kendi başına kurallar koyuyor. Neden ikinci bir otorite oluşturuluyor? Anlamakta güçlük çekiyorum.
-KOORDİNASYON YOK: Yolcular haklı olarak cevap alamadıkça çıldırdılar. Kontuarlara, görevlilere saldırmaya başladılar. Yer hizmetleri çalışanları havayolları adına sorularla muhatap olmak zorunda kaldı. Havayollarından bilgi gelmedikçe kriz büyüdü, kontuarlar boşaltılmak zorunda kalındı.
-YÖNETİCİLER NEREDE? İlk gün tüm şirket ve kurumların yöneticilerinin işin başında olması operasyonun az hasarla sürmesini sağladı. Ama bir sonraki gün müdür sayısının azlığı ile personelin sorumluluk alamamasıyla rötarlar katlanmaya başladı.
-YETERSİZ PERSONEL: Yılbaşı nedeniyle personel sayısının az olması krizin rahat aşılamamasına yol açtı. Bilet değişimi ve otel kontuarında saatlerce sıra beklenildi. THY, eziyeti azaltmak için Taksim ve Kadıköy ofislerinden bilet satış yetkililerini
getirerek krizi yönetmeye çalıştı.
Â
Meteorolojik nedene tazminat yok
Â
-Havayolu işletmecileri için meteorolojik gelişmeler ‘mücbir sebep’. Bu nedenle iptal veya rötarlar karşısında şirketler tazminat ödemiyor. Havayolları mağduriyeti ikram veya konaklama hizmeti vererek gideriyor.
-Sefer iptal edildiğinde yolcu uçuş tarihi alternatiflerinden birine ücretsiz olarak değişim yapıyor. Havayolu diğer bir şirketten de bilet önerisini yolcuya sunabiliyor.
-Kar yağışının olduğu günlerde uçacaksanız, terminale gitmeden önce internet veya çağrı merkezinden havayolunu arayın, bilgi alın.
-Uzun saatler havalimanında bekleyebileceÄŸinizi unutmayın. Hazırlıklı olun.Â
PaylaÅŸ