HANOİ: THY’nin Vietnam’daki ikinci uçuş noktası başkent Hanoi olacak. Seferler 27 Haziran’da başlıyor. İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan 02.20’de kalkacak THY uçağı, aynı gün saat 15.20’de önce Hanoi’ye inecek. Bir saat yerde kalacak uçak, buradan Ho Chi Minh’e yani Saygon’a devam edecek. Seferler 29 Ekim’e kadar haftada 5 gün. Kış sezonuna geçilmesiyle uçuşlar her güne çıkacak.Doğal güzellikleri ve UNESCO tarafından koruma altına alınan Ha Long Bay ile dikkat çeken Hanoi için THY Avrupa’dan ciddi transit trafik almayı hedefliyor. Bilet fiyatları ekonomi sınıfı, tüm vergi ve harçlar dahil Hanoi için 709, Ho Chi Minh için de 649 dolardan başlıyor.
ATLANTA: ABD’de THY’nin dokuzuncu uçuş noktası olacak Atlanta 16 Mayıs’ta açılıyor. Haftanın her günü karşılıklı yapılacak seferlerde saat 13.30’da İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan kalkacak THY uçağı aynı gün 19.30’da Atlanta’da. Aynı uçak saat 22.00’de İstanbul için kalkıp bir gün sonra yine saat 22.00’de Atatürk Havalimanı’na inecek. Mayıs ayında Atlanta için gidiş-dönüş en ucuz fiyat şu an 2 bin 125 TL.
BOGOTA-PANAMA: THY’nin Amerika kıtasındaki yeni uçuş noktaları 4 Mayıs’tan itibaren Bogota ve Panama olacak. Haftanın üç günü karşılıklı yapılacak uçuşlarla önce Kolombiya’nın en önemli şehirlerinden Bogota’ya, oradan da aktarma yapıp Panama’nın başkenti Panama City’ye devam edecek. Biletlerini 5 Mayıs’a kadar alanlar, her iki kente de ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş tüm vergiler dahil 694 dolardan başlayan fiyatlarla uçabilecek.
DENPASAR/BALİ: THY’nin Endonezya’daki ikinci noktası Jakarta’dan sonra Denpasar. Tatil merkezi olan Bali Adası’nın en büyük kenti Denpasar’a gerçekleşecek seferlerin uçak durumuna göre önümüzdeki ekim ayı sonunda başlaması planlanıyor.
Yolcuların uçaklarda hayatlarını kolaylaştıran, teknolojik yeniliklerin önünü açan ‘Kristal Kabin Ödülleri’nde bu yıl farklı tasarımlar öne çıktı. Hamburg’da gerçekleştirilen Kabin İçi Ekipmanları Fuarı’nda verilen ödüllerde 18 ülkeden 95 proje yarıştı.
Kabin konsepti, kabin sistemleri, elektronik sistemler, çevreci ve sağlıklı kabin, yapısal, üniversite, hayali konseptler ve yolcu konforu
dallarında verilen ödüllerde dünyanın önde gelen tasarımcı, imalatçı ve üniversiteler en iyi olabilmek için rekabet içindeydi.
İŞTE ÖDÜLLER
En iyi kabin tasarım konsepti
İlk başta yolcudan tepki gören, ‘su bile paralı’ dedirten uygulamalar artık sektörün standartları arasında. Şirketler buradan elde ettikleri gelirlerle uçak biletlerinin minimum rakamlarda durmasına önemli katkı sağlıyor. Hiçbir ekstra hizmet almadığınız durumda daha ucuza uçabiliyorsunuz. Veya konforunuz-hizmetler artıkça fatura da kabarıyor. Bu konuda Türkiye’de en çok gelir elde eden havayollarının başında Pegasus geliyor. Şirketin Ek Gelirler Pazarlama Müdürü Burak Gülay’ın verdiği bilgiye göre, geçen yıl yolcu başına 30 TL, toplamda ise 218 milyon Euro’luk gelir elde edildi. Üç yılda ikiye katlanan bu ciroyu 20’nin üzerinde ürün oluşturuyor.
PAKET AL, UYGUN UÇ
Aynı bilette olduğu gibi son dakikaya kaldığınızda yüksek rakamlarla karşılaşabilirsiniz. Ancak bilet alım aşamasında bagaj için ekstra ağırlık veya ücretsiz değişim, hatta içinde sıcak yemeğin olduğu farklı paketler satın alabilirsiniz. İnternetten vereceğiniz sipariş de ciddi indirim sağlıyor. Böylelikle havayolu bilet ücreti gibi bu gelirleri önceden tahsil ediyor. Son dakikada havalimanındaki yoğunluğa bırakmıyor.
BİRİNCİLİK BİLETLEMEDE
Özellikle 11 Eylül saldırılarından sonra güvenlikte öncelik uçaklara verildi.
Son kontroller sıkılaştırıldı.
Sıvı patlayıcı tespit eden röntgen cihazları milyonlarca dolarlık bir pazar oluşturdu.
Elektronik aletlerin ayrı kontrolleri gündeme geldi.
Terminal 1’de yapılacak 600 metrekarelik salon diğer havayollarına da hizmet verecek.
Türk Hava Yolları’nın başarı hikâyesinin ardında ne var diye sorsalar, elbette birçok şey bir arada sıralanabilir. Önce iyi yönetim, sonra yeni uçaklar ve dünyanın farklı noktalarına direkt seferlerden söz edilir. Özel olarak planlayarak transit yolcu sayısındaki artış, iyi bir tarife, hepsi başarı hikâyesinin tamamlayıcıları. Ama bana sorsanız, birinci sıraya ikramı, ikinci sıraya sponsorluğu koyarım.
Hafif gibi gelebilir ama hiç de öyle değil.
Mükemmel ikram, THY’yi uçuran ayrıntı değildir. Ana unsurlardan biri olmuştur. Yerli-yabancı yolcuların tümü ikramdan o kadar çok etkileniyorlar ki, kabindeki konforu zirveye taşıyorlar.
Gelelim sponsorluğa… Manchester United, Barcelona gibi futbol takımlarına sponsor olunmaya başlandığında bir sürü laf edildi. O zamanki Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin eleştirileri umursamadı. Hem sponsorluk hem de tanıtım filmleri başarılı oldu. THY’yi kısa sürede bir dünya markasına taşıdı. Hakkını yemeyelim, sonraki Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu da buna devam etti.
Uğuldayan motor gürültüsünü nasıl keseceksiniz?
Modern yaşamda artık sessizlik bir lüks. Gürültüsüz anımız yok. Buna bir de uçarken önce havalimanındaki uğultu, sonra da kabindeki motorların sesi ekleniyor.
Son yılların moda aksesuvarı, gürültü kesen kulaklıklar. Fiyatları ortalama 110 dolardan başlayan kulaklıklar bir yandan kaliteli ses verirken sabit gürültüyü de azaltıyor. Özel girişi ile uçaklarda eğlence sistemindeki müzikleri dinlerken veya filmleri izlerken kullanabileceğiniz kulaklıklar, uzun uçuşlarda yüksek konfor sunuyor. Bu kulaklıkları taktığınızda kabin memuru size bir şey söylediğinde kulaklığı çıkarmadan ne dendiğini rahatlıkla duyabiliyorsunuz.
Bluetooth özelliği ile kablosuz olarak cihazlara bağlanabilen kulaklıkların üzerinde mikrofonları da var. Uçakta değil ama yerdeyken bu kulaklık üzerinden cep telefonunuza gelen aramaları da cevaplandırabiliyorsunuz. Özellikler artıkça fiyat da yükseliyor. Bazı yolcular ise başkalarının kullandığı ama temizlenip sunulan kulaklıkları istemiyor. Kendi kulaklığını kullanmayı tercih ediyor.
Ancak NASA sivil havacılıkta kullanılması amacıyla çalışmalara başladı. Planlanan ilk uçuş 2020’de.
Amerikan Uzay ve Havacılık Dairesi (NASA) yıllar sonra havacılıkta devrim yapacak yeni bir teknoloji için düğmeye bastı. Askeri havacılık devi Lockheed Martin ile NASA’nın imzaladığı kontratta, ses hızının üzerine çıkıldığında meydana gelen patlamaları en aza indirecek test uçağı tasarlanacak. 2020’de uçmaya başlayacak uçak için önümüzdeki yıl 27 milyon dolar bütçe ayıran NASA, daha sonrasında bu tasarımdan elde edilen bilgilerle geleceğin süpersonik hızlı sivil uçağı için düğmeye basacak.
Sesten hızlı yani saatte 2 bin kilometre süratle uçan Concorde yolcu uçakları, 2003’te emekli oldu. Havacılık sektörünün hızla büyümesine rağmen hiçbir bir imalatçı sesten hızlı bir sivil uçak tasarımına giremedi. Bunun iki nedeni vardı. Birincisi, düşük yakıt tüketimine sahip motor olmamasıydı. İkincisi ise ses hızı üzerinde uçarken meydana gelen patlama seslerinin yok edilememesiydi. NASA’nın uzun yıllar sonra yeniden havacılıkla ilgili başlattığı bu çalışmalardan nasıl bir sonuç alınacağı merakla bekleniyor.
55 asker veya 10,8 ton yük taşıyabilen dev helikopter, gerektiğinde doğal afetlerde hayat kurtaracak.
Yıl 1994... Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin özellikle Güneydoğu’daki ihtiyacı için Ağır Nakliye Helikopteri almaya karar vermişti. Mevcut helikopterler kapasite olarak büyük operasyonlar için yeterli olmuyordu. Doğrudan helikopter alımı sonra ihaleye çevrildi. Ardından iptal ve tekrar ihale derken aradan yıllar geçti.
Acil ihtiyaçla başlayan 22 yıllık süreç, önümüzdeki nisan ayında meyvesini geç de olsa verecek. Askeri görevler kadar doğal afetlerde hayat kurtaracak, gün gelecek yangınları söndürecek CH-47F tipi bu dev helikopterden ilki teslim ediliyor.
İlk helikopterin imalatı, Boeing’in Philadelphia’daki tesislerinde tamamlandı. Teslimatın nisan ayında gerçekleşmesi planlanıyor. Kara Kuvvetleri, Genelkurmay ve Milli Savunma Bakanlığı’na 2021’e kadar toplam 11 adet Boeing imalatı CH-47F teslim edilecek.
Kara Kuvvetleri’ne verilecek 6 helikopter, asker ve malzeme naklinde kullanılacak. Genelkurmay bünyesindeki Özel Kuvvetler Komutanlığı ise 4 CH-47F alacak. Bu helikopterlerin ana görevi arama-kurtarma. Bir helikopter de Milli Savunma Bakanlığı’na teslim edilecek.