Elastik kanatlar

İncecik, kendi kendine esneyen bir kanat düşünün. Uçakları performansıyla daha hızlı uçuracak, çevreyi daha az kirletecek.

Haberin Devamı

Türbülanslarda ise kuş kanadı gibi çırpınacak ama sizi sarsmadan uçuracak. Uzun yıllardır kurulan hayal, Boeing 777X’in ‘kompozit’ kanatlarıyla gerçek oluyor.

 

Yolcu uçakları çok hafif, esnek ve korozyon derdi olmayan kompozitle Boeing 787’de tanıştı. İlk defa bir yolcu uçağının gövdesinin tamamı kompozitten imal edilmişti. Ama 787’nin kanatları metaldi.


Şimdi Boeing çıtayı bir üste taşıyor. En çok satan uzun menzilli uçağı 777’nin 2019’da gökyüzüyle tanışacak ikinci nesli 777 8X ve 9X modellerinde bu sefer kanatları kompozitten imal edecek.


8 metre esniyor


Çok daha ince kanatlar,aerodinamik olarak uçağın performansını artıracak. Esneyerek doğal winglet yani kıvrık kanat ucu etkisi yaratacak. Sağlamlıkta ise metalin önüne geçecek. Kompozit yapı, 777X ailesinin uzaklara daha az yakıt harcayarak uçmasını sağlayacak. 

 

Haberin Devamı

Kompozit, imalatı metale göre zor ama havacılığa boyut atlatan bir malzeme. Normalde metal kanatlar yukarı 5 metre, aşağıya yaklaşık 1-1,5 metre esniyor. Kompozit kanatlar yukarıya 8 metreye kadar esneme limitine sahip. Her yeni uçakta olduğu gibi ‘kanat kırma’ testlerinde limitlerin yüzde 50 üzerine çıkılması gerekirken 777X’te bu gerçekleşmedi. Çünkü inanılmaz esneyen kanatlar hangarın tavanına geldiği ve sağlamlığını limitlerin çok üzerinde ispat ettiği için kırılamadı.
Liste satış fiyatı 371 ve 400 milyon dolar olan 777 8X ve 9X için Boeing bugüne kadar 306 sipariş aldı. Koltuk kapasiteleri 350 ile 425 arasında değişen uçaklar, yüzde 12 yakıt tasarrufu sağlayacak. Operasyon maliyetleri ise yüzde 10 daha düşük olacak.

Elastik kanatlar

 


THY’ye 24’üncü 777


Türk Hava Yolları’nın filosundaki en büyük yolcu uçağı olan 777-300ER’ların sayısı 24’e ulaştı. Uçağa ‘Sümele’ adı verildi. Seattle’da gerçekleşen törene Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, Yönetim Kurulu Üyesi Ogün Şanlıer, Genel Müdür Yardımcıları Ahmet Bolat ve Ahmet Olmuştur, THY Teknik Genel Müdürü Ahmet Karaman ile Kurumsal İletişim Başkanı Seda Kalyoncu, Basın Müşaviri Yahya Üstün katıldı.

Haberin Devamı


Bu yıl 43 yeni uçağı teslim alacak THY uzun menzilde de atağa kalkıyor. Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, mayıs ayında Atlanta, arkasından Vietnam’daki ikinci nokta Hanoi’yi açacaklarına dikkat çekiyor. Sonrasında Mexico City, Bogota ve Phuket var. ABD’de Seattle ve Avustralya’da Sydney THY’nin planları arasında. Düşük petrol fiyatları ile THY özellikle uzun menzilde atağa kalkıp yeni noktalarla uçuş ağını geliştirmenin peşinde.

Elastik kanatlar

 Soldan sağa Uğur Cebeci, Ayşem Sargın Işıl, Yahya Üstün

 

YILLIK 120 MİLYON DOLAR


Seattle’daki uçak teslimat töreniyle birlikte THY ile Boeing arasında ‘Stratejik İşbirliği Anlaşması’ imzalandı. Havacılık sanayiinde ortak tasarım ve imalattan eğitime kadar farklı alanlara yayılacak bu işbirliğinin çok az ülke ile yapıldığını söyleyen Boeing Türkiye Genel Müdürü Ayşem Sargın Işıl, “Şu an Türkiye’den yılda 120 milyon dolarlık parça alıyoruz. Doğrudan 2 bin 500 kişiye iş sağlıyoruz. Bunun katlanarak artması için çalışacağız” dedi.

Haberin Devamı


737 müşterilerine uçak mutfağı olarak THY Teknik-TAI ortaklığındaki TCI ürünlerini sunan Boeing, önümüzdeki günlerde yerli koltuğu da ürün kataloğuna ekleyecek.

 

5,6 trilyon dolara 38 bin uçak


Boeing’in 20 yıllık öngörüsüne göre, 2034’te yolcu uçağı filosunda 38 bin 50 uçak olacak. Bunların 26 bin 730’unu tek koridorlu uçaklar oluşturacak. En büyük pazar 14 bin 330 uçakla Asya. Kuzey Amerika 7890, Avrupa ise 7310 uçak alacak.

 

Kulaklıkta sıfır sessizlik

 

Kabin içi eğlence sisteminde atağa kalkan THY, geniş gövdeli, uzun menzilli uçaklarının business class’larında yolculara sıfır sessizlik sağlayan, yüksek kaliteli ses yayını yapan Denon’un Globe Cruiser AH-GC20 serisini vermeye başlıyor. Bu kulaklığı seçen ilk havayolu olduklarını belirten İlker Aycı, “Kabin eğlence sistemlerinde içeriği zenginleştirdik, ekranlardaki görüntü kalitesini artırdık. Şimdi sıra ses kalitesinde. Bu tür detaylarla amacımız kabin standartlarını yukarı çekmek.”

Yazarın Tüm Yazıları