Özgür Bolat

Biz bu devirde kime güveneceğiz?

13 Ocak 2009
Geçen haftalarda bir soru sormuştum. Soru da şuydu. <br><br>Araba pazarında bir araba beğendiniz. Satıcı arabanın hiç kaza yapmadığını ve tamamen orijinal olduğunu söyledi. Arabanızı bir servise/tamirciye götürüp kontrol ettirir misiniz, yoksa satıcıya güvenip kontrol ettirmeden satın alır mısınız?

A) Kontrole götürürüm
B) Kontrole götürmem

Gelen yanıtlardan şöyle bir sonuç çıktı. % 94 götürürüm. % 6 götürmem.

Yani % 94, karşıdaki kişiye güvenmiyor.

Okuyucular çok açık bir şekilde “bu devirde, kim kime güvenir?” diyor.

Toplumuzda güven bu kadar düşük, maalesef.

KİMLERE GÜVENMİYORUZ?

Yazının Devamını Oku

Örtülü Mahalle Baskısı nasıl işler?

8 Ocak 2009
Salı günün devamı olarak, bugün ‘örtülü mahalle baskısı’nın nasıl işlediğinden bahsedeceğim.

İnsan, sosyal bir varlıktır. Yani, toplu halde yaşar. Bunun için de toplum tarafından kabul görmek ister. Genellikle hem muhatap oldukları “kişilerin” hem de genel olarak “toplumun” beklentilerine yanıt verecek şekilde davranır.

 

Aslında bunu, çoğu zaman farkında olmadan yapar.

 

ÖRTÜLÜ KİŞİSEL BASKI

 

Büyüklerimizin, ailemizin ve atalarımızın, sözleri ve davranışları hafızamıza kazılıdır. Onlar bizim “bağlılıklarımız”dır. Farkında olmasak da bunlar davranışlarımıza yön verir

Yazının Devamını Oku

Örtülü mahalle baskısı

6 Ocak 2009
Prof. Binnaz Toprak ve arkadaşlarının araştırması çok konuşuldu. Bir kesim tarafından da çok eleştirildi.

Bu araştırmaya bir hipotezi ispatlamak olarak bakarsak eleştirilecek yanları var. Ama yazarların amacının tamamen bu olmadığını raporu okuyunca anlıyoruz.

“Başlangıç noktamız, ...mahalle baskısı tartışmasını somutlaştırmak, varsa, bu tür baskıların nasıl şekillendiğini ve kime karsı yöneltildiğini anlayabilmekti.”

“ Araştırmamızın amacı, ... dindarlık ve muhafazakârlık arasındaki yakın ilişkiyi daha derinlemesine irdelemek,…”

Görüldüğü gibi asıl amaç mahalle baskısını ispatlamak değil, var olan baskıların türünü ve şeklini araştırmaktır. Araştırmaya bu açıdan bakmak gerekiyor.

Bu bağlamda da zaten en iyi yöntem derinlemesine mülakat oluyor.

Araştırma baskının olup olmadığına bakmıyor mu? Bakıyor tabi ki.

Yazının Devamını Oku

Eyvah! Büyük ikramiye çıktı!

1 Ocak 2009
Çarşamba aksamı yılbaşı özel çekilişi yapıldı. Kimler kazandı, kimler üzüldü öğreneceğiz.

Türkiye’de son 5 yılda şans oyunlarına yatırılan paranın tutarı 12.1 milyar YTL. Her gün satılan milli piyango sayısı ortalama 172.000.

Yani şans oyunları çoğu insanın umut kapısı! Büyük ikramiyenin daha mutlu ve huzurlu bir hayat getireceğini düşünüyoruz.

Ama araştırmalar tam tersini söylüyor. Mutluluk ve hayat hakkında bize güzel ipuçları veriyor.

Bu insanların çoğu, paralarını 5 yıl içinde kaybediyor.  Yıllar önce iki defa üst üste yüklü para kazanan kişiyi hatırlayın. Her ikisinde de parasını kaybetmiş, yardıma muhtaç duruma düşmüştü.

İşin kötü yanı bu kişiler sadece paralarını kaybetmiyorlar aynı zamanda (daha) mutsuz oluyor.


KİMLER BİLET ALIR?

Bilet alan kişilerin profilleri incelendiğinde, büyük bir kısmının eğitim ve gelir durumu düşük. Bilet onlar için bir çıkış yolu. Hele kriz ve işsizlik döneminde!

Yazının Devamını Oku

Bu teste var mısın yok musun?

30 Aralık 2008
Maalesef yeni yıla silahların gölgesinde giriyoruz. Ben de yılbaşı öncesi kafanızı dağıtmak için size kısa bir test hazırladım.

Eğitim sistemimiz sorulardan çok yanıtlar ile ilgilenir. Ama bu testte yanıtlardan çok sorular önemli. Testin değerlendirmesi aşağıda. Kolay gelsin!

 

1- Sadece ama sadece deyimlerden oluşan ve dilimizin zenginliğini gösteren şarkı hangisidir? A)    Şeytan (Serdar Ortaç)B)     Dilli düdük (Tarkan)

 

2- Kişileri dört duvar içerisinde tutan, katı kurallara sahip, müdür tarafından yönetilen, koridorlarında nöbetçiler olan, her gün yoklama yapılan, kişilerin benzer şekilde giyindiği, misafirlerin imza atarak içeriği girdiği ve sorgulama hakkınızın kısıtlı olduğu kurum hangisidir?A)    HapishaneB)     Okul

 

3- “Issız Adam” filminde hangisi daha ıssız?

Yazının Devamını Oku

Ne yaptın, Gökçek? (2)

25 Aralık 2008
Salı gününden devam edelim.<br><br>Gökçek- Kılıçdaroğlu düellosunda Dündar her zaman olduğu gibi adil ve tarafsızdı.

Ama Gökçek müdahaleleri ve suçlamaları ile Dündar’ı etkilemeye çalıştı.

DÜNDAR’A SUÇLAMA

Dündar tamamen adil ve tarafsız olmasına rağmen; Gökçek, Dündar’ı taraflı olmakla suçladı.

Bunun bir amacı, salı günü dediğim gibi dikkati başka konuya yönlendirmekti.

Belki de birazcık da ortamdaki suçlu sayısını artırmak.

Sözde Ermeni soykırımını kabul ettirmeye çalışan sicili kabarık ülkelerin yapmaya çalıştığı gibi.

Diğer bir amacı da Dündar’ı psikolojik olarak etkileyip “kendi tarafına çekmekti.”

Bu süreç de şöyle işler.

Yazının Devamını Oku

Ne yaptın, Gökçek?

23 Aralık 2008
Gökçek- Kılıçdaroğlu düellosu geçen haftaya damgasını vurdu. Gökçek sergilediği davranışlar ile kendi yenilgisini hazırlamış oldu. Nasıl mı?

SALDIRGAN TUTUMLAR

Psikologlara göre insanlar endişeliyse veya korkuları varsa, buna önlem olarak ya ‘itaatkâr’ ya da ‘saldırgan’ olurlar.

İtaatkâr olarak, reddedilme ve dışlanma ihtimallerini ortadan kaldırırlar. Çok öne çıkmazlar. Dikkat çekmezler.

Saldırgan olarak da karşı tarafın kendilerine saygı duymasını sağlamaya çalışırlar. Karşı tarafa “kendisini ifade etme şansı” vermezler.

Bu iki mekanizmadan Gökçek saldırgan olmayı seçmiştir.  (Zaten tartışmaya geldiğine göre itaatkâr olmasını bekleyemeyiz.)

Adeta korkuları ve endişeleri olduğunu açığa vurmuş, insanlarda da şöyle bir imaj oluşturmuştur.

Yazının Devamını Oku

Başarıyı sağlayan aile

18 Aralık 2008
Salı günkü yazım çok olumlu tepkiler aldı. Çok umutlandım. Başarıyı sağlayan aile ile ilgili önemli noktaları paylaşacağım.

EVDEKİ KİTAP SAYISI

 

Freakonomics kitabının yazarı ünlü ekonomist Steven Levitt bir araştırma yapıyor. Çocuğun okuldaki başarısı ile “evdeki kitap sayısı” arasında çok büyük bir ilişki çıkıyor.

 

Şimdi hemen evi kitapla donatmaya kalkmayın. Kitapla donatmak ile olmuyor. Öğrenmeyi sevmek ve sevdirmek gerekiyor.

 

Japonya’da yaklaşık bir kişiye 22 kitap düşerken, bizde 6 kişiye 1 kitap düşüyor. Japonya, eğitimde en başarılı ülkelerden bir tanesi.

Yazının Devamını Oku