Paylaş
EVDEKİ KİTAP SAYISI
Freakonomics kitabının yazarı ünlü ekonomist Steven Levitt bir araştırma yapıyor. Çocuğun okuldaki başarısı ile “evdeki kitap sayısı” arasında çok büyük bir ilişki çıkıyor.
Şimdi hemen evi kitapla donatmaya kalkmayın. Kitapla donatmak ile olmuyor. Öğrenmeyi sevmek ve sevdirmek gerekiyor.
Japonya’da yaklaşık bir kişiye 22 kitap düşerken, bizde 6 kişiye 1 kitap düşüyor. Japonya, eğitimde en başarılı ülkelerden bir tanesi.
Kitap okuyan ve kelime hazinesi geniş olan çocuklar üç kat daha hızlı öğreniyor. Çünkü fikirler arasındaki ilişkileri daha çabuk kuruyor.
Örneğin, her çocuk, “balık” ile “deniz” arasında bir ilişki kurabilirken, sadece çok okuyan çocuklar “balık” ile “ağaç” arasında bir ilişki kurabiliyor.
Siz de kendinizi deneyin bakalım. Balık ile ağaç arasında nasıl bir ilişki var?
KAPASİTE GELİŞİMİ
Başarıyı sağlayan aile, çocuğun hayallerini, duygularını ve yeteneklerini bilir. Bu ‘çocuğum ne olmak istiyorsun’dan çok öte bir şeydir.
Kapasitelerini geliştirmek için çocuklara fırsatlar sunar. Çocuklar sürekli etkinliklerde bulunur.
Halil Cibran’ın ‘Ermiş’ kitabında dediği gibi “Çocukların ruhları, geleceğin sarayında oturur ve sizler, düşlerinizde bile orayı ziyaret edemezsiniz.”
SORGULAMA
Bence en önemli özelliktir. Başarıyı sağlayan aile, davranışların altında yatan sebepleri ve düşünme süreçlerini çocukların sorgulamasını sağlar. Onlara sorumluluk verir. Diğer aileler bu süreçleri durdurur. Aslında çoğu öğretmen de durdurur.
- Baba, niye yapıyoruz bunu?
- Çünkü ben öyle istiyorum. Sus! Yaşın küçük senin. Senin aklın ermez. Oğlum çok soru soruyorsun.
ZEKÂ VE ÇALIŞMA
Çocuklarınızın zekâsını övmeyin. Yani “benim çocuğum akıllı veya zeki” demeyin. “çalışkan” deyin.
‘Zeki’ derseniz çocuk şöyle düşünür: “Ben hata yaparsam ailem beni aptal sanacak. Zekâmı da değiştiremem. Ben zor işlerden kaçayım. Böylece hata yapmam.”
Ama ‘çalışkan’ derseniz şöyle düşünür: “Başarısız olursam sebep az çalışmam. Daha çok çalışıp bunun üstesinden gelebilirim. Bunu değiştirebilirim.”
OKUL VE ÖĞRENME
Bu ikisi farklı şeylerdir.
Çocuklarınıza “bugün okulda ne yaptın” diye sormayın. “Ne öğrendin” diye sorun.
- Kızım Vuslat, bugün okulda ne yaptınız?
- Tarih dersine bir profesör geldi. Onu dinledik.
- Kızım Vuslat, bugün okulda ne öğrendin?
- İlkçağ uygarlıklarını belirleyen etkenler coğrafi koşullar ve uygarlığın konumuymuş.
- Şimdi de öyle mi? Şu Amerika’ya bak bakalım.
Bunları bilin, yapın ve çocuklarınızı mutlaka okutun.
Paylaş