İSTANBUL Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Başkanı Murat Akyüz, İDDMİB’le (İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği) birlikte katıldıkları Chicago International Home & Houswares Show’da Türkiye’nin Chicago Başkonsolosu Fatih Yıldız ile Ticaret Müşaviri Sevtap Akgüloğlu’na sektördeki gelişmeleri anlatırken bir örnek verdi:
Çin’de kazandığı deneyimlerin ürünü son kitabı CopyCats’i (Taklitçiler) yayınlayan Prof. Oded Shenkar, inovasyon ve imitasyon kavramlarının sentezi olan “imovasyon”un sırrının kopyalamanın kötü olduğu algısını yok edip, açıkça söylemek ve sistematik bir şekilde uygulamak olduğunu belirtiyor. Shenkar, Wal-Mart, McDonald’s, Apple’ın da iş modellerini kopyaladığını ileri sürdü.
TÜRKİYE Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) önderliğinde 20’yi aşkın sivil toplum örgütünün gerçekleştirdiği “Türkiye Konuşuyor” çalışmasının sonuncusunda TEPAV’ın Direktörü Prof. Güven Sak’la birlikte programı yöneten Sabancı Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Oğuz Babüroğlu, yeni bir tartışmaya dikkat çekti:
Tatil nedeniyle kapalı olan mağazanın vitrinine bakan müşterilerin, evlerine elleri boş dönmemesi için teknolojinin nimetlerinden faydalanarak alışveriş yapmalarını sağlayan tasarımcı Norma Kamali, cep telefonuyla alışverişin önümüzdeki döneme damgasını vuracağını söyledi.
Irak işgalinin yarattığı sorunlar süregeliyor. İran'ın nüklear silah programının hangi safhada olduğunu bilen yok, Kuzey Kore gibi. Suriye'deki nüklear tesisin bombalanması da fazla ilgi çekmedi kamuoyunda. Sudan, Kongo kaynıyor. Afrika ülkelerinde soykırımlar sürüyor. Laf ebeliği yapan diplomatlar dışında kimsenin umursadığı yok. Ama konu 'pirinç' olunca iş değişiyor.
Wal-Mart'ı analiz ettikten sonra kitaplaştıran gazeteci Charles Fishman, mal satma konusunda Türkiye’nin dünyaya öğreteceği çok şeyin olduğunu, pazarlık gücü çok yüksek bir ülke olduğunu ifade ederek, "Sizin gelişmiş ve yetişkin bir pazarınız var. Wal-Mart’ın buraya gelişi onları zorlayacaktır. Amerika’dan buraya farklı konsepti benimseyerek Türkiye’ye gelmelidir" dedi.
Hindistan’ın bağımsızlığını kazanmasından yıllar önce Mahatma Gandhi’ye, "Hindistan’ın bir gün İngiltere kadar gelişmiş bir ülke olmasını ister misiniz?" diye sorulmuş. Cevap aynen şu olmuş: "Hayır. İngiltere’nin bugün bulunduğu noktaya gelmesi için dünyanın yarısını yağmalaması gerektiğine göre Hindistan’ın kim bilir kaç tane dünyaya ihtiyacı olacaktır." Gandhi, o gün her zamanki hümanist tavrıyla, içinde kinaye de olan samimi bir mesajını dile getirmiş şüphesiz. Mao’ya sorsanız, belki öyle bir yanıt alamazdınız. Ama bugünkü durum, artık Gandhi’nin de Mao’nun da temennilerini çoktan aştı. Bilinen sıralamalar değişiyor. Ekonomik verileri, yaşadıkları dönüşüm, sanattan siyasete, artan etkileriyle, Çin ve Hindistan bugün dünyadaki herkesten rol çalıyor.
BUGÜN size yine çok ilginç bir kitaptan söz edeceğim. Şirket Kültürleri ve Global Markalar. Yazarı Albrecht Rothacher. 2004 yılında basılmış. Yayınevi World Scientific bilinen bir yayınevi olmadığı için ancak yeni ulaşabildim. Benim için yeni anlayacağınız.