Oluşturulma Tarihi: Aralık 11, 2002 00:00
Perakendecilik sektörü uzmanı Jim Dion, Avrupa'lı perakendecilerin Türkiye'de ne kadar genç nüfus olduğunu bildiklerini, Türkiye'ye akın edeceklerini söyledi.Kredi kartı World'ün davetlisi olarak İstanbul'a gelen Jim Dion, ''Perakendeciliğin Geleceği'' ve ''Zor Ekonomilerde Ayakta Kalmak ve Başarmanın Yolları'' adlı çalışmasını Ocak ayında New York'taki NRF konferansından önce World üye işyeri temsilcilerine ve Türk basınına sundu. ''Dün dünyanın ilk alışveriş merkezi Kapalıçarşı'yı gezdim. İstanbul'da bulunmak son derece keyif verici'' diyerek sözlerine başlayan Dion, dünyadaki değişim hızına dikkat çekerek, şirketlerin de bu değişim hızının gerisinde kalmamaları gerektiğini belirtti.  Jim Dion, ''Gelişmiş piyasalarda, Türkiye de gelişmiş olan piyasalara bir örnek, gereğinden fazla perakendeci var. Türkiye'de de başımı nereye çevirsem çevireyim perakendeci görüyorum'' dedi. Türkiye'nin son 2 yılı ciddi bunalımlarla geçirdiğine de işaret eden Dion, ''Siz ayakta kalmayı başardınız. Dirayetiniz ve başarınız sayesinde bu krizi atlatmayı başardınız. Bu kriz artık atlatılıyor'' dedi. Dion, bugüne kadar Türkiye'nin böylesine ciddi krizle karşı karşıya kalmadığını ifade ederek, ''Birçok ülke battı, Türkiye bunun çaresini buldu ve kendisine çekidüzen vermeyi başardı'' diye konuştu. "MÜŞTERİLERİ İNDİRİM MÜPTELASI YAPTIK" ABD'de her yıl yeni mağazalar açıldığına ve bunun da satışları patlattığına dikkat çeken Dion, ancak indirimlerin de arttığını ve karlılıklarının düştüğünü belirtti. Dion şunları kaydetti: ''Çok indirim yaptık ve karlılığımızdan olduk. Herkes fiyat bazında rekabet etmeye başladı. 15 yıl önce Noel'de normal satış yaparken şimdi indirime gidiyoruz. Ekim ayı sonu başlayan bu indirimler yüzde 30-60'lara varıyor. Biz müşterileri o kadar çok alıştırdık ki eroin gibi indirim müptelası yaptık. Müşteri yüzde 70 indirim görürse mağazaya giriyor, yüzde 90 görünce satın almaya tenezzül ediyor. Müşteriyi biz bile bile indirim müptelası yaptık. 10 sene sonra ne olacak? Bir de müşteriye üste para vereceksiniz...'' 50-60 YAŞ GELİRİNİ VIAGRA'YA HARCIYOR İnsanların yaşının satın alma ve alışveriş açısından son derece belirleyici olduğunu dile getiren Dion, 20-25 yaş arasındakiler daha sık alışveriş yaparken, 45-50 yaş arasının daha az alışveriş yaptığına dikkat çekti. 50-60 yaş kesiminin gelirlerinin büyük bir bölümünü seyahate, ilaca ve viagraya harcadığını ifade eden Dion, ''Orta yaşlı insanlar genelde perakendeciler için çok da önemli değil. Yeni kurulan ailelere bakmanız gerekiyor'' dedi.  Jim Dion, günümüzde aile yapısının da değiştiğini, ABD'de eşcinsellerin de çocuk yetiştirebildiklerini anlattı. Varlıklı olanlarla varlıklı olmayanlar arasındaki uçurumun da yükseldiğini ifade eden Dion, teknolojiyi kullananlarla kullanmayanlar arasındaki açığın da arttığını belirtti.     Türkiye'nin demografik yapısının son derece önemli olduğuna dikkat çeken Dion, Türkiye'nin çok fazla genç nüfusa sahip olduğunu, bunun önümüzdeki 30 senede mağazalar için çok belirleyici olacağını söyledi.     REKABET ARTIŞINA HAZIRLIKLI OLMALISINIZ Müşterilerin artık daha titiz ve talepkar olduklarını, nerede alışveriş yapacaklarını bildiklerini anlatan Jim Dion, markalı ürünlere daha fazla önem verdiklerini ve fiyata da baktıklarını kaydetti. Dion, ''Herkese her şeyi satmaya çalışan mağazalar kara kuyuya düşüyor. Günümüzde her şeyi satan mağazaların başarı şansı yok. Müşterinin gözünde neredesiniz mutlaka bilin'' dedi. ABD'de ortalama bir ailenin alışveriş merkezlerini ziyaret etme vealışveriş etme sıklığının 1980 yılından bu yana azaldığına işaret eden Dion, küçük balığı şimdi büyük
balık yerine hızlı olanın yediÄŸini belirtti.    Dion, Türkiye'de belli bir büyüklüğe eriÅŸen ÅŸirketlerin büyüme seçeneklerini sıralarken de, baÅŸka ÅŸirketleri satın alma ya da ülke dışına açılmaları gerektiÄŸini vurguladı. 2032 yılında ABD ve Avrupa'da yaÅŸlı oranı artarken, Türkiye'deki nüfusun yüzde 45'inin baÅŸlıca perakende kategorisinin içinde olacağını belirten Dion ÅŸunları anlattı:    ''Önümüzdeki 30 yılda demografik açıdan çok büyük büyümeyle karşı karşıya kalacaksınız. Avrupalı perakendecilerin piyasası 15 yıl içinde ölecek. Ama Türkiye 30-40 yıl canlı kalacak. Perakendecilik açısından Türkiye onların seçeceÄŸi ülkeler arasında mutlaka ilk 3'te olacaktır. Türkiye açısından bu hem avantajlı hem de korkutucu. Çünkü Türkiye'de rekabet var. Bu gerçekleÅŸirse rekabet daha da artacak, hazırlıklı olmalısınız.''     WAL-MART TÃœRKÄ°YE'YE GELECEK Gelecekteki ekonominin hizmet odaklı ekonomi olacağını da dile getiren Jim Dion, bunun için de bir geçiÅŸ zamanına ihtiyaç bulunduÄŸunu anlattı. Dünyadaki baÅŸarılı ÅŸirketlerden örnekler de veren Dion, dünyanın en büyük perakende ÅŸirketi olan Wal-Mart'ın 2014 yılında 1 trilyon dolar ciroya ulaÅŸacağına iÅŸaret ederek, ''Wal-Mart önümüzdeki 4-5 sene içinde Türkiye'ye gelecektir, Türkiye'yi gözden kaçırmayacaktır'' dedi.  Müşterinin interneti alışveriÅŸ için deÄŸil bilgi edinmek için kullandığını da anlatan Dion, ''Bilinçli müşteriden nefret ederiz. Salak müşteriyi severiz. Elektronik ortamda müşteriler geniÅŸ bilgi topluyor ve biz onları sevmiyoruz. Servis konusunda çıtayı yükseltiyorlar'' diye konuÅŸtu. Yeni milenyumda her ÅŸeyin bilgiye dayandığını ifade eden Dion, önümüzdeki 30 yılda baÅŸarılı perakendecilerin kendi ÅŸirketlerini ve müşterilerinin kafasında ne olup bittiÄŸini en iyi anlayan perakendeciler olacağını söyledi. Avrupa'nın Türkiye'nin genç nüfusuna ihtiyaç duyacağını bildiren Dion, ''Avrupalı perakendeciler Türkiye'ye akın edecekler. Türkiye'de ne kadar genç olduÄŸunu biliyorlar. Türkiye'ye gelmek için can atıyorlar'' dedi. Dion, kriz ortamında ÅŸirketlerin bütçeyi sıfırdan baÅŸlatıp, maliyet kalemlerini sorgulamaları gerektiÄŸini, krizde baÅŸta eleman çıkaran ve reklam bütçelerini kısan ÅŸirketlerin yanlış yaptıklarını anlattı. Â
button