Ukrayna krizi yüzünden Batı’nın hava sahalarını Rus yolcu uçaklarını kapatması nedeniyle Türkiye neredeyse Rus yolcuların tek çıkış yolu oldu. Rusya’dan günde yaklaşık 120 uçak gelip gidiyor. Moskova’nın Vnukova havalimanında öyle bir yoğunluk yaşanıyor ki bazen Türkiye uçakları birkaç dakika arayla havalanıyor.
#Ukrayna KriziRus savaş uçağının düşürülmesinin 3’üncü gününde ekonomideki gerginlik zirve yaptı. Rus gümrükleri Türk ihraç ürünlerine tamamen kapıyı kapattı. Ticaret tam anlamıyla durdu, Rus gümrüğünde bekleyen TIR’lar dönüşe geçti. Sabah Türkiye’den Rusya’ya giden Türk vatandaşları ülkeye alınmadı. Rusya’daki bir fuara baskın düzenleyen Rus polisi, Türk işadamlarını gözaltına aldı. Turlar iptal edildi, Rus yolcu uçakları Türkiye’deki vatandaşları ülkesine götürdü.
Tıpkı uçaklar gibi iş jetlerinin teslimlerinde de sorunlar yaşanıyor. Uçak fabrikaları için parça üreten firmaların pandemiden bu yana hâlâ toparlana-maması imalatçıları zor durumda bırakınca pazar mecburen ikinci el iş jetlerine kaymış, bu da fiyatları 25-65 milyon dolar bandına çıkarmıştı. Ancak son dönemde fiyatlar biraz gerilemeye başladı. 2018 model Falcon 7X’i 16 milyon dolara almak mümkün...
#İş JetiBu yıl ölümcül uçak kazası sayısı geride kalan yıllara göre çok az. Havayolu uçaklarının karıştığı kazalar da giderek azalıyor. Ölümcül kazalardaki azalma havacılığa olan güveni daha da arttırıyor. Bir yere uçakla gitmek güvenlik açısından bütün ulaşım araçlarını solluyor. Yıllardır değişmeyen bir gerçek bu.
#UÇAKUkrayna'daki savaş son sürat devam ederken, ABD'nin tüm uyarılarına rağmen Rusya Devlet Başkanı Putin ve Kuzey Kore lideri bir araya geldi. Tarihi zirve ile ilgili dünyanın beklediği açıklama Kremlin'den geldi. Kremlin'in ardından Putin de konu ile ilgili konuştu. Rus lider açıklaması ile adeta tartışmalara son noktayı koydu.
#PutinJet motorlu küçük havayolu uçağı pazarı büyümeye başladı. Airbus’ın A220 ve Brezilyalı Embraer’in E195-E2 modeli iki uçak siparişlerini hızla artırıyorlar. Yüksek fiyatları, menzilleri, kabin içi düzenlemeleri çok farklı olsa da özellikle bölgesel uçak pazarında her ikisi de ciddi yer buldu.
#EmbraerOtomobillerde hava yastıkları kısa sürede yaygınlaştı. Üreticiler maliyet artışına rağmen bu çarpma anındaki güvenlik önlemini hızla benimsediler. Önceleri bir sonra iki derken şimdi yeni nesil otomobillerde birçok noktada hava yastığı var. Ama uçaklarda böyle olmadı. Bir türlü yaygınlaşmadı. Hava yastığı bir kaza sırasında şiştiğinde uçaktan yolcunun tahliyesinin güçleşeceği düşüncesi sistemin yayılmasını engelledi.
#Türk Hava YollarıRus havayolu şirketleri pilotların eğitimleri, eğitim yenilemeleri konusunda ciddi sorun yaşamaya başladı. THY’den ret kararı ile karşılaşan Rus şirketler, Uzakdoğu ülkelerindeki simülatör merkezlerinde eğitim için rezervasyon çabasına girdi. Ancak ambargolar nedeniyle birçok eğitim merkezi ret cevabı verdi. Çünkü bu merkezlerin çoğu ya Avrupa ya da Amerika sivil havacılık otoriteleri ile sertifika konusunda anlaşmalı.
#THYYüzlerce uçak iniyor. Bir o kadar uçak kalkıyor. Hepsi dolu. Yedek yolcu listeleri uzayıp gidiyor. Antalya Havalimanı Türkiye’nin turizm lideri haline geldi. DHMİ büyümenin, havalimanı büyültmeyi zorunlu hale getirdiğini anladığı an harekete geçti. Kültür ve Turizm Bakanı da sistemin büyük destekçisi oldu. Yakın gelecekte havalimanı büyüyen boyutları ve düzeniyle turizmin ana üssü olmada iddiasını doruğa taşıyacak.
#Antalya HavalimanıAvrupa’nın büyük havalimanlarındaki sıkışıklık sürüyor. Personel yetersizliği ve günlük de olsa yapılan grevler yolcuyu canından bezdirdi. Havalimanlarında artık yakın şehirlere yapılan uçuşlarda tren öneriliyor. Yolcuların büyük kısmının trene yönelmesi ile tren yolu yönetimleri de ek seferler koydular.
#AvrupaPandeminin etkisinden kurtulmaya başlayan turizm sektörü bu kez de Rusya-Ukrayna savaşının sıkıntılarıyla karşı karşıya kaldı. Tüm sınırlamalara rağmen özellikle aile ziyareti ya da tatil için Türkiye’ye gitmekten vazgeçmeyen Avrupalı Türkler için Anadolu’daki havalimanlarına seferlerini sürdüren Corendon Havayolları’nın kurucularından Yıldıray Karaer, Avrupa’da, Türkiye’de tatil için çok büyük bir ‘iştah’ olduğunu söyledi. Kısa zamanda dünyanın 65 ülkesinde 165 havalimanına uçan bir havayolu şirketi haline gelen Corendon’un Yönetim Kurulu Başkanı Karaer, 2022 sezonunu Hürriyet’e anlattı...
#Corendon HavayollarıUkrayna işgalinin başlamasından hemen sonra hem Boeing hem de Airbus, Rusların verdiği uçak siparişlerini durdurdu. İmalatları duran uçakların tezgâhta olanları başka ülkelere satış için hazırlanıyor. Bu konuda Amerikan Boeing firması ciddi bir ticari zarar görecek olmasına rağmen kararlı davrandı. Airbus da hemen iki A350 uçağını Ruslara vermekten vazgeçti.
#UçakRusya’nın havayolu uçaklarının neredeyse yüzde 80’i kiralık. Bu uçakları kiraya veren batılı ve Japon leasing şirketleri ciddi bir sıkıntı içindeler. Ödemeleri uzun süre alamayacaklarını ve açılacak davaların uzun süreceğini tahmin ediyorlar. Kiralık uçaklara el konulacağını düşünen Rus havayolu şirketleri bu uçakların çoğunu yere indirdiler. Havalimanlarında bekletilen uçaklar günlük masrafları ile de borç yükünü arttırıyor.
#RusyaRusya’nın hafta içinde saldırı başlatabileceği iddiaları Kiev havalimanında kaçış yoğunluğuna neden oldu. Pek çok ülke vatandaşlarına ülkeden ayrılmalarını tavsiye ederken, Hürriyet’e bilgi veren yerel kaynaklar bugün itibarıyla tüm uçuşların iptal edilebileceğini söyledi.
#RusyaAlmatı’daki olaylar kontrolden çıkmıştı. Silahla öldürülenlerin sayısı bilinmiyordu. Gaz fiyatlarının artışını protesto bir vahşete dönmüştü. THY’nin Yönetim Kurulu Başkanı ve eşi müthiş bir operasyonla sistemin içinden alındı. Almatı Havalimanı’nı işleten TAV’ın CEO’su Sani Şener müthiş organizasyonu dakikalarla yönlendirdi.
#Kazakistan"Dünyayı değiştiren gün" diye nitelendirilen 11 Eylül saldırıları ABD'nin ve Ortadoğu'nun son 20 yılının şekillenmesinde en önemli faktör oldu. Ancak 11 Eylül'le değişen bir şey daha oldu: Uçak yolculukları...
#11 Eylül Saldırısı